• 1400/05/02

آیا استفاده از دستگاه ونتیلاتور عوارضی برای بیمار دارد؟

این روزها با شیوع بیماری covid-19 نام دستگاه ونتیلاتور را بیش از پیش می شنوید. یک ماشین تنفس مصنوعی که به بیمارانی با اختلال تنفسی کمک می کند تا بهتر نفس بکشند.

ویروس کرونا نیز دقیقاً سیستم تنفسی انسان ها را نشانه گرفته است و خیلی ها با ابتلا به این بیماری مجبور به تنفس با دستگاه ونتیلاتور هستند، اما آیا از عوارض استفاده از آن اطلاعی دارند؟

همانطور که می دانید تنفس با این دستگاه مانند گذاشتن یک ماسک تنفسی بر روی صورت نیست بلکه برای اتصال به انسان فرآیندی به نام اینتوبیشن نیاز است.

طی این فرآیند لوله یا به عبارتی یک تیوب از نای آدمی به ریه راه پیدا می کند، این فرآیند، فرآیند دردناکی نیست، زیرا بیمار قبل از هر اقدامی مسکن دریافت می کند تا بتواند تحمل کند.

با تزریق مسکن ماهیچه های بیمار برای اتصال دستگاه ونتیلاتور بی حس یا ریلکس می شوند، اگر چه این کار حس خوبی به بیمار نمی دهد و زجر آور است که به عوارض استفاده از آن بر می گردد.

عوارض استفاده از دستگاه ونتیلاتور چیست؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، طی پروسه اینتوبیشن، لوله ای وارد نای و در نهایت ریه می شود که در درجه اول به تنفس بیمار کمک می کند، اما در ادامه با مشکلاتی رو به می شود که به آنها اشاره می کنیم:

  1. با انجام این کار و به اصطلاح آنتوبه کردن بیمار، هوای حاوی اکسیژن با فشار به داخل ریه پمپ می شود و در عوض مایعات داخل ریه را تخلیه می کند که احتمال ابتلاء بیمار به عفونت های مختلف بالا می رود، اما با این همه برای ادامه حیات بیمار ضروری است، زیرا قادر است حجم، فشار و آهنگ تنفس مصنوعی را تنظیم کند.
  2. وقتی یک بیمار با اختلال تنفسی مجبور به استفاده از دستگاه ونتیلاتور می شود دیگر قادر نخواهد بود غذا بخورد، بنوشد، صحبت کند و یا حتی به سرویس بهداشتی برود. برای رفع این نیاز ها از دیگر اتصالاتی به بدن او استفاده می کنند که بیمار را به شدت تحت فشار می گذارد و ظرف مدت 20 روز باعث می شود تا حدود 40 درصد از ماهیچه های خود را از دست بدهد.
  3. همان طور که اشاره کردیم، تیوب اصلی دستگاه ونتیلاتور از طریق دهان و راه نای به ریه می رسد که تماس این تیوب برای طولانی مدت با حلق انسان، سبب آسیب به تارهای صوتی می شود.
  4. استفاده از این دستگاه در طولانی مدت، ممکن است بیمار را برای همیشه به اختلال تنفسی دچار کند و در نهایت بیماری قلبی را به همراه داشته باشد.

تمام آنچه گفته شد، شدت آنها بسته با وخامت حال بیمار متفاوت است و البته همه آن ها یک جا برای یک نفر رخ نمی دهد، اما ممکن است در طول چند روز تا چند هفته یکی از آن ها گریبان بیمار را بگیرد.

در ضمن بیمارانی که شرایط حاد دارند ممکن است به خاطر دریافت دوز بالایی از مسکن ها در یک حالت کمای مصنوعی هم فرو بروند تا فرآیند تنفس با دستگاه ونتیلاتور، با درد و دشواری کمتری همراه باشد.

نکته! ممکن است برخی از بیمارانی که به کمک این دستگاه تنفس می کنند را در خوابیده دمر ببینید که به حالت prone معروف است که بر خلاف حالت عادی یا supine است. جای تعجب نیست زیرا وضعیت مناسبی ندارند و برای تنفس راحت تر مجبور به خوابیدن در این حالت هستند. این کار کمک می کند تا اکسیژن رسانی راحت انجام شود و از طرفی بازدهی ریه ها نیز بالا تر برود.

از دستگاه ونتیلاتور نترسید!

این دستگاه ونتیلاتور برای بیماران مبتلا به ویروس covid-19 و هر کسی که با اختلال تنفسی رو به رو است، ضروری است، گر چه دشواری هایی برای بیمار دارد، اما با داروهای آرام بخش دردی حس نخواهد کرد.

از طرفی هر چه بهبود وضعیت بیمار روند سریع تری داشته باشد، کمتر به عوارضی که اشاره کردیم، دچار می شود. شاید برای خانواده بیمار، دیدن او در چنین وضعیتی دشوار باشد، اما قطعاً این دستگاه به تشخیص تیم پزشکی به بیمار شما متصل شده است.

کافی است روحیه خود را حفظ کنید و در مورد مراقبت های بعد از دستگاه ونتیلاتور مطالعه کنید تا بتوانید بعد از بهبود بیمار، روند بهبودی او را سرعت ببخشید.

 

  • نویسنده : الیار طب