• 1400/09/07

نحوه استفاده از اتوسکوپ

اگر به تاریخ نگاهی بیاندازیم علم پزشکی را کهن ترین و حیاتی ترین دانش خواهیم یافت. در باستان شناسی به مواردی برخورد شده که تعجب دانشمندان را بر انگیخته است. مانند کشف چشم مصنوعی در شهر سوخته واقع در جنوب شرقی ایران! اما در کنار علم پزشکی حتما ابزارآلاتی هم وجود داشته تا به عنوان کمکی برای استفاده در طب قدیم باشد. در مقاله پیش رو در مورت تجهیزات پزشکی در عصر جدید و به صورت خاص درمورد اتوسکوپ توضیحاتی خواهیم داد. هدف ما بررسی نحوه استفاده از اتوسکوپ در این مقاله از وب سایت الیار طب می باشد.

 

 

نقش تجهیزات در علم پزشکی

به ابزار و وسایلی که به روش های گوناگون در علم پزشکی به کمک پزشک یا بیمار درجهت بهبود می آید تجهیزات پزشکی گفته می شود.  تجهیزات پزشکی می تواند یک تیغ کوچک جراحی باشد و یا یک دستگاه سی تی اسکن. برخی از این تجهیزات عبارتند از: دستگاه ساکشن، گوشی معاینه بیمار، ونتیلاتور و غیره. هر کدام در جای خود و به موقع می توانند نقشی حیاتی را ایفا کنند. تجهیزات پزشکی به عنوان مکمل و ابزار حداقل برای یکی از اهداف زیر مورد استفاده قرارمی گیرند.

 

1) تشخیص، پیشگیری، درمان و یا کاهش و التیام درد بیمار

2) امداد و احیاء قلب و عروق

3) تمیز، ضدعفونی و استریل کردن ابزارآلات پزشکی.

4) تشخیص و به عقب انداختن مصدومیت ها و عوارض مربوط به آن

 

اتوسکوپ چیست؟

همان گونه که گفتیم تجهیزات پزشکی امروزه نقش حیاتی داشته و با استفاده از آن خیلی از نقاط داخلی بدن به راحتی قابل روئیت خواهد بود. اتوسکوپ از همین نوع تجهیزات است که در زمینه معاینات گوش به کار می رود. این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است که دارای یک ذره بین و یک لامپ می باشد. می توان محتویات داخل گوش و حتی بینی را به راحتی از طریق بزرگ نمایی  وسیله دید.

 

 

اتوسکوپ چیست

 

 

پس نحوه استفاده از اتوسکوپ این گونه مشخص می شود. بر روی نوک اتوسکوپ قطعه ای پلاستیکی و قابل تعویض وجود دارد به نام اسپکلوم که به خاطر تماس با مجرای داخلی گوش و رعایت بهداشت و عدم سرایت بیماری به افراد دیگر بعد از هر بار معاینه تعویض می گردد.

 

 

تاریخچه اتوسکوپ

اتوسکوپ یکی از وسیله هایی است که به جهت بررسی لاله گوش یعنی غشای تمپان و مجرای گوش مورد استفاده می باشد. این وسیله در انتهای خود منبعی نور و سیستمی بزرگ نمایی دارد که برای بازرسی بهتر ساختارهای گوش پزشک را یاری می کند. معاینه گوش با استفاده از اتوسکوپ، اتوسکوپی نامیده می شود. علاوه بر معاینه گوش، از اتوسکوپ می توان برای معاینه داخل بینی نیز استفاده کرد.

اولین توصیف اتوسکوپ به قرن 14 برمی گردد که پزشک و جراح فرانسوی گای دو چاولیاک ابزاری را پیشنهاد داد که می تواند به تشخیص بیماران گزارش کننده درد گوش یا بینی کمک کند. اتوسکوپ های مدرن از قرن نوزدهم شروع به ظهور کردند. اتوسکوپ با استفاده از فشار هوا، به نام اتوسکوپ پنوماتیک، در آلمان در سال 1864 اختراع شد.

 

 

کیفیت در روند نحوه استفاده از اتوسکوپ

این ابزار که برای معاینه قسمت داخلی گوش مورد استفاده قرارمی گیرد از لحاظ کیفیت نمونه های مختلفی دارد. بایستی پزشک تشخیص دهد که چه نمونه برای او کارایی لازم را دارد. شاید یک اتوسکوپ معمولی برای بازدید ساده کفایت کند. اما اگر برای تشخیص تخصصی به این دستگاه احتیاج دارید بایستی از نوع با کیفیت آن استفاده کنید. البته از نوع با کیفیت آن در مراکز تخصصی و بیمارستان ها استفاده می شود و دانشجویان اکثرا از نوع معمولی آن استفاده می کنند.

 

 

انواع اتوسکوپ

این تجهیزات در دو مدل تولید می شوند که در کل از لحاظ نوع کار با یکدیگر تفاوتی ندارند. نوع اول ثابت که از منبع الکتریسیته برق مورد نیاز خود را دریافت می کند. در نوع متحرک که برق مورد نیاز خود را ازطریق باطری های قابل شارژ دریافت می کند. همانگونه که گفتیم بیشترین و اصلی ترین کارایی اتوسکوپ مربوط به معاینه داخلی گوش می باشد. پزشک به راحتی می تواند عفونت ها، ترشح، قارچ و وجود باکتری ها ببیند. البته کیفیت اتوسکوپ تاثیر بسزایی در تشخیص نوع بیماری دارد.

 

 

نحوه استفاده از اتوسکوپ

برای انجام اتوسکوپی نیازی به داشتن آمادگی های خاصی نخواهد بود. در طول روش:

 

1) ارائه دهنده احتمالا نور چراغ های اتاق را کم خواهد کرد.

 

2) به طور کلی از کودک خردسال می خواهد که به پشتش دراز بکشد و سر خود را به پهلو برگرداند. حتی، سر کودک ممکن است در برابر سینه یک بزرگسال قرار گیرد.

 

3) بزرگسالان و كودكان بزرگتر ممكن است سرشان را به سمت شانه روبروي گوش معالجه قرار دهند.

 

4) ارائه دهنده به آرامی pinna یا auricle را به سمت بالا و عقب می کشد (در مورد کودک فقط به عقب) تا کانال گوش را صاف کرده و لاله گوش را تجسم کند.

 

5) آنها ممکن است هرگونه آوار یا موم گوش را از بین ببرند تا معاینه کافی انجام شود.

 

6) سپس آنها به آرامی نوک اتوسکوپ را در گوش شما قرار می دهند.

 

7) سپس یک پرتوی نوری از طریق اتوسکوپ به مجرای گوش می تابد.

 

8) اتوسکوپ خیلی آرام در جهت های متفاوت به حرکت در می آید تا درون گوش و لاله آن را بررسی کند.

 

9) گاها می توان از میکروسکوپ دو چشمی برای بزرگ کردن نمای ساختارهای گوش استفاده کرد.

 

10) فشار هوا ممکن است از طریق پیاز اتصال پنوماتیک اعمال شود تا حرکت لاله گوش مشاهده شود.

 

اتوسکوپی به طور کلی یک روش بدون درد است. در صورت وجود عفونت یا التهاب، ممکن است درد وجود داشته باشد. اگر هنگام معاینه ناراحتی دارید، باید پزشک خود را در جریان بگذارید. با این حال با اطلاع از نحوه استفاده از اتوسکوپ می توانید راحت تر پیش بروید.

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب