• 1402/02/30

ویژگیهای بهترین تشک برای زخم بستر

 

انتخاب تشک مناسب برای زخم بستر

 

 انتخاب بهترین تشک برای زخم بستر یک انتخاب مهم است. چون استفاده از یک تشک مناسب برای بیمارانی که مدت زمان زیادی باید بدون حرکت باشند اهمیت زیادی دارد. قبل از پرداختن به معرفی تشک های مربوط به زخم بستر بهتر است تا حدودی با این مشکل آشنا شویم. بیمارانی که به دلیل بیماری خود باید مدت زمان زیادی را استراحت کنند جریان خون در بعضی از قسمت های بدن آنها کاهش می یابد. این کاهش جریان خون سبب به وجود آمدن زخم هایی در بعضی از قسمت های بدن بیمار می شود که به آن زخم بستر گفته می شود. تشک مواج علاوه بر اینکه مانع ایجاد زخم بستر می شود در صورت وجود زخم بستر در بیمار سبب درمان آن نیز می شود.

 تشک های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر وجود دارند، اما برای انتخاب بهترین تشک برای زخم بستر باید مواردی در نظر گرفته شود تا یک انتخاب درست داشته باشید. علاوه بر تشک، تخت مواج نیز یکی دیگر از ملزومات اینگونه بیماران (بیماران بدون حرکت) است. در این مطلب به معرفی انواع تشک زخم بستر و ویژگیهای آنها خواهیم پرداخت. 

 

 

 

تشک مواج تخم مرغی

 

 

منظور از تشک مواج چیست؟

 

تشک مواج به تشکی گفته می شود که برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر از آن استفاده می شود. جنس تشک مواج معمولا از PVC است. طراحی این تشک به نحوی است که هنگام دراز کشیدن بیمار، حالت ارگونومیک بدن او حفظ می شود. علاوه بر این تشک مواج برقی راحتی را برای افرادی که مشکل حرکتی دارند فراهم می کند، به این دلیل که بیمار می تواند بدون هیچ مشکلی جابجا شود. چون تشک مواج با برق کار می کند به آن تشک مواج برقی نیز گفته می شود. در واقع تشک مواج با تکرار پمپاژ باد در سلول هایی که در آن طراحی شده است، سبب گردش خون بیمار در تمام نقاط بدن او می شود. به منظور انتخاب بهترین تشک برای زخم بستر بهتر است هنگام خرید به ویژگی هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود توجه شود.

 

 

1-داشتن انعطاف

 

یکی از ویژگی هایی که در انتخاب بهترین تشک برای زخم بستر باید به آن توجه کرد، انعطاف تشک است. منظور از انعطاف این است که امکان استفاده از تشک در هر نوع تخت زخم بستر باشد. بعضی از بیماران با توجه به مشکلی که دارند ممکن است پزشک آنها یک تخت مواج خاص را در نظر بگیرد. به همین دلیل تشکی که برای زخم بستر خریداری می شود، باید از این نظر انعطاف لازم را داشته باشد و با هر نوع تختی امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

 

2-داشتن نرمی و سختی متعادل

 

یک تشک زخم بستر باید از نظر سختی و نرمی متعادل باشد. چون اگر تشک زیاد نرم و یا زیاد سخت باشد احتمال به وجود آمدن زخم بستر برای بیمار وجود دارد. به منظور اطمینان از استاندارد بودن تشک های مخصوص زخم بستر بهتر است از مارک های معتبر این محصول استفاده کرد.

 

 

3-رطوبت پذیر بودن

 

داشتن ویژگی رطوبت پذیر بودن یک ویژگی مهم برای تشک زخم بستر است. دلیل اهمیت رطوبت پذیر بودن این تشک به چند دلیل است. یکی از این دلایل این است که شاید بعضی از بیماران دارای مشکل بی اختیاری ادرار باشند. دلیل دیگر اینکه چون معمولا بیمارانی نیاز به استفاده از تشک مواج دارند که توانایی حرکت کردن ندارند، به همین دلیل غذای خود را روی تخت مصرف می کنند. با غذا خوردن روی تخت نیز احتمال ریختن غذا روی تشک وجود دارد. اگر تشک رطوبت پذیر نباشد از نظر کیفیت تشک قابل قبولی نیست.

 

 

4-ضد تعریق 

 

یکی دیگر از ویژگی هایی که بهترین تشک برای زخم بستر باید داشته باشد، خاصیت ضد تعریق بودن است. بعضی از تشک های موجود در بازار به دلیل جنس بی کیفیتی که دارند بیمار احساس عرق کردن و عرق سوز شدن دارد. در صورتی که تشکی برای زخم بستر مناسب است که بیمار اصلا احساس عرق کردن و یا عرق سوز شدن نداشته باشد.

 

 

داشتن روکش تشک مواج و امکان برداشتن آن جهت شستشو

 

 

معرفی تشک مواج تخم مرغی

 

تشک مواج تخم مرغی یکی از انواع تشک هایی است که برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر استفاده می شود. این نوع تشک از تشک های ساده محسوب می شود. از نظر قیمت نیز دارای قیمت مناسبی است. به این نوع تشک، تشک لانه زنبوری نیز گفته می شود. این نوع تشک زخم بستر برای وزن های حداکثر 100 کیلو مناسب است. همچنین این تشک مناسب افرادی است که فقط در حدود چند ماه نیاز به استفاده از تشک زخم بستر داشته باشند. ویژگیهای این تشک شامل این موارد است.

 

* یکی از ویژگیهای این نوع تشک مواج حمل راحت آن است. علاوه بر این، به دلیل انعطاف این تشک امکان استفاده از آن روی هر نوع تخت زخم بستر وجود دارد.

 

* یکی دیگر از ویژگیهای این نوع تشک زخم بستر امکان تنظیم کردن شدت هوا و زمان گردش هوا در سلول های آن است.

 

* یکی دیگر از ویژگیهای تشک مواج تخم مرغی داشتن سوراخ هایی در تشک، جهت کاهش تعریق بیمار است.

 

 

معرفی تشک مواج سلولی  

 

تشک مواج سلولی یکی دیگر از انواع تشک های مخصوص زخم بستر است. به این نوع تشک تشک مواج لیزری هم گفته می شود. این نوع تشک از نظر تحمل وزن، توانایی تحمل حداکثر 150 کیلو را دارد. همچنین افرادی که احتمال بستری شدن آنها بیشتر از یک سال طول بکشد، استفاده از این نوع تشک مواج برقی برای آنها توصیه می شود. از این نوع تشک مواج برای زخم بستر هایی با شدت سه و چهار استفاده می شود. تشک مواج سلولی تمام ویژگیهای یک تشک مواج که به آنها اشاره شد را دارد. در ادامه نیز به دیگر ویژگیهای این تشک اشاره می شود.

 

 

تشک مواج سلولی

 

 

ویژگی های تشک مواج سلولی

 

* یکی از ویژگیهای این نوع تشک مواج برقی این است که جریان هوایی که روی تشک وجود دارد به صورت نامحسوس است. وجود جریان هوا نیز در این تشک ها، مانع عرق کردن بیمار و به وجود آمدن زخم بستر می شود.

 

* یکی دیگر از ویژگیهای این نوع تشک مجهز بودن آن به سیستم CPR است. مزیت وجود این سیستم این است که، در مواردی مانند ماساژ قلبی و احیاء بیمار که نیاز است باد سلول ها خالی شود، از طریق این سیستم باد سلول ها سریع خالی می شود. 

 

هم تشک تخم مرغی و هم تشک سلولی را می توان بهترین تشک برای زخم بستر معرفی کرد. هر کدام از این تشک ها برای سطح خاصی از زخم بستر مناسب هستند. انتخاب هر کدام از این تشک ها نیز به بودجه و میزان بیماری فرد بستگی دارد.

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب