• 1401/12/02

نحوه کارکرد با تخت بیمارستانی

 

 

 

در این مقاله از الیار طب می‌خواهیم مخاطبان عزیز خود را با نحوه کارکرد با تخت بیمارستانی آشنا کنیم. همه افراد از دور یا نزدیک در طول زندگی خود یک تخت بیمارستانی را دیده‌اند. از بدو تولد تا در ادامه مراحل زندگی، ممکن است نیاز به استفاده از تخت‌های بیمارستانی داشته باشیم. البته لازم است بدانیم که جای این تخت‌ها همواره در مراکز درمانی نیست؛ بلکه شرایطی وجود دارند که نیاز است تا از یک تخت بیمارستان در منزل استفاده کنیم.

 

یک تخت بیمارستانی مزایای بسیاری نسبت به تخت ساده برای مراقبت از یک بیمار دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود که ایمنی بیمار در تخت‌های بیمارستانی از سطح بالاتری برخوردار است. همچنین مدل‌های چرخ دار تخت‌های بیمارستانی باعث می‌شود تا جابه‌جایی فرد در داخل محیط به آسانی صورت بگیرد.

این تخت‌ها این قابلیت را دارند که می‌توان آن‌ها را در حالت‌های مختلفی تنظیم نمود. از نظر مراقبتی، هر بیماری نیاز به استراحت در یک وضعیت خاص دارد. در یک تخت بیمارستانی به دلیل امکان تغییر زاویه تخت، امر پوزیشن (موقعیت) دهی راحت‌تر خواهد بود.

با تمام این اوصاف، مدل‌های مختلف از تخت‌های بیمارستانی وجود دارند که تنظیم هر یک از آنها ممکن است با دیگری متفاوت باشد. این حقیقت ما را به اینجا رساند تا در یک مقاله جامع، مخاطبان الیار طب را با نحوه کارکرد تخت بیمارستانی آشنا کنیم.

 

 

آشنایی با انواع مختلف تخت‌های بیمارستانی

برای راحتی کار شما در آموزش نحوه کار با انواع تخت بیمارستانی، ابتدا مدل‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم و سپس نحوه کار با هر یک را به شما توضیح می‌دهیم. تقسیم بندی تخت‌های بیمارستانی می‌تواند به مدل‌های زیر صورت بگیرد.

 

 

انواع تخت بیمارستانی از نظر نوع سیستم کنترل تخت

تخت‌های بیمارستانی از نظر نوع سیستم کنترل تخت مدل‌های مختلفی قرار می‌گیرند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

 

 

 

 

 

تخت مکانیکی3 شکن با تنظیم ارتفاع

 

تخت مکانیکی

تخت بیمارستانی مکانیکی ساده‌ترین نوع تخت است که برای کار با آن به هیچ سیستم الکترونیکی خاصی نیاز نیست. در ساده‌ترین مدل این تخت‌ها، قسمت‌های متحرک تخت باید با دست جابه‌جا شده و به کمک سیستم میله و دندانه‌ای آن تخت، آن را در یک حالت ثابت قرار دهیم. این مدل از تخت‌ها گزینه‌های زیادی برای تغییر موقعیت در مقابل فرد بیمار قرار نمی‌دهند.

مدل دیگری از تخت‌های بیمارستانی مکانیکی وجود دارند که برای تغییر وضعیت تخت نیاز است تا به کمک اهرم‌های مکانیکی تعبیه شده در اطراف تخت، اقدام به تغییر پوزیشن فرد بیمار نماییم.

در ضمن برای بالا و پایین کردن نرده‌های کناری تخت، معمولاً یک دکمه در قسمت پایینی نرده وجود دارد که با فشردن آن، نرده تخت آزاد شده و به پایین می‌رود. پس از اتمام کار نرده را به حد قبلی بالا می‌بریم، تا جایی که مجدداً کلید نگهدارنده نرده تخت فعال شده و نرده را در جای خود ثابت نگه دارد.

 

تخت نیمه الکترونیکی

تخت‌های نیمه الکترونیکی دسته دیگری از تخت‌های بیمارستانی هستند که حدفاصل بین تخت‌های تمام الکترونیک و تخت‌های مکانیکی قرار دارند. این تخت‌ها را بیشتر در مراکز درمانی و بخش‌های عادی خواهید دید. تنظیم ارتفاع در این طرح‌ها به صورت دستی و مکانیکی است و تنظیم سر و پای تخت به صورت الکترونیکی و با یک کنترل انجام می‌گیرد.

 

 

 

تخت تمام الکترونیکی

تخت‌های تمام الکترونیک گران‌ترین مدل تخت‌های بیمارستانی هستند که در آن تمامی تغییرات موقعیت به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد. به کمک کنترل تعبیه شده در کنار این تخت می‌توان تغییر وضعیت سر و پایتخت و همچنین ارتفاع آن را انجام داد.

 

 

انواع تخت بیمارستانی بر اساس مدل‌های تغییر زاویه (شکن)

تخت‌های بیمارستانی را می‌توان بر اساس مدل‌های تغییر زاویه یا شکن نیز تقسیم بندی نمود. بدین صورت که مدل‌های مختلفی از تخت‌ها بر اساس امکان تغییر زاویه قسمت‌های مختلف وجود دارد. به طور کلی چهار دسته بندی مختلف از این منظر برای تخت‌های بیمارستانی وجود دارند که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

 

تخت بیمارستانی تک شکن

 

تخت بیمارستانی تک شکن ساده‌ترین مدل وقت از نظر تغییر زاویه به حساب می‌آید. در این تخت‌ها که ممکن است به صورت مکانیکی و الکترونیکی باشند تنها زاویه بخش زیر سر بیمار قابلیت تنظیم دارد. از این تخت برای بیمارانی که از وضعیت سلامتی نسبتاً مساعدی برخوردارند می‌توان استفاده نمود. با این حال برای بیماران با وضعیت سلامتی پیچیده‌تر نیاز به تخت‌های مجهزترین خواهیم داشت.

 

 

 

تخت بیمارستانی تک شکن

 

 

 

 

تخت بیمارستانی دو شکن

 

تخت بیمارستانی دو شکن مدل دیگری است که در اینجا علاوه بر قسمت زیر سر بیمار، بخش زیر پای وی نیز می‌تواند تغییر کند. برای انجام این تغییرات نیاز به اهرم‌های جداگانه‌ای در تخت‌های دو شکن خواهد بود.

 

 

تخت بیمارستانی دو شکن.

 

 

 

 

تخت بیمارستانی سه شکن

 

تخت بیمارستانی سه شکن مدل دیگری است که امکان تغییر زاویه‌های بیشتری را به ما می‌دهد. در این تخت‌ها علاوه بر بخش ابتدایی و انتهایی تخت، امکان تغییر زاویه یک بخش میانی نیز وجود دارد. بخش میانی در این تخت می‌تواند به صورت یکپارچه قسمت سر و یا پا دارای شیب شود. این تخت از نظر بسیاری، بهترین مدل تخت بیمارستانی به شمار می‌رود. این تخت‌ها بیشتر در بخش‌های بیمارستان و مراکز درمانی یافت می‌شوند.

تخت بیمارستانی سه شکن.

 

 

تخت بیمارستانی چهار شکن

 

تخت بیمارستانی چهار شکن مدل دیگری است که در آن تخت می‌تواند به چهار بخش جداگانه تقسیم بندی شود. در این مدل از تخت بخش میانی به دو بخش مجزا می‌تواند تقسیم شده و پوزیشن دهی به بیمار با راحتی بیشتری صورت بگیرد. البته این مدل از تخت در همه بخش‌ها به کار نمی‌رود و کاربری‌های خاصی را برای خود دارد. اغلب این تخت‌ها به حالت الکترونیکی طراحی شده و تغییر موقعیت‌ها به کمک ریموت کنترل موجود در کنار تخت انجام می‌شود.

 

 

 

خرید تخت بیمارستانی از فروشگاه الیار طب

 

در این مقاله از الیار طب شما را با نحوه کار با انواع تخت بیمارستانی آشنا نمودیم. امید است که آموزش‌های ارائه شده در این مقاله در تسریع بهبودی افزایش کیفیت مراقبت هم‌وطنانمان مؤثر گردیده باشد. الیار طب یک شرکت بزرگ تأمین کننده تجهیزات بیمارستانی و درمانی است که شما می‌توانید انواع تجهیزات از جمله تخت‌های بیمارستانی را به صورت تکی و عمده با قیمتی مناسب خریداری نمایید. در پایان در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا نیاز به دریافت مشاوره‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما از طریق راه‌های ارتباطی ارائه شده در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب