• 1401/06/29

اهمیت شناخت بیماریهای زنان و زایمان

 

 

همه افراد در طول زندگی خود در معرض خطر ابتلا به بیماری ‌های مختلف قرار دارند. پس اولین و مهمترین تصمیم در صورت ابتلا به بیماری، اقدام به درمان به موقع می باشد. اصولا زنان به علت تحولاتی که در بدن آنها وجود دارد، با بیماریهای زنان و زایمان مواجه می ‌شوند. برخی از مشکلات بانوان در صورتی که درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند. از این رو باید آگاهی های لازم را در این زمینه داشته باشید تا درمان در سریع ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

 

 

 

 

اهمیت شناخت بیماریهای زنان و زایمان

 

 

چه موقع باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمود؟

در زمان های قدیم خانم ها به علت عدم آگاهی درست از بیماریهای زنان و زایمان و همچنین وجود شرم و حیا، به موقع به پزشک مراجعه نمی کردند. به همین دلیل مشکلاتی برای سلامتی آنها ایجاد می ‌شد. ولی امروزه با توجه به رشته پزشکی زنان، این افراد برای درمان بیماری خود به راحتی مشکلات خود را با متخصص زنان مطرح می ‌کنند.

در واقع زمان مراجعه به پزشک برای درمان بیماریهای زنان و زایمان نباید منوط به ایجاد نشانه هایی در فرد باشد. بلکه دختران و زنان باید به صورت دوره ای توسط متخصص زنان و زایمان ویزیت شوند. به طور کلی بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی زنان، مسائل مربوط به دوران قاعدگی، بارداری، زایمان و نازایی، مواردی هستند که بانوان در طول عمر خود با آنها مواجه می ‌شوند. بنابراین با بروز نشانه‌ های اختلال در خود حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

 

 

آشنایی بیشتر با بیماریهای زنان و زایمان

 

در ادامه قصد داریم شما را با انواع بیماریهای زنان و زایمان بیشتر آشنا نماییم.

 

مشکلات دوران بارداری:

از آنجا که دوران بارداری برای خانم ها یک دوره بسیار حساس تلقی می گردد، لذا باید مراقبت ‌های خاصی را از لحاظ تغذیه ای، جسمی و روانی داشته باشند. در بعضی مواقع خانم های باردار ممکن است در طول مدت بارداری به بیماری‌ های مختلفی از قبیل فشار خون بالا، دیابت، مشکلات گوارشی و غیره مبتلا گردند. باید بدانید که برخی از این بیماری ها بر روی مادر و جنین تاثیر منفی دارد. بر این اساس باید به منظور بررسی اینگونه موارد به مشاوره با یک پزشک متخصص پرداخت.

 

ناباروری و نازایی:

نازایی که یکی از مشکلات بیماریهای زنان و زایمان است، به عدم توانایی ایجاد جنین بعد از یک تا دو سال تلاش گفته می ‌شود. ناباروری به دلایل مختلفی از جمله فشار روحی و روانی، استرس زیاد، تغذیه نامناسب، عدم تعادل هورمونی و دلایل ژنتیکی برای خانم ها به وجود می ‌آید. در صورتی که بانوان برای باردار شدن با مشکل مواجه هستند، باید جهت تشخیص نازایی به مشاوره با یک متخصص با تجربه اقدام نمایند.

 

اختلالات مربوط به دوران قاعدگی:

اکثر دختران با مشکلاتی مانند خونریزی غیر طبیعی، درد شدید، بی‌ نظمی و همچنین قطع عادت ماهیانه روبرو هستند. در این صورت باید دستورالعمل های مراقبتی و درمانی را بعد از تشخیص پزشک به درستی انجام دهند. چرا که هر یک از این اختلالات می ‌توانند زنگ خطری برای بانوان به شمار آیند. علاوه بر آن، ممکن است مقدمه‌ ای برای بروز بیماری ‌هایی مانند افسردگی، کیست های تخمدانی، اختلالات هورمونی، سرطان و غیره باشند.

 

آشنایی بیشتر با بیماریهای زنان و زایمان

 

 

معرفی سایر بیماریهای زنان و زایمان که بسیار رایج هستند

 

مشکلات یائسگی زنان:

یکی از رایج ترین مشکلات زنان، مشکلات دوران یائسگی می باشد. یائسگی را می توان یک فرایند بیولوژیکی طبیعی دانست که در بیشتر بانوان در سن 45 تا 50 سالگی رخ می دهد. از علائم یائسگی در زنان، تعریق شبانه، افزایش وزن، خشکی واژن، گرگرفتگی و خشکی پوست است. این علائم با کاهش سطح انرژی، بر سلامت روانی فرد تاثیر می گذارد. توصیه می شود که خانم ها برای جلوگیری از این مشکلات به صورت دوره ای به پزشک زنان مراجعه نمایند.

 

بی اختیاری ادرار:

بی اختیاری ادرار را می توان از متداول ترین بیماریهای زنان و زایمان به حساب آورد. این مشکل عمدتا به علت ضعف عضلات کف لگن به دلیل حاملگی های متعدد، عفونت های ادراری، زایمان های دشوار، یبوست و یائسگی ایجاد می شود. با توجه به شدت این مشکل، پزشک روش های درمانی متفاوتی را به کار می ‌گیرد.

 

ترشحات غیر طبیعی واژن:

ترشحات واژن در حالت کلی امری طبیعی می باشد. اگر این ترشحات به صورت غیر طبیعی باشد، باید آن را جدی گرفت. عدم تعادل هورمون ها، تخمک گذاری، استرس، واکنش آلرژیک و انواع عفونت ها از عواملی هستند که باعث ترشحات زیاد واژن می شوند.

 

خونریزی شدید:

خونریزی غیر طبیعی ممکن است در هر سنی برای زنان اتفاق بیفتد. دلیل بسیاری برای این مشکل وجود دارد که برای تشخیص کافی است به متخصص زنان مراجعه شود.

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان:

اختلال در سطح هورمون ‌های جنسی و متابولیسم بدن منجر به ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک که از جمله بیماریهای زنان و زایمان است، می شود. در این حالت تخمک گذاری اتفاق نمی ‌افتد. در نتیجه کیست ایجاد می شود. رشد موهای زائد، تغییرات خلق و خو، بی نظمی قاعدگی، پوست چرب و آکنه از مشکلاتی هستند که تنبلی تخمدان به وجود می ‌آورد.

 

 

 

تشخیص بیماریهای زنان و زایمان و علل آنها

 

بیماریهای زنان و زایمان از جمله بیماری هایی هستند که بیان آنها توسط خانم ها کمی سخت است. چرا که بیشتر زنان بیماری هایشان را به دلایل مختلف مخفی نگه می دارند. البته این موضوع سبب خطرناک شدن بیماری می ‌شود که باید مد نظر قرار گیرد. بنابراین خانم ها باید با رعایت نکات بهداشتی و توصیه های متخصص زنان، در حفظ سلامت خود بکوشند.

سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان پستان، عفونت های واژن، عفونت دستگاه تناسلی و زگیل در ناحیه تناسلی از متداول ترین بیماریهای زنان و زایمان به شمار می ‌آیند. بانوان نباید به هیچ عنوان نسبت به مشکلاتی که برایشان به وجود می ‌آید، بی ‌تفاوت باشند. زیرا ممکن است در آینده موجب بروز بیماری های خطرناک شوند.

در حال حاضر شیوع بیماریهای زنان و زایمان با تغییر سبک زندگی به طور چشمگیری افزایش یافته است. مهمترین عواملی که سبب رواج این بیماری ها گردیده عبارتند از:

 

- تغییراتی در رژیم غذایی

- آلودگی هوا

- استفاده از مواد شیمیایی در لوازم آرایشی

- مصرف زیاد قرص های مختلف

- استفاده از لباس ‌های نامناسب

- عدم رعایت بهداشت

- عدم تحرک کافی

- استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی

 

تشخیص بیماریهای زنان و زایمان و علل آنها

 

 

بررسی علائم شایع ترین بیماریهای زنان و روش تشخیص آنها

 

وجود توده در پستان

وجود یک توده در پستان ممکن است زنان را به نگرانی بیندازد. باید بدانید که بیشتر توده های قابل لمس سرطانی نیستند و به راحتی درمان خواهد شد. در این خصوص دکتر زنان ارزیابی ‌های لازم را انجام می ‌دهد. این ارزیابی شامل معاینه فیزیکی، تصویر برداری و بیوپسی می باشد.

 

عفونت لگن

به طور معمول عفونت لگن که به بیماریهای زنان و زایمان مربوط می شود، بخش فوقانی دستگاه تناسلی را درگیر می نماید و شروع آن عمدتا با عفونت لوله های رحمی است. این عفونت اگر زیاد شود، تخمدان ها را نیز درگیر خواهد کرد. ترشحات غیر طبیعی واژن، تب، سردرد، بی اشتهایی، درد در هنگام دفع، تهوع و کسالت از نشانه ‌های این بیماری هستند.

 

سرطان رحم

رحم در زنان جایی است که در آن رشد جنین اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت به رشد بدخیم سلول هایی که بافت رحم را تشکیل می دهند، سرطان رحم گویند. البته ناگفته نماند که این بیماری علائمی دارد که عبارتند از ترشحات واژنی، درد لگنی و خونریزی غیر طبیعی از واژن. در این مورد پزشک متخصص زنان و زایمان از طریق آزمایش پاپ اسمیر، معاینه لگن و نمونه ‌برداری، بیماری را تشخیص می دهد.

 

فیبروم رحم

یک مورد بسیار شایع از بیماریهای زنان و زایمان، فیبروم رحم است که به دلیل مشکلات ژنتیکی ایجاد می شود. این مشکل معمولا با انجام سونوگرافی تشخیص داده می شود. لازم به ذکر است که اگر فیبروم رحم در دختران به وجود آید، پزشک با استفاده از یکسری روش های درمانی آن را تحت کنترل قرار می دهد. در این حالت جراحی صورت نمی گیرد.

 

مشکلات دستگاه تناسلی

برخی از بیماریهای زنان مانند تبخال و زگیل های تناسلی و عفونت های ادراری از جمله مشکلات دستگاه تناسلی محسوب می شوند. وجود ترشحات غیر طبیعی و بوی بد واژن از علامت های رایج این مشکلات هستند. 

 

 

نتیجه گیری

در این مطلب با رایج ترین بیماریهای زنان و زایمان آشنا شدید. حتما به این نتیجه رسیده اید که جهت درمان این بیماری ها باید سریعا به متخصص زنان مراجعه نمایید و به صورت دوره ‌ای تحت نظر باشید.

در دنیای امروزی به علت پیشرفت علم پزشکی و وجود تجهیزات پیشرفته، به راحتی درمان بسیاری از بیماریهای زنان و زایمان میسر گشته است. تمامی بیماران باید بدانند که مراجعه به پزشکان متخصص نقش به سزایی در بهبود سریع بیماری خواهد داشت.

 

بیماریهای زنان و زایمان بسیار زیاد بوده و انواع عفونت های دستگاه تناسلی، بیماری های مقاربتی و سایر مشکلات رایج دیگر به گونه ‌ای با یکدیگر مرتبط هستند. مثلا فیبروم رحم جزء مواردی به حساب می ‌آید که سبب نازایی در فرد می‌ شود. بنابراین در صورت عدم درمان به موقع، مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آید. از این رو، کسانی که دچار بیماری و مشکلات این چنینی هستند، باید در سریع ترین زمان ممکن برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

 

  • نویسنده : الیار طب