• 1400/06/16

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

اکسیژن اصلی ترین سرمایه ی آدمی برای زنده ماندن است و دستگاه اکسیژن ساز که یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی به شمار می آید که برای برخی بیماران تنها وسیله ی ادامه حیات محسوب می شود. گاه عمل اکسیژن گیری بدن به دلیل بیماری دچار مشکل شده و نیاز است تا با تجویز پزشک و استفاده از دستگاه اکسیژن ساز کمبود اکسیژن دریافتی جبران شود. حال این زمان می تواند از 1 تا 24 ساعت در شبانه روز باشد.

این دستگاه برای افرادی با مشکلات تنفسی و ریوی بسیار ضروری است چرا که این افراد نیاز به دریافت اکسیژن زیادی دارند و اغلب آنها 24 ساعته به دستگاه اکسیژن ساز نیازمند می باشند.

این دستگاه ها در دو نوع سنگین ( ثابت و غیر قابل حمل ) و سبک ( پرتابل و قابل حمل) وجود دارند. نوع غیر قابل حمل آن در خانه و بیمارستان استفاده می شود و نوع سبک آن برای بیمارانی است که مجبور به همراه داشتن دستگاه اکسیژن بیرون از خانه هستند تا در مواقع نیاز اکسیژن تنفسی خود را دریافت نمایند.

برندهای دستگاه اکسیژن سازی که در ایران موجود می باشند شامل:  

Airsep، Devilbiss، Oxylife ، Thomas ، Emg ، YuYu، Oxygenplus ،Ztmed، Zyklusmed، Zenithmed، Nidek ، Biota-Group

 

 

نحوه کارکرد دستگاه اکسیژن ساز:

دستگاه اکسیژن ساز توسط کمپرسوری که در آن تعبیه شده است طی فرایندی هوای محیط را دریافت می کند و با حذف نیتروژن آن، اکسیژن 95 درصد تحویل بیمار می دهد.

برای راه اندازی دستگاه ابتدا لازم است که دستگاه اکسیژن ساز را به برق وصل نمایید سپس هوای اطراف وارد دستگاه می شود و نیتروژن و ناخالصی های آن توسط صافی و سنگ زئولید جذب شده و سپس میزان خروجی اکسیژن از دستگاه را تنظیم می کنید و در نهایت اکسیژنی با خلوص بالای 90 درصد توسط ماسکی که در انتهای لوله دستگاه وجود دارد و روی دهان گذاشته شده وارد ریه ها می شود.

 

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل:

در مطالب قبل تا حدودی با کارکرد دستگاه اکسیژن ساز آشنا شدید. برخی از بیماران نیازمند آن هستند که دستگاه اکسیژن ساز خود را در زمان هایی که خارج از منزل هستند هم همراه داشته باشند. ممکن است تمام مدت به آن نیاز داشته باشند و ممکن است تنها ساعاتی به آن احتیاج پیدا کنند در هر صورت داشتن دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل برای آنها ضروری است از اینرو لازم است که این دستگاه کوچک و قابل حمل باشد تا بتوانند به راحتی آن را همراه داشته باشند و در موارد لزوم از آن بهره گیری نمایند. دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل قادر هستند که در هر دقیقه با تنظیمات جریان مداوم حدود یک تا سه لیتر اکسیژن تولید نمایند و با تنظیمات پالس از یک تا شش لیتر اکسیژن انتقال دهند. از مزایای این دستگاه قابلیت تطبیق دهی آن متناسب با نیازهای کاربر می باشد.

دستگاه های اکسیژن ساز با استفاده از برق قابل شارژ هستند و دارای یک باتری قابل شارژ که در زمان نبود برق بتوان از آن استفاده کرد.

 

 

 دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل 

 

 

دستگاه اکسیژن ساز آمریکایی:

تمامی دستگاه های اکسیژن ساز امریکایی دارای مدرک FDA و  CE هستند که صدای تولید شده از آنها کمتر از 40 دسی بل می باشد و خلوص اکسیژن تولیدی آنها  بالای 95 درصد گزارش شده است.

برندهای دستگاه اکسیژن ساز آمریکایی مانند: نایدک، فیلیپس، ایرسپ، دویل بیس و .... در انواع پرتابل و ثابت در بازار موجود می باشند.

 

 

دستگاه اکسیژن ساز آمریکایی

 

 

 

 

 

دستگاه اکسیژن ساز ایرانی:

دستگاه اکسیژن ساز ایرانی تولید نفس یار طب که در سال 1393 با سیاست های حمایتی از کالای داخلی برای اولین بار به بازار عرضه شد تا در خدمت بیماران قرار گیرد و پس از آن هم چند مدل دیگر طراحی و وارد بازارها شد. دستگاه اکسیژن ساز ایرانی دارای وزن 17/5 کیلوگرم می باشد که صدای بسیار کمی تولید می کند از اینرو صدای آن در محیط های بسته باعث آزار نمی شود. این دستگاه مناسب برای کارکرد 24 ساعته طراحی شده است و دارای LCD بزرگ با پشتیبانی زبان فارسی می باشد. همچنین مجهز به خروجی نبولایزر مجزا است ( نبولایزر دستگاهی است که برخی داروها را از طریق تنفس به بیمار منتقل می کند). این دستگاه  با بهره گیری از مانیتور همزمان میزان خلوص اکسیژن خروجی از سنسور اکسیژن را نشان می دهد. همچنین مجهز به سیستم زمان سنج و قابلیت برد هوشمند و آلارم جهت حرارت بالا می باشد. دستگاه اکسیژن ساز دارای 2 سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش به بازار عرضه شده  و در خدمت بیماران قرار دارد.

 

 

 

دستگاه اکسیژن ساز ایرانی

 

برندهای دستگاه اکسیژن ساز ایرانی مانند: سوشیا، اکسیژن پلاس، اکساز و .... که در بازار عرضه شده اند.

 

 

قیمت دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی:

دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی عموما برای بیماران ریوی و تنفسی بیشترین مصرف را در بر دارد و سنترال بودن آن باعث می شود تا بتوان از آن برای بیماران تمامی بخش ها نیز استفاده کرد.

قیمت دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی با توجه به نوع کاربرد، میزان اکسیژن تولید شده و برند آن متغیر می باشد. بهترین برند خارجی دستگاه اکسیژن ساز آمریکایی است که  تنها چند مدل محدود آن در ایران وجود دارد. در ایران هم دستگاه اکسیژن ساز تولید شده و به بازار عرضه شده است.

 

  • نویسنده : الیار طب