• 1400/05/01

راهنمای آشنایی و خرید دستگاه جنین یاب

دستگاه جنین یاب چیست؟


دستگاه جنین یاب یکی از ابزار های مهم و کاربردی در حوزه زنان و زایمان و مامایی به حساب می آید. جنین یاب یا سونی کید (Sonicaid) با بهره گیری از فناوری امواج فراصوت (اولتراسونیک) برای بررسی تعداد ضربان قلب (FHR) و کیفیت عملکرد قلب جنین به کار می رود.  جنین یاب یک وسیله غیر تهاجمی برای تشخیص ضربان قلب نوزاد به حساب می آید.

موارد استفاده از جنین یاب


سونی کید به منظور ثبت صدای ضربان قلب جنین و شمارش آن به کار می رود. اگر تابحال دوران بارداری را تجربه کرده باشید حتما می دانید که شنیدن صدای ضربان قلب جنین (معمولا در هفته های 9 تا 12)  برای اولین بار از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین از دستگاه جنین یاب برای چکاپ های منظم بارداری و مخصوصا در روزهای انتهایی استفاده می شود. یکی دیگر از کارایی های داپلر یا همان سونی کید حین زایمان و برای بررسی شرایط سلامتی جنین است. انواع پیشرفته جنین یاب قادر به تشخیص جریان خون دو طرفه، ارزیابی عروق مادر (مانند شریان رحمی) و همچنین تشخیص انقباضات رحمی می باشند.
 متخصص در حال استفاده از جنین یاب

طرز کار جنین یاب


دستگاه جنین یاب با استفاده از امواج فراصوت و مطابق با اثر داپلر کار می کند. از اثر داپلر در پزشکی برای اندازه گیری ضربان قلب و میزان جریان خون استفاده می شود. به زبان ساده می توان گفت که، دستگاه امواج فراصوت را با فرکانس معینی به شکم مادر ارسال می کند. فرکانس این امواج تحت تاثیر ضربات ناشی از ضربان قلب کودک، تغییر خواهد کرد و پس از دریافت این امواج توسط دستگاه، با استفاده از اثر داپلر و محاسبه تفاوت فرکانس امواج ورودی و خروجی، ضربان قلب جنین نمایش داده می شود. همچنین با استفاده از پروب پیزوالکتریک (انرژی مکانیکی، یعنی انرژی حاصل از امواج صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند) و مبدل های دستگاه جنین یاب این امواج فراصوت بازگشتی به صوت تبدیل شده، پزشک میتواند صدای ضربان قلب جنین را بشنود. 

 

اجزای جنین یاب:


1-پروب:

که با قرار گرفتن بر روی شکم مادر، به طور مستمر یا با پالس های منظم امواج فراصوت (توسط مولد فراصوت تولید می شود) را به داخل رحم می فرستد و سپس امواج بازگشتی را دریافت می کند.


2-نمایشگر تعداد ضربان قلب نوزاد:

خروجی دستگاه که همان تعداد ضربان قلب جنین است را نشان می دهد. برخی از سونی کید ها ضربان قلب را براساس تعداد ضربان در دقیقه (bpm) نمایش می دهند.


3-سیم برق یا باتری:

منبع تغذیه دستگاه هستند و هر زمان که امکان استفاده از جریان برق نباشد، از باتری (منبع تغذیه پرتابل) استفاده می شود.


4-فیوز:

محافظ مدار الکتریکی دستگاه می باشد.


5-کلید اصلی:

که وظیفه روشن و خاموش کردن دستگاه را دارد و در برخی انواع، با پیچ ولوم یکسان است.


6-نمایشگر شارژ باطری:

در صورت استفاده از باتری، میزان شارژ آن را که به تخمین مدت زمان کارکرد باتری کمک می کند نمایش می دهد.


7-پردازشگر دستگاه:

که وظیفه تبدیل امواج و تولید خروجی دستگاه به صورت گراف به عهده دارد. برخی از سونی کید ها اطلاعات مربوط به ضربان قلب را هم به صورت شنیداری/ هم به صورت گراف نشان می دهند.


8-رکوردر یا ضبط کننده صدای قلب جنین:

ثبت و نگهداری از فایل صوتی ضربان قلب جنین به عهده این قسمت است.


9-محل اتصال یا سوکت پروب:

که به وسیله آن به دستگاه متصل می شود.


10-محل اتصال گوشی:

برخی از انواع دستگاه سونی کید دارای محل اتصال هندزفری هستند. 
امروزه دستگاه های جنین یاب مجهز به نویز گیر نیز می باشند که یکی از ویژگی های مهم و کاربردی آنهاست.

 سونی کید دستی و قابل حمل و اجزای آن

 

نحوه ی کار با دستگاه جنین یاب


1-پروب دستگاه جنین یاب را با توجه به جهت سوكت آن وصل كنيد. برای روشن کردن آن پیچ ولوم را پیچانده، صدای دستگاه سونی کید را تنظیم کنید.


2-از ژل اولتراسوند به منظور افزایش وضوح صدای دریافتی، استفاده نمایید.


3-3 نشانگر قرمز، سبز و زرد به منظور تشخیص نوع اتصال و منبع تغذیه روی دستگاه جنین یاب وجود دارند. رنگ قرمز اتصال دستگاه سونی کید به برق شهری، رنگ سبز وضعیت روشن بودن دستگاه و نشانگر زرد رنگ ضعيف بودن باطری (در حالتی که دستگاه با باطری کار کند) را نشان می دهند.


4-پروب را بر روی ناحیه موردنظر قرار داده صدای قلب جنین را بشنوید.


گرچه کار با دستگاه جنین یاب ساده به نظر می رسد اما بهتر است حتما توسط پزشک یا ماما انجام شود. 


انواع جنین یاب


جنین یاب ها در انواع دیجیتال و نیمه دیجیتال وجود دارند. همچنین سونی کید از لحاظ اندازه و قابلیت حمل به سه گروه تقسیم بندی می شود:


1-قابل حمل یا پرتابل:

دستگاه جنین یاب پرتابل به راحتی قابل حمل است و در بخش های زنان و زایمان و مطب پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با استفاده از باتری یا برق شهری کار می کند.


2-دستی (Handheld):

دستگاه جنین یاب دستی نوع سونی کید پرتابل است که برای مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه نیز با برق شهری و باتری کار می کند و از لحاظ الکتریکی کاملا ایمن است.


3-رومیزی و ثابت:

دستگاه جنین یاب رومیزی قابل حمل نیست و به طور اختصاصی عموما در بیمارستان ها و مطب پزشک استفاده می شود.

جنین یاب رومیزی

 
همه ی انواع جنین یاب های نسل جدید با افزایش سطح پروب سطح وسیع تری را پوشش داده و یافتن جنین را آسانتر می نماید. همچنین برای افزایش وضوح صدای ضربان قلب از فناوری های مربوط به کاهش نویز پشتیبانی می کنند.

هنگام خرید دستگاه جنین یاب باید به چه موارد توجه کنیم؟


1-پروب دستگاه جنین یاب یکی از اجزای مهم آن به شمار می آید. جنس پروب و کریستال آن حائز اهمیت است. همچنین هنگام خرید باید به مقاومت پروب در برابر ژل الکتروشوک دقت کرد. به علاوه از آنجایی اکثر مشکلات خرابی سونی کید متوجه پروب، کریستال ها و یا اتصالات آن است، گارانتی محصول نیز حائز اهمیت می باشد.
2-ایمنی کامل مادر و پزشک و دارا بودن تمامی مجوز های ایمنی یکی دیگر از مواردی است که باید حین خرید دستگاه سونی کید مورد توجه قرار گیرد.


برای خرید دستگاه جنین یاب متناسب با نیاز های شما، می توانید از فروشگاه تجهیزات پزشکی الیارطب دیدن فرمایید. برای مشاهده محصولات فروشگاه الیار طب و خرید غیر حضوری به خصوص در روز های شیوع ویروس کرونا، کلیک کنید.

  • نویسنده : الیار طب