• 1400/05/01

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در چیست؟

یکی از تجهیزات ضروری در تمامی مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و حتی آمبولانس ها و دیگر خودرو های امدادی کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز می باشد. تا جایی که جان بیماران و یا حادثه دیدگان به آن وابسته می باشد. البته تجهیزات بسیار دیگری هم در بیمارستان ها مورد استفاده است که اهمیت زیادی دارند. به طور مثال می توان به تجهیزاتی مانند ونتیلاتور، دستگاه ساکشن و حتی تخت شستشو بیمار هم اشاره داشت. با این مقدمه در مورد دستگاه اکسیژن ساز و کپسول های اکسیژن در مقاله پیش رو در مورد تفاوت این دو توضیح خواهیم داد. هدف ما در این مقاله از الیار طب بررسی این است که تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در چیست؟

تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن

زمانی که می خواهیم بدانیم تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن باید خود را با تعریف این موارد روبرو کنیم. زمانی که در ارتباط با تعریف هر کدام اطلاعات مناسبی را کسب کردیم می توانیم به تفاوت این دو مورد در میان تجهیزات پزشکی پی ببریم. در عین حال برای خرید کپسول اکسیژن هم می توانید از طریق وب سایت الیار طب اقدام نمایید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

 این دستگاه یکی ازتکنولوژی های کاربری و جدید است که وظیفه غلیظ کردن اکسیژن را انجام می دهد. بهتر است بدانیم هوایی که ما تنفس می کنیم دارای 78 درصد نیتروژن، 21درصد اکسیژن و1 درصد گازهای دیگر است. این دستگاه وسیله ای برقی است که اکسیژن اطراف ما را گرفته و به اکسیژن غلیظ تر تبدیل می کند. واقعا نمی توان کار و ارزش این دستگاه را نادیده گرفت.

شاید این سئوال مطرح شود که این دستگاه چه فایده ای دارد؟ در پاسخ می توان گفت این تکنولوژی نوعی درمان و پیشگیری محسوب می شود. در واقع دستگاه اکسیژان ساز با اهمیت بالای خود، مورد احتیاج برخی از بیماران است. کارکرد این دستگاه به این گونه است که هوای اطراف را به داخل خود کمپرس کرده و به اکسیژن پزشکی تبدیل می کند. اکسیژن حاصل شده از این دستگاه دارای95 درصد خلوص است که بهترین نوع محسوب می شود. همین امر آن را تبدیل به یک وسیله حیاتی پزشکی کرده است که در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن، منبعی است که اکسیژن غلیظ شده در آن ذخیره می شود و می توان در هرجا از آن استفاده کرد. اکسیژن موجود در کپسول ها با استنشاق توسط کاربر تمام شده و دوباره بایستی پر گردد. در این کپسول ها اکسیژن به طور یکنواخت و یک جریان مدام  به کاربرانتقال می یابد. در صورتی که این انتقال در دستگاه اکسیژن ساز به صورت  ضربانی است. اما در ادامه می خواهیم ببینیم که تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در چه مواردی می باشد.

کپسول اکسیژن

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن

در این بخش از مقاله خود می خواهیم به سوال اصلی خود بپردازیم. در ادامه خواهیم دید که تفاوت اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن در چه مواردی می باشد؟ این گزینه ها عبارتند از:

  • در حالی که اکسیژن موجود در کپسول به مرورتمام می شود و دچار کمبود اکسیژن شوند اما دستگاه های اکسیژن ساز تا زمانی که هوا در اطراف باشد و برق دستگاه تأمین شود دچار کمبود اکسیژن نمی شود.
  • تفاوت در امنیت: در کپسول های اکسیژن امکان نشتی وجود دارد و خطر آتش سوزی بالا می رود. چرا که خاموش کردن آتشی که تحت این شرایط به وجود بیاید نسبت به آتش  های دیگر سخت تر است. زیرا آتش  ناشی از سوختن اکسیژن داغ تر است. در صورتی که دستگاه های اکسیژن ساز با توجه به ضربان در زمان احتیاج اکسیژن تولید می کند و این خطر آتش  سوزی را کاهش می دهد.
  • دستگاهه ای اکسیژن ساز قابل حمل هستند. در واقع آن ها به راحتی قابل جابجایی هستند. در صورتی که حمل و جابجایی کپسول اکسیژن خیلی سخت و مشکل می باشد.
  • هزینه در مورد دستگاه های اکسیژن ساز بالا می باشد. ولی به تازگی شرکت هایی به این فناوری دست یافته اند که دستگاه های با قیمت ارزان تر تولید کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که وجود تجهیزات در بیمارستان ها از واجبات برای بیمارها است. نکته مهم این که خصوصا در حمل و نقل و نگهداری  کپسول های اکسیژن دقت شود تا خطر آتش  سوزی به صفر می رسد.

  • نویسنده : الیار طب