• 1401/05/30

مهمترین نکات انتخاب تخت ژنیکولوژی برای مطب زنان و زایمان چیست؟

 

تخت ژنیکولوژی و موارد استفاده ی آن

 

تخت ژنیکولوژی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز در کلینیک های زنان و زایمان به شمار می آید. وجود این تخت در مطب های مامایی و یا متخصص زنان، به سبب کاربردی که در بحث بررسی بیماری های زنان دارد حائز اهمیت می باشد. تخت معاینه زنان به ماما یا پزشک متخصص زنان کمک میکند، تا فرآیند معاینه را راحتتر انجام داده و بتواند با دقت بیشتری به تشخیص مورد بیماری بپردازد.

تخت ژنیکولوژی موارد استفاده ی گوناگونی دارد اما، مورد استفاده ی اصلی آن جهت معاینه ی دستگاه تناسلی زنان، تشخیص و بررسی بیماری و مشکلات مرتبط با آن و نیز زایمان و مراقبت های پس از آن می باشد. این تخت در ابعاد و حالت های مختلف و به دو صورت مکانیکی و نیز برقی طراحی و تولید میشود. به تبع امکانات تخت ژنیکولوژی برقی نسبت به نوع مکانیکی آن بیشتر بوده و فرآیند معاینه توسط پزشک را با سهولت بیشتری همراه میکند. ویژگی های ظاهری و امکانات این تخت سبب میشود که، پزشک بتواند با دقت بیشتری علائم و نشانه های بیماری را بررسی کند و از این رو تشخیص صحیح تری داشته باشد.

 

 

تخت ژنیکولوژی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز در کلینیک های زنان و زایمان به شمار می آید.

 

 

 

کاربرد تخت معاینه مختص زنان در سایر حوزه های درمان

 

همانطور که پیشتر گفته شد تخت ژنیکولوژی یکی از تجهیزات پزشکی پر مصرف و الزامی در مطب های زنان و زایمان می باشد. اما به دلیل نوع طراحی و قابلیت های فراوانی که در اختیار پزشکان می گذارد، در حوزه های دیگر امور درمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های تخت معاینه زنان می توان، به معاینات و بررسی مشکلات قفسه ی سینه، جراحی شکم، لگن و... اشاره نمود.

 

تخت ژنیکولوژی یکی از تجهیزات پزشکی پر مصرف و الزامی در مطب های زنان و زایمان می باشد.

 

 

آشنایی با مدلهای مختلف تخت ژنیکولوژی

تخت معاینه زنان دارای دو مدل ساده (مکانیکی) و اتوماتیک (برقی) می باشد. این تخت توسط شرکت های مختلف فعال در صنعت تولید تجهیزات و لوازم پزشکی ساخته و به بازار عرضه میشود. تخت ژنیکولوژی مکانیکی یا ساده یکی از ابتدایی ترین اشکال این تخت است و در طراحی آن، اهرم ها و شاسی هایی جهت تغییر و تنظیم حالات قرار گیری آن تعبیه شده است. از آنجایی که تمامی تنظیمات این نوع از تخت معاینه زنان به صورت دستی انجام میشود، با کیفیت بودن جنس تخت و مرغوبیت اهرم ها و شاسی های به کار رفته در ساخت این تخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. توجه به این مورد به ویژه به هنگام خریداری تخت ژنیکولوژی برای مطب های زنان و زایمان بسیار ضروری می باشد.

تخت ژنیکولوژی برقی یکی دیگر از انواع تخت های معاینه است که، تمامی تنظیمات اعم از تغییر ارتفاع و زاویه ی آن به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد. این مدل کارآمد جهت اعمال این تغییرات، از یک موتور پر قدرت برقی بهره می گیرد. پزشک با استفاده از یک کنترلر و یا با بهره گیری از دکمه های تعبیه شده در کنار قسمت های مختلف دستگاه، تنظیمات خاص خود را اعمال میکند. استفاده از این نمونه از تخت معاینه زنان در مطب های زنان به روند معاینه و تشخیص بیماری سرعت قابل توجه ای می بخشد. به هنگام خریداری این نوع تخت باید علاوه بر توجه به جنس بدنه، به کیفیت و قدرت موتور نیز توجه کرد تا از بروز مشکلات و خرابی های احتمالی پیشگیری نمود.

 

 

تخت ژنیکولوژی برقی (2 موتوره) یا اتوماتیک

 

 

 

معرفی بخش های مختلف تخت مورد استفاده برای معاینه زنان

 

تخت ژنیکولوژی به صورت کلی از پنج بخش تکیه گاه، محل نشیمن، جایگاه قرار گیری پا، پایه و چرخ تشکیل شده اند. این تخت ها عموماً به فرم سه شکن ساخته میشوند. در طراحی نوع اتوماتیک تخت معاینه زنان، معمولاً از دو یا سه موتور جهت اعمال تنظیمات تخت استفاده میشود. تکیه گاه قابلیت تغییر به حالت نشسته و خوابیده را دارد. از حالت خوابیده بیشتر به هنگام انجام عملیات جراحی استفاده میشود. جایگاه قرارگیری پاها معمولاً از مرغوبترین متریال ها ساخته میشود، تا بتواند فشار پاها و عضلات بدن را به هنگام معاینه یا زایمان تحمل کند.  همچنین برخی از انواع تخت ژنیکولوژی مجهز به برخی لوازم دیگر از جمله؛ ظرف جمع آوری و محافظ پا نیز هستند که پزشک در مواقع لزوم میتواند از آن استفاده نماید.

 

 

 

تخت ژنیکولوژی به صورت کلی از پنج بخش تکیه گاه، محل نشیمن، جایگاه قرار گیری پا، پایه و چرخ تشکیل شده اند.

 

 

 

مهمترین نکات انتخاب تخت ژنیکولوژی برای مطب زنان و زایمان

به هنگام انتخاب و خرید تخت ژنیکولوژی نکات مختلفی باید در نظر گرفته شود که، برخی از مهمترین موارد آن به شرح زیر می باشند:

 

  • در میان تجهیزات پزشکی، تخت معاینه زنان یکی از کاربردی ترین لوازم در مراکز درمانی به شمار می رود. انتخاب یک محصول با کیفیت و قابل شست و شو می تواند علاوه بر فراهم کردن قابلیت استریل، موجب افزایش طول عمر آن نیز گردد. همچنین در ساخت پایه های تخت و محل قرار گیری پای بیمار، باید از فلز استیل ضد زنگ یا آلومینیوم استفاده شده باشد تا در برابر فشارها، استحکام و مقاومت کافی داشته باشد.

 

 

  • به هنگام خرید تخت ژنیکولوژی باید به قابلیت هایی نظیر؛ انعطاف پذیری و میزان راحتی و فنریت تشک توجه ویژه ای شود. به طور استاندارد ضخامت قسمت تشک این تخت باید در حدود 10 الی 15 سانتی متر باشد. برای پوشش تشک تخت معاینه زنان باید از متریالی استفاده گردد که، بتوان به راحتی آن را استریل و ضدعفونی و از ورود مایعات به منافذ آن جلوگیری کرد.

 

  • یکی دیگر از نکات مهمی که به هنگام خرید تخت ژنیکولوژی باید در نظر گرفته شود، ابعاد و میزان وزنی است که میتواند تحمل کند. از این جهت که، مراجعین مراکز درمانی عمدتاً زنان باردار و در برخی مواقع افرادی با وزن بالا می باشند. از این رو ابعاد تخت باید مناسب با شرایط عمده ی بیماران انتخاب شود. همچنین موتور تخت معاینه زنان باید از توان قابل قبولی در تغییر حالت تخت برخوردار باشد، تا پزشک معالج به راحتی بتواند آن را کنترل کند. همچنین بررسی کلیه ی اتصالات تخت و اطمینان از سلامت آن، از مهمترین نکاتی می باشد که به هنگام خرید این تخت باید به آن توجه شود.

 

به هنگام خرید تخت ژنیکولوژی باید به قابلیت هایی نظیر؛ انعطاف پذیری و میزان راحتی و فنریت تشک توجه ویژه ای شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب