• 1401/06/05

معرفی جدیدترین تخت های بیمارستانی

 

 

همانطور که می دانید بیمار به تجهیزات مراقبتی خاصی بسته به شرایط خود نیازمند است. تخت بیمارستانی یکی از همین تجهیزات محسوب می شود که جهت استراحت بیمار در طی شبانه روز کاربرد دارد. در حال حاضر انواع تخت بیمارستانی برای شرایط مختلف توسط شرکت های گوناگون طراحی و تولید می شوند. به شما پیشنهاد می کنیم که در صورت نیاز به خرید تخت بیمارستانی برای منزل یا مراکز درمانی و همچنین آشنایی با جدیدترین مدل های تخت، این مقاله را مطالعه کنید.

 

معرفی جدیدترین تخت های بیمارستانی

 

 

 

آشنایی با انواع تخت بیمارستانی

 

تخت بیمارستانی در اندازه ها و اشکال مختلفی تولید شده که هر یک دارای کاربرد خاصی می باشند. طراحی این تخت ها به نحوی است که عملکرد مناسبی در محیط های مراقبتی و با در نظر گرفتن همه نوع احتمالات از خود نشان دهند. برای انتخاب تخت بیمارستانی گزینه های متعددی پیش روی شماست که هر یک دارای مزایای خاصی هستند. در ادامه به معرفی انواع این تخت ها خواهیم پرداخت.

 

 

تخت بیمارستانی بر مبنای مکانیزم عملکرد

 

تخت بیمارستانی از لحاظ مکانیزم عملکرد به صورت زیر دسته بندی می شود:

 

تخت بیمارستانی برقی:

یکی از جدیدترین تخت های بیمارستانی، تخت برقی بوده که معمولاً در بیمارستان های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند تا نهایت راحتی و آسایش را برای بیماران فراهم نمایند. از مزایای این تخت ها می توان به امکان تنظیم میزان بالا و پایین رفتن تشک تخت توسط خود بیمار اشاره نمود که این کار از طریق کنسول قرار گرفته بر روی ریل کناری تخت امکان پذیر است. همچنین می توان به شکل اتوماتیک تنظیمات قسمت سر و پای تخت و ارتفاع کلی تخت را انجام داد.

البته تخت های برقی به دو دسته نیمه برقی و تمام برقی تقسیم می شوند. در تخت نیمه برقی جهت تغییر وضعیت بالا و پایین از یک موتور الکتریکی استفاده می شود و برای تنظیم ارتفاع باید به سراغ اهرم دستی آن رفت. در حالی که تخت تمام برقی، هم قابلیت تنظیم قسمت بالا و پایین را داشته و هم اینکه می توان ارتفاع آن را با موتور الکتریکی تنظیم نمود.

 

تخت مکانیکی:

از دیگر مدل های تخت بیمارستانی می توان از تخت های مکانیکی نام برد. این نوع تخت ها به منظور تغییر و تنظیم وضعیت پایین تنه و بالا تنه و ارتفاع تخت از اهرم های دستی برخوردار هستند و از ساده ترین نوع تخت بستری به شمار می روند. برای تغییر موقعیت در این تخت می توان از سه هندل متفاوت آن به شکل چرخشی استفاده نمود.

 

 

دسته بندی تخت بیمارستانی بر اساس کارایی

 

کارایی تخت بیمارستانی از دیگر فاکتورهای مؤثر در دسته بندی این نوع تخت ها محسوب می شود که در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد.

 

تخت اورژانس:

برای جابجایی سریع این نوع تخت ها، چرخ های بزرگی در آنها تعبیه شده است. همچنین برای حفظ ایمنی بیمار در زمان جابجایی از محافظ هایی در پیرامون آنها استفاده می شود. از ویژگی های تخت اورژانسی می توان به امکان اتصال کنترل های هیدرولیک، تسمه هایی برای ثابت نگه داشتن بیمار، کپسول اکسیژن و ضربه گیر به آنها اشاره نمود.

 

تخت بستری اطفال:

طراحی و تولید اسکلت و بدنه این تخت با استحکام بالایی صورت گرفته و دارای سایدهای نرده ای می باشد. همچنین این تخت علاوه بر داشتن چرخ هایی بزرگ جهت سهولت در جابجایی آن به صورت تک شکن، دو شکن و سه شکن عرضه می گردد.

 

 

تخت بستری اطفال

 

 

تخت بستری:

با توجه به تولید این تخت در انواع مختلف، در بیمارستان ها، مراکز درمانی و حتی در منزل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تخت معاینه:

معمولاً تخت های معاینه دارای دو شکن بوده و از پایه های فلزی برخوردارند. بیشتر تخت های معاینه از نوع مکانیکی بوده ولی نوع برقی آنها نیز در دسترس است. سطح روی این تخت ها به صورت فوم یا چرم می باشد.

 

تخت CPR:

کاربرد این تخت ها در بخش مراقبت های ویژه بوده و کفه های آنها عایق جریان الکتریسیته می باشد تا از این طریق مانع از برق گرفتگی بیمار گردد. همچنین این تخت به علت وارد آمدن فشار زیاد بر آن، از استحکام بالایی برخوردار است.

 

تخت زایمان:

طراحی پیشرفته این نوع تخت کمک شایانی به مادر جهت داشتن موقعیت های طبیعی تر حین زایمان می کند. این تخت ها مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع در بخش پشت و صندلی بوده و به آسانی تبدیل به صندلی زایمان خواهند شد و همچنین از طریق محرک های پدالی و برقی قابل تنظیم هستند. در تخت بیمارستانی آخرین مدل زایمان، نصب پنل های کنترلر و ریل های جانبی ایمنی صورت می گیرد.

 

تخت ریکاوری:

این تخت ها جهت جابجایی آسان بیماران در قسمت های مختلف بیمارستان کاربرد دارد. وجود این نوع تخت های بیمارستانی در هر اتاق عمل الزامی است.

 

تخت ژنیکولوژی:

این تخت ها کاربرد زیادی در مطب ها و مراکز درمانی دارند. به منظور مراقبت های قبل و بعد از زایمان و همچنین انجام معاینات پزشکی از این تخت ها استفاده خواهد شد. پوشش ABS در کلیه بخش های آن به چشم می خورد که سبب سهولت در امر ضد عفونی و نظافت آن می گردد.

 

 

تخت های بیمارستانی بر اساس تغییر زاویه شکن

 

تغییر زاویه شکن از دیگر معیارهای دسته بندی تخت بیمارستانی بوده که امکان شکستن و تغییر زاویه دادن تخت از این طریق وجود دارد. این نوع تخت ها عبارتند از:

 

1-تخت تک شکن: تنها امکان تغییر زاویه سر در این نوع تخت ها وجود دارد.

 

2-تخت دو شکن: علاوه بر قسمت سر، بخش پای تخت نیز می تواند تغییر زاویه دهد.

 

3-تخت سه شکن: این نوع تخت ها شامل یک بخش متحرک دیگر بین دو قسمت سر و پای تخت بوده، از این رو، به عنوان بهترین مدل تخت شناخته می شوند.

 

4-تخت چهار شکن: این تخت ها نه تنها مانند تخت سه شکن دارای یک بخش متحرک بین سر و پای تخت هستند، بلکه از یک شکن دیگر نیز در وسط خود برخوردارند.

 

تخت سه شکن

 

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی جدیدترین تخت های بیمارستانی و انواع آن پرداختیم. الیار طب به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید و فروش انواع تخت بیمارستانی، به عرضه محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا می پردازد.

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب