• 1400/05/17

با انواع ویلچر و کارایی آنها آشنا شوید


ویلچر یا صندلی چرخدار یکی از تجهیزات اصلی زندگی برای بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی به حساب می آید. استفاده از صندلی چرخدار به خصوص برای افراد معلول جسمی و حرکتی، بخشی از فعالیت های روزمره آنها محسوب می شود، بنابراین مهندسین پزشکی با طراحی و تولید انواع ویلچر برقی، دستی، ویلچر های ارتوپدی، حمامی و لگن خور که هر کدام با ویژگی های خاص برای کاربری منحصر به فردی طراحی شده اند، سعی در تسهیل استفاده و افزایش کاربرد صندلی چرخدار دارند. برای مطالعه در رابطه با نکات کلیدی خرید ویلچر کلیک کنید.

 

اهداف و فواید استفاده از ویلچر


کاربرد ویلچر یا نشین بر به افزایش توانایی فرد در حرکت مستقل کمک می کند. این امر نه تنها باعث افزایش عملکرد فرد در انجام فعالیت های روزمره می شود، بلکه تصور او از کارکرد و توانایی بدنش را بهبود می بخشد. استفاده از انواع ویلچر با توجه به نیاز های بیمار، در پیشگیری یا کاهش آسیب به فرم بدن بیمار (ایجاد بد فرمی) و تغییرات مفصلی او موثر است. 

 

انواع ویلچر:


به طور کلی نشین بر ها از لحاظ نیروی مورد استفاده برای حرکت به دو دسته صندلی چرخدار دستی و برقی تقسیم بندی می‌شوند.  هر کدام از انواع برقی و دستی نیز بنا بر کاربرد، متفاوتند.
ویلچر دستی: به طور کلی اجزای صندلی چرخدار دستی شامل یک صندلی و پشتی صندلی، چهار چرخ و جای پای بیمار است. معمولا چرخ های عقب بزرگتر از جلو هستند، اما چرخ ها در نشین بر های مخصوص افرادی که توانایی به  حرکت درآوردن آن را ندارند کوچکتر می باشند. حلقه ای به موازات چرخ های بزرگتر تعبیه شده که توانیاب از آنها برای به حرکت در آوردن نشین بر  بدون تماس دست با چرخ ها استفاده می کند. این حرکت دستی چرخ ها نوعی ورزش برای توانیاب محسوب شده برای او مفید است. در پشت صندلی چرخدار دو دسته تعبیه شده تا در صورت لزوم، همراه بیمار نشین بر را حرکت دهد. برخی افراد به جهت جلوگیری از سوء استفاده و هل دادن، زمانیکه نیاز به همراه نداشته باشند این دسته ها را جدا می کنند. نشین بر های دستی در انواع مختلف و با کاربری خاص در دسترس هستند. مشخصات آنها با توجه به کاربری متفاوت است اما اجزای ویلچر های دستی مشابه یکدیگرند.


1)    ویلچر دستی ساده: ساده ترین نوع صندلی های چرخدار هستند. این صندلی چرخدار مخصوصا برای افرادی که به طور موقت مجبور به استفاده از نشین بر هستند مناسب می باشد. 


2)    نشین بر حمل بیمار: عموما در بیمارستانها مورد استفاده قرار می گیرد. به واسطه کوچک تر بودن چرخ های عقب، تحمل وزن 130 کیلوگرم یا بیشتر را هم دارند. انواعی از این نشین بر ها در بخش عکس برداری استفاده می شوند و به دلیل نوع کاربرد خاص آنها، جنس بدنه از نوع PVC است.


3)    ویلچر سبک: جنس بدنه این صندلی های چرخدار از آلومینیوم، کربن یا آلیاژ های بسیار سبک بوده، قابلیت حرکت و جابجایی روان تری دارند. ویلچر های مسافرتی با قابلیت جمع شوی آسان، نوعی نشین بر سبک محسوب می شوند.


4)    ویلچر ورزشی: مخصوص ورزشکاران معلول حرکتی است و می تواند به تجهیزات ورزشی دلخواه مجهز شود.


5)    صندلی چرخدار کودکان: ابعاد مناسب کودک و دسته با قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

 

ویلچر کودک، با رنگ بندی جذاب برای کودکان
 


6)    ویلچر های حمامی: دارای بدنه ضد آب و امنیت بیشتر برای استفاده در حمام است. این نشین بر ها برای استفاده عمومی در منزل نیز مفید بوده، بعضا لگن خور می باشند. همچنین برای تضمین امنیت بیمار در حمام و حین شستشو، کمربندهای ایمنی برای آن تعبیه شده اند. این نوع صندلی چرخدار قابلیت اتصال میز غذاخوری را نیز دارد.


7)    ویلچر های لگن خور: انواع مخصوص حمام و توالت از نوع لگن خور هستند. لگن این نشین بر ها قابل جداسازی و شستشو می باشد. 


8)    ویلچر های ارتوپدی: قابلیت جدا شدن جلوپایی و دسته صندلی را دارند. یکی از انواع نشین بر های ارتوپدی، ویلچر های برانکاردی هستند.


9)    ویلچر cp: که برای استفاده بیماران مبتلا به فلج مغزی یا فلج اندام های حرکتی ساخته شده است. این نوع صندلی چرخدار دارای بخش هایی به جهت نگهداری سر، گردن، پاها و پهلوی بیمار می باشد. نشین بر سی پی لگن خور نیز هست. برخی از انواع پیشرفته صندلی چرخدار سی پی توانایی تبدیل به برانکارد را دارند.

 

ویلچر برقی:

اگر بیماری توانایی به حرکت درآوردن چرخ های نشین بر دستی را نداشته باشد (برای مثال معلولیت یا شکستگی در ناحیه دست) و یا بنا به دستور پزشک به کاهش فشار در ناحیه شانه و بازو نیاز باشد، انواع برقی برای او تجویز می شود. استفاده از ویلچر برقی ( حرکت با کمک دسته ای که بر روی آن تعبیه شده) آسان تر بوده قدرت مانور بیشتری برای حرکت دارد. طراحی آن به گونه ایست که کاربر بتواند صندلی خود را متمایل کرده، به راحتی از صندلی چرخدار روی نیمکت یا صندلی ماشین انتقال بیابد. تشک ویلچر برقی دارای چندین لایه بوده، در استفاده طولانی مدت شرایط راحت تری را برای بیمار فراهم می آورد. موتور برخی از انواع ویلچر برقی، خارج از نشین بر تعبیه شده تا در زمان استفاده دستی، برداشته شود. 
انواع پله رو برقی امکان حرکت بر روی پله ها را برای فرد توانیاب فراهم می کنند. بعضی از آنها برای استفاده افراد مبتلا به مشکلات ستون فقرات طراحی شده اند به گونه ای که امکان ایستادن فرد با استفاده از نشین بر فراهم باشد.

ویلچر برقی پله رو
 


مانند نشین برهای دستی، انواع برقی نیز با کاربردهای مختلفی وجود دارند. اکثر آنها قابلیت جمع شو کمتر و در نتیجه حمل و نقل سخت تری نسبت به نوع دستی دارند، اما ویلچر های برقی مسافرتی و سبک نیز وجود دارند.
 
 ویلچر برقی تاشو مسافرتی

 

نکاتی برای نگهداری و استفاده صحیح از ویلچر


جدای از مشخصات ویلچر ها، برای تامین ایمنی لازم و حفظ کارایی نشین بر باید به صورت روزانه و هفتگی تمام اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته، طی دوره های مشخص به متخصص و تعمیرکار در این زمینه مراجعه شود.


1)    حفظ نظافت: صندلی چرخ دار را می توان با دستمال مرطوب و مواد ضدعفونی کنند ( به غیر از سفید کننده ها) استفاده کرد. فراهم آوردن محیط تمیز برای بیماری که مدت زمان زیادی را در نشین بر به سر می برد از اهمیت بالایی برخوردار است.


2)    بررسی هفتگی لاستیک ها: لاستیک ها باید از لحاظ میزان بار، ترک خوردگی یا وجود سوراخ بررسی شوند. 


3)    کنترل ماهیانه چارچوب، چرخ ها، ترمز، تکیه گاه بیمار و دستگیره ها نیز حائز اهمیت است. 


4)    در صورت وجود هرگونه اختلال در حرکت صندلی چرخدار یا تعادل آن، برای ایمنی بیمار با یک متخصص مشورت نمایید.


5)    برای نشین بر برقی، کنترل موتور و باتری را فراموش نکنید.

 

اجزای ویلچر

برای مشاهده انواع صندلی چرخدار و مشاوره در رابطه با خرید ویلچر از برند های با کیفیت ایرانی و خارجی با فروشگاه تجهیزات پزشکی الیار طب در ارتباط باشید. الیار طب امکان بررسی و مشاهده جزئیات انواع تجهیزات پزشکی را از طریق سایت و به صورت غیر حضوری در دوران کرونا برای شما فراهم آورده است. 

 

  • نویسنده : الیار طب