• 1400/05/02

نکات مهم برای انتخاب تخت معاینه بیمار

وقتی وارد بیمارستان می شوید در بخش های مختلف تخت های بیمارستانی متفاوتی می بینید؛ اما آیا تا به حال به تفاوت بین آنها فکر کرده اید؟ به طور کلی تخت بستری یا تخت بیمارستانی، انواع مختلفی دارند که برای مداوای بیماران در معاینات پزشکی به کار می روند. تخت معاینه بیمار یکی از انواع تخت ها است که در مطب، درمانگاه و حتی در سالن های ماساژ، زیبایی و ... نیز استفاده می شوند. این در حالی است که کاربرد اصلی آنها برای معاینه و تزریقات می باشد.

تخت معاینه بیمار نیز با توجه به قابلیت ها و امکاناتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برای مثال در بعضی موارد پزشک نیاز دارد تا زیر سر بیمار متحرک باشد، محل مناسب رول ملحفه داشته باشد و یا حتی کشو داشته باشد که همگی باید بر اساس نیاز پزشک و راحتی کار معالجه تهیه شود. خیلی از موارد زیر پزشک برای تخت معاینه بیمار، نوع برقی را انتخاب می کند تا به راحتی خوابیدن یا نشستن بیمار را کنترل کند. بنابراین تخت های معاینه نیز به خودی خود انواع مختلفی دارند.

انواع تخت معاینه بیمار

شاید دسته بندی های مختلفی برای تخت معاینه بیمار آمده باشد، برای مثال داشتن یا نداشتن کشو، کمد، شکل ظاهری، برقی یا مکانیکی بودن و ...، اما یکی از مهم ترین دسته بندی ها شامل:

  • پایه ثابت،
  • پایه تاشو،

تخت معاینه بیمار پایه تاشو

نوع پایه تاشو برای پزشکانی کاربرد دارد که از فضای کافی در دسترس ندارند. طراحی این نوع تخت به گونه ای است که پزشک می تواند بعد از استفاده، پایه ها را جمع کند تا فضای کمتری اشغال شود. ابعاد  پایه ها معمولاً 25*25 یا 35*35 میلی متر و با ضخامت 1 و یا 1.5 میلی متر است. علاوه بر آن به هنگام خرید تخت معاینه بیمار باید به مواردی مانند: نوع رنگ پایه های تخت (رنگ الکترواستاتیک)، جنس رویه تشک تخت (چرم مرغوب و درجه یک)، جنس متریال داخل تشک (فوم یا پلی اتیلن) دقت کرد.

 تخت معاینه بیمار پایه ثابت

این نوع تخت پایه های ثابتی دارد که می توانند از نوع لوله ای، مربعی یا مستطیلی باشند. معمولاً این تخت ها از استحکام بیشتری بیشتری نسبت به نوع پایه تاشو دارند. یکی از انواع تخت های معاینه پایه ثابت از نوع ساده است که پایه آنها هلالی می باشد و دارای جای رول گیر است.

به طور کلی تخت معاینه پایه ثابت یکی از انواع تخت های بیمارستانی پر کاربرد است که کیفیت و کارایی بالایی دارد. هم چنین طراحی و ساخت آنها  به گونه ای است که در عین سادگی ویژگی های زیادی دارد و مزایای زیادی هم در اختیار کاربر می گذارد. برخی از این ویژگی ها شامل:

  • قابلیت استفاده در مراکز درمانی ، بخش تزریقات، مطب پزشکان و حتی آرایشگاه ها و سالن های زیبایی،
  • قابلیت تنظیم ارتفاع برای هر فرد با هر قد و قامتی،
  • بدنه فلزی از جنس پروفیل با ضخامت قابل قبول که بسیار محکم و مقاوم در برابر ضربه و یا فشار های احتمالی است،
  • تشک تخت با ضخامت مناسب و از جنس فوم است که در اثر استفاده، فرورفته نمی شود،
  • رویه چرمی مرغوب و با کیفیت که قابلیت شست و شو و بدون مواد شوینده تمیز خواهند شد،
  • دارای قابلیت نصب کشو یا کمد در ابعاد و اندازه های مناسب،
  • قابلیت نصب بالشتک پرتابل و کش دار،

نکات مهم برای انتخاب تخت معاینه بیمار

عوامل متعددی می تواند برای یک انتخاب خوب دخیل باشد، اما مهم ترین ها شامل موارد زیر می شود:

هزینه و کیفیت تخت؛

هزینه و کیفیت تخت به متریال کاربردی در ساخت آن برمی گردد که باید هنگام خرید به طور دقیق توسط خریدار بررسی شود. مواردی مانند جنس پایه ها، رنگ بدنه، جنس تشک، رویه آن و ... که در بالا توضیح دادیم.  هر کدام از این موارد با وجود مواد مختلف و کیفیت های گوناگونی که دارند، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تخت می گذارند.

استحکام تخت معاینه بیمار؛

مهم ترنی نکته استحکام تخت است، زیرا هر گونه مشکل در ساختار آن می تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد. بنابراین با استفاده بهینه از فوم مناسب برای تشک، ورق آهن به جای ورق MDF برای عنوان زیره تخت و هم چنین پروفیل های فلزی ضخیم با سایز بزرگ، این مهم نیز انجام می شود.

کاربرد تخت؛

بیمارستان ها، مراکز درمانی و حتی پزشکان بسته به نوع فعالیت و تخصص خود تخت های متفاوتی را تهیه می کنند. برخی ساده ترین نوع تخت را انتخاب می کنند و برخی به سراغ تخت معاینه بیمار با تمام امکانات مانند قسمت سر متحرک، برقی، پایه تاشو و ... می روند. هم چنین این تخت ها در ابعاد و سایزهای مختلف هم قابل سفارش هستند تا پزشک بتواند بر اساس نیاز خود آنها را تهیه کند.

 

 

  • نویسنده : الیار طب