• 1400/09/22

نگاتوسکوپ چیست؟

استفاده از تجهیزات در پزشکی یکی از ضروریات و از واجب ترین کارها قلمداد می‌ شود.  این مسئله مربوط به امروز نبوده و استفاده از این تجهیزات ازقدیم مرسوم بوده.  شاید در قدیم این ابزارها چیزهای ساده ای بودند.  اما همین ابزارهای ساده بهانه ای بودند برای تجهیزات بهتر و این که امروزها این تجهیزات از حالت ساده خارج و ضمن تکمیل شدن دارای کارایی های بیشتری شده اند.  در مقاله پیش رو در مورد تجهیزات پزشکی و استفاده آن ها بطور کلی و دستگاه نگاتوسکوپ توضیحات مختصری خواهیم داد.

 

تجهیزات پزشکی و استفاده از آن

همانگونه که قبلا گفتیم تجهیزات از سادگی قبلی خارج و کارایی بیشتری یافته اند. برای آگاهی بیشتر به معرفی تعدادی از این تجهیزات می پردازیم.  در میان این تجهیزات می توانیم به ونتیلاتور اشاره کنیم یا برای خرید دستگاه اکسیژن اقدام نماییم. در نهایت نیز در ارتباط با نگاتوسکوپ صحبت می کنیم.

 

گوشی های پزشکی

گوشی های پزشکی شاید از ابزار معمولی به حساب بیایند. ولی یکی از اصلی ترین ابزارهای مورد احتیاح همه پزشکان می باشد که برای آگاهی اولیه از وضعیت تنفسی بیمار و ضربان قلب از آن استفاده می شود. از این رو خرید گوشی معاینه بیمار اهمیت زیادی دارد.

 

 

دستگاه تشخیص فشار خون

 این دستگاه نیز از آن دسته تجهیزاتی است که برای کلیه مراکز درمانی،  مطب ها و بیمارستان ها از ضروریات می باشد. یکی از تجهیزاتی است که در مراحل اولیه معاینه بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزارها تنوع زیادی دارند و اگر بخواهیم در مورد همه آن ها توضیح دهیم از مسیر اصلی مقاله دور خواهیم شد.

 

 

بررسی و معرفی دستگاه نگاتوسکوپ

یکی از تجهیزاتی که در تمامی بیمارستان ها و مطب پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه نگاتوسکوپ می باشد. در تعریف این دستگاه می توان گفت وسیله ای است که با ایجاد نور در یک صفحه  امکان دیدن تصویرهای رادیولوژی را فراهم می کند. در این وسیله نور بایستی به صورت  یکنواخت و یکسان در تمام صفحه پخش گردد. منبع نور در دستگاه نگاتوسکوپ دو یا سه ردیف نور فلورسنت می باشد که در سال های اخیر به خاطر کیفیت بهتر و مقرون به صرفه بودن از لامپ های ال ای دی استفاده می شود.  این تجهیزات در دو نوع توکار و روکار مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ اندازه به تک خانه، دو خانه و سه خانه تولید می شود.

 

 

موارد استفاده از نگاتوسکوپ

از این دستگاه ها در بیمارستان ها، مراکز درمانی، مطب پزشکان،  کلینیک ها و رادیولوژی ها استفاده می گردد. همانگونه که قبلا گفتیم نگاتوسکوپ ها از دو منبع نور خود را تامین می کنند. لامپ های فلورسنت و لامپ های ال ای دی دستگاه هایی که از لامپ فلورسنت به عنوان منبع نوری استفاده می کنند قدیمی ترهستند. اگر در مورد این دستگاه بخواهیم بگوئیم بایستی متذکر شویم که نگاتوسکوپ هایی که از نور فلورسنت استفاده می کنند نور را به صورت  یکنواخت نمی توانند پخش کنند. برای یکنواخت شدن نور بایستی لامپ های بیشتری استفاده کرد که این کار موجب مصرف برق بیشتری خواهد شد. این  لامپ ها در برابر استفاده زیاد مقاومت خود را ازدست خواهند داد.  اندازه بزرگ نگاتوسکوپ های فلورسنتی از معایب این دستگاه می باشد.

 

در این مدل از دستگاه ها به خاطر فاصله کم بین لامپ ها حرارت تولید شده که موجب مصرف بیشتر برق خواهد شد و برای استفاده از این مدل دستگاه به مدارهای ولتاژ قابل تغییر نیاز است که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.  نگاتوسکوپ هایی که منبع تغذیه نور آن ها لامپ های ال ای دی هستند نسبت به نوع قبلی جدیدتر هستند  و مزایایی دارند که عبارتند از:

 

1-عمر مفید لامپ های ال ای دی نسبت به نوع فلورسنتی بیشتربوده و مصرف برق کمتری دارند.

 

2-لامپ های ال ای دی به علت این که نیمه هادی هستند با استفاده از برق کمتر توانایی تولید روشنایی کامل را دارند.

 

 

استفاده از نگاتوسکوپ در دندانپزشکی

از موارد استفاده دستگاه نگاتسکوپ در دندانپزشکی می باشد که در دو مدل عرضه می گردد. مدل ساده و دیجیتال.برای خرید خرید گوشی معاینه بیمار میتوانید از سایت الیارطب اقدام فرمایید.

 

نگاتوسکوپ ساده:

این دستگاه قابلیت اتصال به برق شهری را دارد و مصرف برق بسیار پایینی(12 وات)را دارد. قطر دستگاه یک سانتی متر بوده و پخش نور یکسانی را دارد.

 

دستگاه نگاتسکوپ دیجیتال:

این دستگاه نیز از مصرف برق بسیار پایینی(12وات)برخوردار است و بر روی یک پایه چرخان (0 تا180)درجه نصب می‌شود. از مزایای این دستگاه قطر بسیار کم آن است و دارای سنسورتشخیص فیلم و حافطه شدت نور، ریموت کنترل و سیستم خاموشی خودکار است. در صورت عدم استفاده به صورت  اتوماتیک خاموش شده تا به دستگاه آسیبی نرسد.

 

 

  • نویسنده : الیار طب