• 1402/03/02

طریقه استفاده و نحوه کارکرد دستگاه الکتروکوتر

 

الکتروکوتر 

 

الکتروکوتر در انواع مختلف آن، در شاخه های متفاوت پزشکی و جراحی مانند زیبایی، دندانپزشکی و جراحی های زنان، قلب و اورولوژی کاربرد دارد.

 
1)با تغییر در فرکانس و جریان الکتریسیته می توان دماهای مختلف را با توجه به نیاز و کارکرد دستگاه الکتروکوتر ایجاد کرد. برای مثال از دماهای پایین الکتروکوتر برای تخریب سطحی بافت و به منظور درمان توده های سطحی و فاقد عروق خونی استفاده می شود. کراتوز سبورئیک (نوعی توده حاصل از رشد سلول های پوستی غیر سرطانی)، منگوله پوستی یا آکروکوردون، برخی از انواع زگیل، سیرینگوما (تومورهای غیر سرطانی که به طور معمول پلک ها و گونه ها را درگیر می کنند)، آنژیوم کوچک (نوعی رشد غیر طبیعی عروق خونی) نمونه هایی از ضایعات پوستی هستند که الکتروکوتر زیبایی برای درمان آنها استفاده می شود. درجه حرارت های بالای الکتروکوتر برای از بین بردن ضایعات پوستی ضخیم مانند غدد خوش خیم پوستی استفاده می شود. 


2)اگر تا به حال برای عصب کشی دندان به پزشک مراجعه کرده باشید، حتما دستگاهی که دندانپزشک برای سوزاندن ریشه های دندان استفاده می کند را دیده اید. این دستگاه نوعی الکتروکوتر است که برای سوزاندن عصب دندان و همچنین قطع خونریزی در محل استفاده می شود.


3)کارکرد دستگاه الکتروکوتر در جراحی های عمومی، اورولوژی، زنان و حتی چشم بسیار اهمیت دارد. زیرا نه تنها به طور همزمان امکان برش و قطع خونریزی در محل جراحی را فراهم می سازد بلکه برش های بسیار دقیق تر و تمیز تری از تیغ های مکانیکی ایجاد می کند. برای مثال زمانی که تومور های مغزی در جایی قرار دارند که دسترسی به آنها سخت می باشد از الکتروکوتر استفاده می شود. استفاده از دستگاه الکتروکوتر در برداشتن بافت های توموری علاوه بر مزایای ذکر شده، باعث سوزاندن و از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از انتقال آنها به بافت های مجاور حین جراحی می شود. جراحی وازکتومی مثال دیگری از کاربرد الکتروکوتر می باشد.


4)یکی دیگر از موارد استفاده دستگاه الکتروکوتر، سوزاندن رگ بینی در افرادی است که مرتب دچار خونریزی از دماغ خود می شوند.

 

سوزاندن بافت و برش آن چگونه است؟


الکتروکوتر های قدیمی صرفا با ایجاد گرما باعث سوزاندن و برش موضعی می شوند. برای توضیح کارکرد دستگاه الکتروکوتر قدیمی می توان گفت که افزایش دما بر سلول ها و ساختار آنها موثر است. افزایش دمای ناگهانی تا 50 درجه باعث مرگ سلول در زمان حدود 6 دقیقه می شود. با رساندن دما به 100 درجه سانتی گراد آب درون سلول تبخیر شده سلول می میرد.
نحوه کارکرد دستگاه الکتروکوتر های RF متفاوت است. درون هر سلول ذرات باردار مانند پروتئین ها و الکترولیت ها وجود دارند. دستگاه RF با ایجاد قطبیت و تغییر متناوب آن (مثلا از مثبت به منفی) باعث حرکت این ذرات باردار، ایجاد اصطکاک در سلول و در نتیجه تولید گرما و از بین رفتن سلول ها می شود. امواج با بسامد بیش از 200 کیلو هرتز می توانند بافت ها را برش داده یا بسوزانند.

الکتروکوتر و اجزا آن

 

نحوه کار با الکتروکوتر:

 


1) پیش از استفاده از دستگاه الکتروکوتر، باید کالیبراسیون انجام گیرد. همچنین چنانچه از اجزای دائمی مانند الکترود دائمی استفاده می شود، باید پیش از انجام عمل به خوبی استریل شوند.


2)دستگاه به برق شهری متصل می شود.


3)بر روی دستگاه دکمه هایی جهت انتخاب کارکرد آن حین عمل وجود دارد. برای مثال دکمه روشن و خاموش یا دکمه های افزایش و کاهش توان خروجی دستگاه را می توان نام برد. انواع دیگر از کلید های پرکاربرد الکتروکوتر برای تنظیم مد دستگاه به کار می روند. به طور کلی 5 مد اصلی وجود دارد.

 

3-1)مد برش (cut): با افزایش فرکانس و چگالی جریان عبوری، و با بروز اتفاقاتی که گفته شد، سلول ها می ترکند، از بین می روند و به این ترتیب بافت برش می خورد.

 

3-2)مد انعقاد (coagulation): با اعمال چگالی جریان کمتر و با استفاده از گرمای ایجاد شده، سلول ها تبخیر شده، می سوزند و از خونریزی جلوگیری می شود.

 

3-3)مد انعقاد غیر تماسی: در این روش که با استفاده از الکترودهای باریک و کوچک انجام می گیرد، الکترود با بافت تماس ندارد. از این مد جهت توقف خونریزی در عروق و بافت هایی که دسترسی به آن ها حین عمل دشوار است استفاده می شود.

 

3-4)مد ترکیبی (blend): هر دو عمل برش و انعقاد با یکدیگر انجام می شود.


4)پلیت بیمار باید به طور صحیح و به دقت (بدون هیچگونه ناهمواری) به بدن او متصل شود. پیش از اتصال پلیت ناحیه اتصال تمیز شده در صورت نیاز به ژل های مخصوص جهت جلوگیری از جدا شدن الکترود غیر فعال، آغشته می شود. با توجه به موضع جراحی، محل قرارگیری صفحه بیمار نیز متفاوت است. این الکترود باید در محلی قرار گیرد که جریان کوتاهترین مسیر را برای خروج از بدن طی کرده، از قفسه سینه عبور نکند.


5)پس از اتصال پلیت به بیمار و همچنین قرارگیری الکترود های مورد نیاز پزشک در محلی در دسترس او، دوباره برای اطمینان از درستی عملکرد دستگاه، آن را امتحان کنید.


6)در صورتی که از خروجی بای پولار الکتروکوتر استفاده می نمایید، نیازی به وصل کردن پلیت بیمار نیست. به صحت اتصال کابل های الکترود بای پولار در مسیر های رفت و برگشتی جریان دقت کنید. با توجه به اینکه الکترود برگشتی بای پولار سطح مقطع کمی دارد باید از جریان ضعیف تر و قابل کنترل برای این الکترود استفاده کرد.

 


 پزشک در حال استفاده از دستگاه الکتروسرجری

 

 

  • نویسنده : الیار طب