• 1400/05/10

خرید کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز؟!

بیمارانی که با مشکلات تنفسی و ریوی دست و پنجه نرم می کنند، برای رفع این مشکل خود دو راه حل دارند: خرید کپسول اکسیژن، دستگاه اکسیژن ساز یا دیگر سیستم های تنفسی موجود در بازار که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

از بین همه آنها خرید کپسول اکسیژن و یا دستگاه اکسیژن ساز بیشتر مورد توجه است که برای انتخاب بین آنها، بهتر است با تفاوت های آنها آشنا شوید.

 

تفاوت خرید کپسول اکسیژن با دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

تفوات اصلی این دو سیستم تنفسی در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. چگونگی آماده سازی گاز اکسیژن،
  2. میزان اکسیژن،
  3. امنیت استفاده از دستگاه،
  4. اندازه و ابعاد دستگاه،
  5. تجهیزات دستگاه،
  6. هزینه خرید.

 

چگونگی آماده سازی گاز اکسیژن

نحوه اکسیژن‌رسانی در کپسول اکسیژن با دستگاه تفاوت دارد. کپسول اکسیژن دارای مانومتر است که خود مانومتر نیز انواع مختلفی دارد.

در مانومتر مقدار معین و محدودی اکسیژن به صورت فشرده، ذخیره شده که بیمار از اکسیژن ذخیره شده در کپسول تا زمانی که در آن، اکسیژن باقی مانده است، استفاده می‌کند.

به محض خالی شدن کپسول، دوباره می‌توان با هزینه‌ کمتری آن را شارژ و به مدت محدود از آن استفاده کرد، اما دستگاه اکسیژن نیازی به شارژ ندارد و مادامی که به برق متصل است، قادر به تولید اکسیژن می باشد.

پس برای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نیازی به خرید مانومتر جدا ندارید، زیرا دستگاه شبیه به یک سیستم تهویه کار می ‌کند.

به این صورت که هوای اطراف را می گیرد، تصفیه و گاز نیتروژن را حذف می کند تا اکسیژن خالص را به بیمار تحویل دهد.

 

میزان اکسیژن

 همانطور که گفته شد، با خرید کپسول اکسیژن باید هر چند وقت یکبار آن را شارژ کنید که فاصله زمانی برای هر بار شارژ به میزان مصرف بیمار و حجم کپسول بستگی دارد.

در حالی که برای دستگاه اکسیژن ساز تا زمانی که هوا و برق شهری یا باتری کار بدهند، دستگاه نیز کارکرد خود را دارد.

به عبارت دیگر، با خرید کپسول اکسیژن مشکل شارژ آن وجود دارد، در حالی که با دستگاه، با وجود منبع همیشگی برق، دائمی است.

پس دستگاه اکسیژن ساز یک منبع دائمی اکسیژن برای بیمار تنفسی به حساب می آید که همواره در دسترس است، مگر اینکه با مشکل فنی رو به رو شود.

 

امنیت استفاده از دستگاه 

با خرید کپسول اکسیژن انگار یک منبع قوی برای آتش سوزی خریداری کرده اید، زیرا اگر از آن اکسیژن نشت کند یا کپسول بترکد، فضای اطراف را پر از اکسیژن می کند و آماده‌ آتش‌سوزی می شود.

در حالی که در دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژنی در محفظه دستگاه ذخیره نمی شود و گاز اکسیژنی که توسط دستگاه آماده می‌شود، همزمان توسط بیمار، به مصرف می رسد.

در ضمن، دستگاه های اکسیژن ساز مجهز به سیستم های حفاظتی برای جلوگیری از آتش‌ سوزی ‌های احتمالی هستند و در نتیجه خطر دستگاه اکسیژن ساز از یک کپسول اکسیژن پزشکی کمتر است.

 

اندازه و ابعاد دستگاه 

وزن و ابعاد کپسول‌ های اکسیژن بسته به نوع آلومینیومی یا فلزی متفاوت است، برای مثال کپسول ‌های آلومینیومی سبک ‌تر هستند، اما کپسول ‌های فلزی ایمنی و ماندگاری بالاتری دارد.

در حالی که دستگاه های اکسیژن ساز در سایز و ابعاد مختلف تولید شده اند و بدون ایجاد محدودیت در اکسیژن رسانی، به کمک بیمار هستند. از همه مهم تر این دستگاه ها به صورت پرتابل نیز ساخته شده اند.

اما با خرید کپسول اکسیژن در حجم های بالا، امکان حمل آن را ندارید، مگر کپسول های دو لیتری که فقط برای حدود 15 دقیقه اکسیژن رسانی دارند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که دستگاه‌ های اکسیژن ساز نسبت به کپسول‌ های اکسیژن، ابعاد کمتری دارند و در میان دستگاه‌ های اکسیژن ساز، ورژن پرتابل آن ابعاد کمتری دارد.

 

تجهیزات دستگاه

با خرید کپسول اکسیژن، حتما باید همراه آن مانومتر یا ترالی حمل کپسول هم تهیه کنید، اما دستگاه اکسیژن در دو ورژن پرتابل و غیر پرتابل نیازی به مانومتر ندارد.

 

 هزینه خرید 

خرید کپسول اکسیژن از خرید دستگاه‌ اکسیژن ‌ساز به صرفه تر است و در میان اکسیژن‌ ساز ها، اکسیژن‌ ساز پرتابل نیز هزینه بالاتری برای بیمار به همراه دارد.

از طرف دیگر شارژ کردن مداوم کپسول اکسیژن هم هزینه‌ جدا دارد، پس به هنگام خرید حتماً به امکاناتی که نیاز دارید دقت کنید تا ملزم به پرداخت هزینه اضافه نشوید.

نتیجه این که ...

با تفاوت های هر دو نوع دستگاه آشنا شدیم و این شما هستید که با توجه به محل استفاده، وخامت بیمار، هزینه پرداختی و ... تصمیم بگیرید که خرید کپسول اکسیژن به صرفه تر است یا دستگاه اکسیژن ساز؟!

 

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب