• 1400/05/02

نگاهی اجمالی بر نبولایزر، انواع و کاربرد آن

نبولایزر (ریز پاش)


یک نبولایزر یک وسیله برای کمک به درمان بیماران ریوی به خصوص افراد مبتلا به آسم است. از بیماری های قابل درمان با نبولایزر می توان به آسم، سیستیک فیبروز، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) و برونشیت مزمن اشاره کرد. این دستگاه با تبدیل دارو (مایع) به قطرات ریز مرطوب به استنشاق داروهای ریوی کمک می کند.


 کاربرد نبولایزر چیست؟


نبولایزر بیشتر برای سالمندان و کودکانی که قادر به استفاده صحیح از اسپری های استنشاقی و آسم یار نیستند؛ مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، می تواند باعث افزایش تاثیر مثبت و مستقیم داروها تاثیر بر مجاری ریوی می شود. به عبارتی دیگر، فرد مجبور به استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی و تحمل تاثیرات آنها بر سایر اندام ها نبوده، دارو مستقیما به محل اثر خود وارد می شود. همچنین، ریز پاش به مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی و افزایش عملکرد عضلات درگیر در تنفس کمک می کند.

 

انواع نبولایزر


بهترین نبولایزر برای درمان هر بیمار، طبق صلاحدید پزشک و با توجه به سابقه بیماری او انتخاب می شود.
تقسیم بندی بر اساس قابلیت حمل:  ریز پاش ها در مدل های خانگی (رومیزی) و پرتابل تولید می شوند. انواع خانگی بزرگتر بوده، به منبع برق نیاز دارند. اما نبولایزر قابل حمل با باتری یا فندک ماشین کار می کند. بدیهی است که قابلیت هر کدام از این دستگاه ها در تولید قطرات دارویی (آئروسل) متفاوت است و بیمار باید بر اساس نیاز دارویی و نوع استفاده به خرید بهترین نبولایزر برای درمان اقدام کند. 

نبولایزر قابل حمل
 

تقسیم بندی بر اساس کارکرد:

نحوه تولید و قطر آئروسل ها در هر کدام ار این دستگاه ها متفاوت است.


1)مشخصات نبولایزر پنوماتیک یا جت نبولایزر: رایج ترین انواع ریز پاش ها هستند. کمپرسور این دستگاه ها هوای فشرده یا اکسیژن را با سرعت زیاد از محفظه ی حاوی دارو عبور می دهد. آئروسل های تولید شده توسط این دستگاه بین 5 تا 10 میکرون قطر داشته، در برونشیول ها جذب می شوند. 


2)مشخصات نبولایزر اولتراسونیک: آئروسل ها در این دستگاه توسط مبدل اولتراسوند یا کریستال پیزوالکتریک و با قطر 2 تا 5/0 میکرون تولید می شوند. کریستال پیزوالکتریک آئروسل از طریق تولید ارتعاشات صوتی با فرکانس بالا آئروسل دارو ها را ایجاد می کند. دستگاه های اولتراسونیک فشرده تر و سبکتر از پنوماتیک هستند و برای بیمارانی که نیاز به دریافت دارو در بخش های انتهایی مجاری تنفسی و کیسه های هوایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.


3)مشخصات نبولایزر با فناوری مش: به کمک این تکنولوژی، دارو به سمت یک صفحه با سوراخ های میکروسکوپی پرتاب شده، آئروسل های 2 تا 6 میکرونی ایجاد می شوند. این دستگاه ها بسیار کوچک بوده از باتری استفاده می کنند. 


چرا برخی افراد به استفاده از نبولایزر ها نیاز دارند؟


نبولایزرها به ویژه برای نوزادان، کودکان کوچک و سالمندان و برای افرادی که در استفاده از اسپری های استنشاقی آسم مشکل دارند، مورد استفاده است. علاوه براین برخی بیماران نیاز به دوز بالایی از داروهای تنفسی یا دریافت ترکیبی از آنها نیاز دارند که کاربرد نبولایزر به آنها کمک می کند. 
درمان با استفاده از ریز پاش عموما درمان تنفسی نام دارد. بیماران مبتلا به آسم از این وسیله هم برای ادامه روند درمان به طور منظم و هم برای تسکین و بهبود حملات آسمی در مواقع اورژانسی استفاده می کنند. دو گروه از داروهای موثر در کنترل علائم آسم که به وسیله این دستگاه استنشاق می شوند، عبارتند از:


1)کورتیکواستروئیدها برای مبارزه با التهاب (مانند فلونیزولید، فلوتیکازون و تریامسینولون)
2)گشاد کننده های مجاری تنفسی (مانند آلبوترول، فورموترول، لوالبوترول و سالمترول)
برای مطالعه بیشتر در رابطه با آسم و روش های درمانی آن کلیک کنید.

 

طرز استفاده از نبولایزر چگونه است؟


قبل از شروع ، تمام اجزای نبولایزر و داروهای مصرفی را کنترل کنید:
1)کمپرسور هوا
2)محفظه (کاپ) 
3)ماسک 
4)دارو 
5)لوله کمپرسور
توجه به این نکته ضروری است که، پیش از شروع باید تمامی اجزای نبولایزر را به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت های میکروبی ضد عفونی کرد. 


برای شروع کار با نبولایزر خانگی مراحل زیر را انجام دهید:


1)کمپرسور دستگاه را بر روی سطح صاف و محکم قرار داده به برق متصل کنید.
2)دستان خود را با آب و صابون بشویید و کاملاً خشک کنید.
3)بخش بالایی محفظه (کاپ) نبولایزر را باز کرده، داروها را طبق تجویز پزشک و با میزان مشخص شده درون آن بریزید. اکثر این محفظه ها مدرج هستند، اما در غیر این صورت از ظروف مدرج دیگری برای اندازه گیری حجم دارو استفاده نمایید. 

ریختن دارو درون محفظه نبولایزر
 


4)دهانگیر یا ماسک را به محفظه وصل کنید. (برای خرید ماسک یا دهانگیر مناسب، حتما با متخصص مشورت نمایید.)


 دهانگیر، محفظه و لوله نبولایزر 


5)لوله ماسک را به کمپرسور متصل نمایید.
6)در صورت استفاده از ماسک، آن را بر صورت خود فیکس کنید و اگر از دهانگیر استفاده می نمایید آن را بین دندان ها قرار داده لب ها اطراف آن را ببندید.
7)نفس عمیق بکشید و در صورت امکان هر نفس را برای 2 تا 3 ثانیه حبس کنید.
8)تا اتمام دارو و در زمان مشخص شده توسط پزشک، این کار را ادامه دهید. وقتی محفظه خالی شود، مایع کمی درون آن باقی مانده، سر و صدا ایجاد می کند.
9)اگر دارو به دیواره های محفظه چسبید، می توانید آن را تکان دهید.
درباره طریقه استفاده از نبولایزر، نوع دستگاه مناسب شما و میزان دارو ها حتما از پزشک خود مشورت بخواهید. در صورتیکه حین درمان با نبولایزر دچار عوارضی مانند سرگیجه شدید از متخصص کمک بخواهید.

 

کلام آخر


برند بیور از بهترین تولیدکننده های نبولایزر است که شما می توانید برای خرید دستگاه نبولایزر با این برند از سایت الیار طب کلیک کنید. فروشگاه تجهیزات پزشکی الیارطب مجموعه ای از بهترین های تجهیزات پزشکی خانگی و بیمارستانی را گرد هم آورده است. شما می توانید برای خرید حضوری یا غیرحضوری به این فروشگاه مراجعه فرمایید.

  • نویسنده : الیار طب