• 1401/05/31

بهترین رنگ تخت بیمار کدام است؟

عوامل بسیاری در تصمیم گیری شما برای خرید یا اجاره کردن تخت های بیمارستانی جهت استفاده در منزل شخصی تان نقش دارند، از تامین ایمنی بیمار گرفته تا حمایت و یاری رساندن به او برای حفظ استقلال و استانداردهای مطلوب زندگی خود! همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می توان رنگی را برای تخت بیمار انتخاب کرد که علاوه بر سلامت در روحیه بیمار نیز اثر مطلوب داشته باشد؟ در ادامه سعی داریم تا نکات قابل توجهی را در مورد انتخاب بهترین رنگ برای تخت بیمار، به شما ارائه دهیم.

 

 

تخت های بیمارستانی

 

 

 

ملحفه های مناسب برای تخت بیمار

 

همه افراد جامعه به بیمارستان ها مراجعه می کنند تا معاینه شوند و از سلامت خود مطلع گردند. اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که لازم است برای درمان، انجام آزمایشی خاص، عمل جراحی و... یک شب را در بیمارستان بمانیم. در چنین شرایطی چیزی که اکثر افراد به آن فکر می کنند پاکیزگی و ملحفه های تخت بیمار است. ملحفه تخت بیمارستانی باید متناسب با نیازهای بیمار باشد. همانطور که می دانید بین پوست بیمار و ملحفه تماس مکرر وجود دارد که می توان منجر به آسیب رساندن به پوست شود. به عنوان مثال، فشار و اصطکاک طولانی مدت می تواند باعث ایجاد زخم بستر در بیماری شود که برای یک دوره طولانی با کمترین حرکت بر روی تخت بیمارستان بستری شده است. یک ملحفه راحت و خوب می تواند از آسیب دیدن پوست جلوگیری کند. از این رو ملحفه ای مناسب تخت بیمار است که هوا به راحتی از آن عبور کند و به اصطلاح باید پارچه تنفسی باشد.

با توجه به اینکه برخی از بیماری ها مسری هستند، تعویض مرتب ملحفه های بیمارستانی از انتقال بیماری مسری به سایر بیمارها جلوگیری خواهد کرد. تمیز کردن دوره ‌ای ملحفه‌ های تخت بیمار به ایجاد محیطی بهداشتی کمک زیادی می‌کند. اغلب بیمارستان های استاندارد و سطح بالا از جنس نخ پنبه برای ملحفه های تخت بیمار استفاده می کنند تا بیمار در تخت خود احساس آرامش و راحتی داشته باشد. استفاده از ملحفه هایی با رنگ های مختلف برای تخت بیمار در برخی از بیمارستان های مدرن راهکاری برای اطمینان از تعویض هر روزه ملحفه بیماران است. به عنوان مثال تمام ملحفه ها در روز شنبه می بایست سفید باشند. در روز یکشنبه سبز، در روز دوشنبه آبی و... اما بهترین رنگ تخت بیمار کدام است؟

 

بهترین رنگ برای تخت بیمار

غیر از جنس ملحفه تخت بیمار رنگ تشک بیمار نیز بر مشخص شدن میزان پاکیزگی تاثیر گذار است. معمولا در بیمارستان ها برای تشک بیمار از رنگ های سفید یا سفید با هاله ای کمرنگ از کرم، یاسی، سبز و... استفاده می شود. این رنگ ها ترشحات روی تشک یا داروهای ریخته شده بر روی ملحفه را به خوبی نشان می دهند که این امر برای پاکیزه نگه داشتن تخت بیمار کارساز است.

 

سفید و آبی دو رنگ محبوب برای استفاده در تخت بیمار می باشند.

 

 

رنگ سفید

رنگ سفید معمول ترین انتخاب برای ملحفه و تخت بیمار است. رنگ سفید تازگی و انرژی را به بیماران منتقل می کند. از دیگر مزایای رنگ سفید این است که بر خلاف سایر رنگ ها به راحتی تمیز می شوند. زیرا می توان از مواد سفید کننده و ضد عفونی کننده برای تمیز کردن آنها استفاده نمود.

 

رنگ سبز

ملحفه های تخت بیمار به طرز شگفت انگیزی بر احساس بیماران، خواب، بیدار شدن و خلق و خوی عمومی آنها تأثیر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد که ملحفه ‌های مناسب تخت بیمار می‌توانند بر روحیه و انرژی بیماران تاثیر گذار باشند. ملحفه های سبز رنگ بیمارستانی ساده و زیبا هستند. یکی از نکاتی که در مورد رنگ سبز وجود دارد این است که رنگی آرام است و این آرامش، ملحفه های سبز رنگ را در نگاه بیمار دلپذیر می کند. علاوه بر این با استفاده از رنگ سبز در ملحفه ها می توانید به راحتی تشخیص دهید که آیا پس از شستشو، ملحفه های مورد نظر به اندازه کافی تمیز شده اند یا خیر؟!

 

 

استفاده از رنگ آبی در تشک و تخت بیمار

 

 

چرا بیمارستان ها از رنگ آبی استفاده می کنند؟

 

علاوه بر ملحفه ها استفاده از رنگ آبی در رنگ تاج و اطراف تخت های بیمارستانی همواره در اولویت قرار دارد. دلیل این امر خاصیت روانشناسانه رنگ آبی است. رنگ آبی نشان دهنده اعتماد است! هر زمان که فرد بیمار با درد و ناراحتی شدید به بیمارستان مراجعه می کند در واقع به این امید راهی بیمارستان شده که در این مکان کسی درد او را تسکین خواهد داد و سلامتی را به او باز خواهد گرداند.

رنگ آبی نشان دهنده اعتماد و ثبات است و تأثیر بسیار مثبتی بر روان و احساسات بیماران دارد. آبی رنگ آب و آسمان است و هر دوی آنها اجزای ضروری اکوسیستم ما و سیاره زمین هستند. رنگ آبی آب و آسمان ما را با انرژی های مثبت، صلح و آرامش طبیعت پیوند می دهد. هنگامی که بیماران رنگ آبی را در اطراف خود می بینند، احساس سبکی می کنند. قدرت شفابخش رنگ آبی ذهن آنها را تازه می کند و به آنها کمک می کند تا سریعتر از بیماری بهبود یابند. رنگ آبی باعث ایجاد اعتماد بین بیماران و پزشکان می شود. با اعتمادی که ایجاد می شود بیماران اطمینان حاصل می کنند که با تجربه و دانش پزشکان بیمارستان، در اسرع وقت بهبود یافته و به خانه باز خواهند گشت.

 

 

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب