• 1401/03/17

معرفی انواع ست معاینه پزشکی و کاربرد هر کدام

ست های معاینه پزشکی زیادی در بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود دارند، ست هایی که برخی برای تمام بیماران و برخی برای بعضی از بیماران خاص مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ست ها کار خاصی را انجام می دهند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع ست معاینه پزشکی و کاربرد هر کدام در معاینه بیماران بپردازیم.

 


آشنایی با انواع ست معاینه پزشکی

وجود برخی از تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار عادی و ساده به نظر می آید. اما نبود هر کدام می تواند کادر درمان و بیماران را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل ما در اینجا به برخی از ساده ترین و مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

 

 

سینی استیل

حتما تا به حال دیده اید وقتی برای درمان یک جراحت به مراکز درمانی مراجعه می کنید، کادر درمان با یک سینی استیل که درون آن تعدادی وسیله گذاشته شده است به استقبال شما می آیند. کادر درمان از این سینی ها برای حمل محلول های ضد عفونی کننده، داروها و تجهیزات ساده پزشکی استفاده می کنند. 

 

 

دیش درب دار

دیش درب دار نیز یکی دیگر از تجهیزات استیل مراکز درمانی می باشد که از آن برای نگهداری گازهای استریل، پنبه ها، قیچی های ست های پانسمان و بخیه و ... استفاده می شود.

 

 

بیکس استیل

در این میان از بیکس استیل نیز برای نگهداری انواع وسایل معاینه مانند سوزن های بخیه، نخ های بخیه، قیچی ها، پنس ها و ... استفاده می شود.

 

بیکس استیل

 

 



 

گالیپاد

گالیپاد یک ظرف استیل است که از آن برای نگهداری پنبه های ضد عفونی شده، داروها و پماد ها استفاده می گردد.

 

 

رسیور

از ظروف رسیور برای جمع آوری ترشحات و آلودگی ها و یا نگهداری قیچی ها و پنس ها در مطب ها و اتاق های عمل استفاده می شود.

 

 

جای آبسلانگ

جای آبسلانگ یکی دیگر از تجهیزات پزشکی است که در اندازه ها و ارتفاع های مختلفی در بیمارستان ها و مراکز درمانی وجود دارد و از آن برای نگهداری وسایل مختلف استفاده می شود. این وسیله سبب می شود که آلودگی های موجود در محیط به وسایل داخل آن صدمه ای وارد نکند.

 

 

دماسنج

یکی دیگر از انواع وسایل معاینه که عموما در بسیاری از مطب ها دیده می شوند، انواع دماسنج ها می باشند. بالا رفتن دمای بدن می تواند سبب ایجاد مشکلات زیادی به خصوص در کودکان شود به همین دلیل این دماسنج ها می توانند حرارت بدن بیماران را اندازه گیری کنند. 
این دماسنج ها در مدل های مختلفی مانند دماسنج جیوه ای، دیجیتالی و پیشانی موجود می باشند.
دیابت یکی از بیماری هایی است که امروزه بسیاری از افراد را به دلیل رژیم های غذایی نامناسب و عدم تحرک درگیر خود کرده است.

 

 

دستگاه تست قند خون

استفاده از دستگاه تست قند خون کار آسانی است، به همین دلیل علاوه بر مراکز درمانی و مطب ها، خیلی از افراد یک نمونه از این وسیله را در منازل خود دارند. 
افراد با استفاده از این دستگاه دیجیتال میزان قند خون خود را اندازه گیری می کنند تا در صورت نامنظم بودن آن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

 

دستگاه فشار خون

بیماری فشار خون نیز یکی از بیماری های شایع است. این بیماری با بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های مغزی و قلبی و عروقی رابطه مستقیم دارد.
به همین دلیل نامنظم بودن فشار خون می تواند سبب ایجاد مشکلات زیادی در بدن شود. استفاده از دستگاه فشار خون و داشتن یکی از آنها در منزل می تواند کار خیلی از بیماران را آسان کند.
دستگاه فشار خون جیوه ای و دستگاه فشار خون دیجیتالی از مدل های مختلف این دستگاه می باشند. 
 

 

 

 

 

دستگاه اتوسکوپ

یکی دیگر از انواع ست معاینه پزشکی که کاربرد ویژه ای هم دارد، دستگاه معاینه اتوسکوپ می باشد. این دستگاه به معاینه مجراهای خارجی و داخلی گوش بیماران می پردازد. 
پزشکان با استفاده از این وسیله می توانند مشکلات موجود در گوش و عفونت های آن را مورد بررسی قرار دهند. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است و با لامپ های رشته ای و ال ای دی کار می کند.

 

 

 

 

اتوسکوپ

 

 

 

 

 

دستگاه افتالموسکوپ

دستگاه افتالموسکوپ نیز یکی از دستگاه های ویژه پزشکی می باشد که برای معاینه چشم به کار می رود. این دستگاه می تواند توسط دو منبع تغذیه نیروی مستقیم برق و یا باتری کار کند.
پزشکان با استفاده از این دستگاه، نور را به چشم افراد می تابانند و با استفاده از آینه های مقعر موجود در آن مشکلات چشم را تشخیص می دهند. قابل ذکر است که می توان از این دستگاه برای تشخیص تومورها و سکته های مغزی نیز استفاده شود. 
انواع این وسیله پزشکی شامل  slit-lamp، مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

 

 


 
گوشی معاینه پزشکی

گوشی های معاینه یکی دیگر از انواع ست معاینه پزشکی می باشند. پزشکان با استفاده از مدل های مختلف این گوشی ها به صدای قلب، معده و ریه بیماران گوش می دهند و سعی می کنند بیماری افراد را تشخیص دهند.
انواع این گوشی ها در مدل های مختلف مکانیکی و دیجیتالی در بازار موجود هستند. گوشی های معاینه دیجیتالی دارای قابلیت تقویت صدا می باشند.

 

گوشی معاینه پزشکی             

 

 

 

تخت معاینه

یکی دیگر از تجهیزات اولیه و ضروری در هر مطب و یا درمانگاهی که برای معاینه بیماران مختلف به کار می رود، تخت های معاینه پزشکی می باشند. این تخت ها دارای انواع تخت های دیجیتالی، مکانیکی، تاشو و ... می باشند.

 


چراغ معاینه

از دیگر تجهیزات پزشکی که در تمامی درمانگاه ها و مطب ها وجود دارند، انواع چراغ های معاینه می باشند. 
این چراغ ها در مدل های مختلف ایستاده و پایه دار، جیبی و قلمی و ... موجود هستند. قابل ذکر است که چراغ های معاینه ایستاده بیشترین کارایی را دارند و دارای سرهای پرتابلی، خرطومی و ثابت می باشند.
گفتنی است که عموما نور این چراغ ها با یکدیگر متفاوت می باشند و انواع آنها توسط دو منبع تغذیه باتری و یا جریان مستقیم برق کار می کنند.

 

 

دستکش های معاینه

یکی دیگر از انواع ست معاینه پزشکی، دستکش های معاینه می باشند. این دستکش ها از ضروری ترین وسایلی هستند که پرستاران و پزشکان مورد استفاده قرار می دهند. این دستکش ها دارای انواع ونیل، لاتکس، نیتریل و ... می باشند. 

 

 

  • نویسنده : الیار طب