• 1400/05/02

دستگاه اکسیژن ساز خانگی چیست؟

در چند سال اخیر با گرم شدن کره زمین و آلودگی های هوایی که به همراه داشت، بیمارانی که با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کنند، بیش از پیش دغدغه قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی را دارند، زیرا این افراد برای تنفس در منزل به چنین دستگاهی نیاز دارند و توصیه می کنیم به جای کپسول های اکسیژن از دستگاه اکسیژن ساز خانگی استفاده کنند.

این دستگاه با تجزیه گازهای موجود در هوا و جذب اکسیژن آن، آن را در مخزن مخصوص ذخیره و اکسیژن غنی شده تولید می کند. اکسیژن غنی شده با بافت ریه سازگار است و آسیبی به بافت ریه نمی رساند.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) یا تغلیظ کننده اکسیژن از مهمترین وسایل پزشکی خانگی است و برای بیمارانی می باشد که سطح اکسیژن یا SPO2 خونشان کم است.

کار با این دستگاه ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد، از طرفی فناوری تولید آن به سمتی در حال حرکت است که دیگر اثرات تخریبی زیست محیطی و انواع آلودگی ها را نداشته باشد، اما متأسفانه قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی را بالا می برد.

یکی از همین فناوری های جدید روش (PSA) یا Pressure Swing Adsorption است که ترکیبی به نام زئولیت نقش مهمی در کارکرد آن دارد.

به این صورت که دستگاه اکسیژن ساز، با دریافت هوایی که تنفس می کنیم، آن را در مخزن زئولیت فشرده می کند تا نیتروژن موجود در آن را جدا نماید و در نهایت اکسیژن خالص مدیکال یا پزشکی که بالای ۹۵% خلوص دارد را در اختیار بیمار قرار می دهد.

مقدار اکسیژنی که باید به بیمار برسد، توسط پزشک تجویز خواهد شد که آنها هم بر اساس واحد لیتر در دقیقه (L/m) Liter Per Minute  بیان می کنند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز خانگی

انواع مختلفی وجود دارد که قیمت دستگاه اکسیژن ساز نیز بر همین اساس تعیین خواهد شد که عبارتند از:

  • اکسیژن ساز ثابت،
  • اکسیژن ساز قابل حمل یا پرتابل

دستگاه اکسیژن ساز خانگی از نوع ثابت

این دستگاه در ظرفیت های ۳ و ۵ و ۸ و ۱۰ لیتر در دقیقه تولید می شوند و به صورت پیوسته اکسیژن مورد نیاز بیماران را تولید می کند.

این دستگاه با وجود اینکه به نوع ثابت معروف است، اما چرخ هایی زیر دستگاه تعبیه شده است که جابجایی آنها از اتاقی به اتاق دیگر را امکان پذیر می کند.

علاوه بر آن بیماران می توانند با کمک سوند اکسیژن های بلند به راحتی در منزل فعالیت و تحرک داشته باشند.

دستگاه اکسیژن ساز خانگی از نوع پرتابل

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که بیمار می تواند حتی خارج از منزل هم از آن استفاده کند. قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی پرتابل با توجه به ظرفیت های 2 و ۳و ۵ لیتر در دقیقه متفاوت است. بیماران تنفسی اکثراً به سراغ سیستم های Impuls می روند، زیرا در این سیستم از سنسورهای فشار بسیار حساس داخل دستگاه استفاده می شود که با تشخیص دم و بازدم بیمار، هنگام دم اکسیژن را خارج و هنگام بازدم آن را قطع می کند، به عبارت دیگر در  مصرف انرژی دستگاه صرفه جویی می شود.

تفاوتی که نوع ثابت آن وجود دارد در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. اندازه دستگاه،
  2. وزن دستگاه،
  3. مجهز بودن آن به باتری شارژی داخلی.

چه زمانی بیمار به دستگاه اکسیژن ساز خانگی نیاز دارد؟

به طور کلی بیمارانی که از بیماری قلبی، ریوی و یا دیگر بیماری های تنفسی رنج می برند به کمک این دستگاه احتیاج دارند. در واقع بیمارانی با نارسایی ریوی مثل بیماران COPD و پنومونی و … برای بالا بردن اکسیژن خون خود به شدت به اکسیژن تراپی نیاز دارند.

ساعات استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی را پزشک تعیین می کند که بین ۱ تا ۲۴ ساعت در روز متغیر است.

قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی

این روزها به دلیل عدم ثبات قیمت ها در بازار و مشکلات اقتصادی، دستگاه اکسیژن ساز خانگی قیمت ثابتی ندارد، اما به طور کلی قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل:

  1. ظرفیت تولید اکسیژن،
  2. ثابت یا پرتابل بودن،
  3. میزان ساعت کار در شبانه روز به خصوص برای نوع پرتابل
  4. نوع تجهیزات و فناوری آنها،
  5. گارانتی،
  6. و ... .

به عنوان سخن آخر توصیه می کنیم که اگر پزشک معالج بیمار به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی توصیه کرد، بلافاصله باید آن را تهیه کنید، چرا که مشکلات تنفسی جدی بیمار شما را تهدید می کند.

 

  • نویسنده : الیار طب