• 1400/04/31

آشنایی با انواع دستگاه ساکشن

در علم پزشکی برای خارج کردن مایعات اضافه از بدن بیماران، از دستگاهی به نام دستگاه ساکشن استفاده می­ شود.

این دستگاه نه تنها در بیمارستان ­ها، مراکز درمانی و ... استفاده می ­شود بلکه در صورت لزوم و با توجه به شرایط بیمار، در منزل نیز کاربرد دارد.

عملکرد دستگاه ساکشن به گونه ­ای است که با کمک مکش، مایعات اضافی بدن که می ­تواند خلط یا خون باشد را از بدن خارج کند.

در ساده ­ترین حالت این دستگاه را در دندان پزشکی دیده ­اید که با مکش آب اضافی دهان شما، کار برای دندان­پزشک راحت تر خواهد شد، زیرا دید بهتر دارد.

دستگاه ساکشن بیش از همه، برای بیمارانی که مشکلات ریوی دارند کارآمد است، زیرا با مکش خلط، بزاق، استفراغ و ... از دهان و گلو، راحت تر نفس می کشند.

دستگاه های ساکشن با توجه به محل استفاده و شرایط بیمار، انواع مختلفی دارد که در ادامه با جزئیات آنها را بررسی می کنیم.

کاربرد دستگاه ساکشن چیست؟

برخی از کاربردها عبارتند از:

  • برداشت سریع محلول شستشو از محل زخم،
  • خالی کردن حفره های آبسه،
  • گرفتن تومور برای خارج کردن آن،
  • تعیین دقیق محل خونریزی با خشک نگه داشتن ممحل،
  • مکش بافت های آسیب دیده یا نکروتیک مغزی،

 انواع دستگاه ساکشن

شامل:

دستگاه ساکشن پرتابل (Potable)

همانطور که از نام آن پیداست، یک دستگاه قابل حمل است که با باتری کار می کند و علاوه بر بیمارستان، در خانه نیز کاربرد دارد. از مزایای این دستگاه می توان به جابه جایی راحت و سریع آن اشاره کرد.

لازم به ذکر است که باید با توجه به مخزن دستگاه ساکشن، به موقع برای تخلیه آن اقدام کنید و از آنجایی که جز آلوده ­ترین تجهیزات پزشکی است، باید با دقت تمام ضد عفونی شود تا مبادا مشکلات دیگری بیمار را تهدید کند.

 اگر زمان کافی برای انجام این کار ندارید می ­توانید از لوله، مخزن و کاتتر یک بار مصرف استفاده کنید.

دستگاه ساکشن دستی

 نوعی ساکشن که در مراکز درمانی، اورژانس و حتی منزل کاربرد دارد. این دستگاه نیز مانند مورد پرتابل، به راحتی قابل حمل است و برتری دیگری که دارد این است که بدون برق و باتری عمل مکش را انجام می دهد.

بنابراین اگر ناگهان به هنگام تحیای بیمار و ... شارژ باتری تمام شود و یا برق قطع شود نیز کارایی دارد. دستگاه ساکشنی که در مطب دندان پزشکان استفاده می شود از نوع دستی است.

دستگاه ساکشن مخصوص آمبولانس

همانطور که از نام آن پیداست این دستگاه مخصوص استفاده در آمبولانس است که با یک گیره مخصوص در آمبولانس نصب می شود.

به دلیل استفاده در آمبولانس و نیاز به سرعت عمل بالا در آن، معمولاً از قطعات یک بار مصرف مانند کاتتر، لوله و مخزن جمع آوری مایعات یک بار مصرف استفاده می شود.

این دستگاه ساکشن با برق و باتری شارژی کار می کند که تا 10 ساعت کارایی دارد. در ضمن به یک لامپ LED نیز مجهز است که در مواقع تاریکی یا کمبود نور نیز کارایی داشته باشد.

دستگاه ساکشن مخصوص اورژانس

دستگاه ساکشن مخصوص اورژانس در بیمارستان و برای بیماران بد حال کاربرد دارد که معمولاً این دستگاه ها دو مخزن برای جمع آوری مایعات دارند.

آن هم به دلیل نیاز به گنجایش بیشتر برای عمل های جراحی حساس و یا شرایط اورژانسی بیمارن بد حالی است که مراجعه می کنند و در اسارع وقت امکان تخلیه و ضد عفونی نخزن وجود ندارد.

مسئله ضد عفونی و تمیز کردن دستگاه ساکشن در اورژانس بسیار جدی­تر است، به دلیل تعدد استفاده از آن احتمال انتقال عفونت در اورژانس بالاتر است، پس باید بسیار دقیق و به درستی ضد عفونی شود.

لازم به ذکر است که لوله های ساکشن اورژانس سیلیکونی هستند و به راحتی شسته و استریل می شوند.

 دستگاه ساکشنی که در اورزانس به کار می رود می تواند دستی باشد یا حتی با برق و باتری کار کند. البته بهتر است برای این کابرد، مدل برقی را استفاده کنیم.

در ضمن این نوع دستگاه نیز مانند ساکشن آمبولانس مجهز به لامپ LED است که در مواقعی که قطع برق رخ می دهد از آن استفاده شود.

دستگاه ساکشن جراحی

 این دستگاه در اتاق عمل و حین جراحی استفاده می شود و با مکشی که در ناحیه بدنی مورد نظر بیمار انجام می دهد، کار را برای جراح راحت می کند تا دید بهتری داشته باشد.

از این دستگاه در بخش مراقبت های ویژه و اتاق بیهوشی نیز استفاده می شود، زیرا هم به صورت ثابت و هم پرتابل موجود هستند.

این نوع ساکشن نیز به دلیل تعدد بیماران در طول روز، از دو مخزن برای جمع آوری مایعات تشکیل شده است.

 نکات استفاده از انواع دستگاه ساکشن

استفاده از دستگاه ساکشن به عنوان یکی از حساس ترین تجهیزات بیمارستانی، بسیار مهارت می خواهد و پرستار، پزشک و یا حتی اگر در منزل استفاده می ­شود، باید دقت کافی داشته باشند.

در غیر صورت ممکن است حین کار با آن به بیمار آسیب وارد شود که ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  1. تحریک شدن اعصاب،
  2. سرفه های حمله ای،
  3. آسیب به مخاط،
  4. آریتمی به دلیل تحریک اعصاب و عروق مرکزی،
  5. افت فشار خون به خاطر ساکشن بیش از حد خون و مایعات،
  6. عفونت بیمار،
  7. ایجاد عفونت برای پزشک یا پرستار.

کار با دستگاه ساکشن را جدی بگیرید!

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، دستگاه ساکشن معمولاً در مواقع ضروری و هنگامی که بیمار حال مساعدی ندارد استفاده می­ شود.

بنابراین نباید اضطراب و اضطرار شما در لحظه، سلامتی بیمار را تحت الشعاع قرار دهد، یعنی باید خونسردی خود را حفظ کنید تا تمام دانش خود در کار با دستگاه را به کار برید، بدون اینکه کوچک ترین مشکلی بیمار را تهدید کند.

  • نویسنده : الیار طب