• 1400/04/31

معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد

یکی از عوامل موفقیت در هر کار و حرفه ای وجود تجهیزات کامل در کنار دست می باشد. یک تعمیرکار خودرو یا یک برقکار در صورتی کار خود را می تواند سریع و به نحو احسنت انجام دهد که ابزارخوبی در کنار خود داشته باشد. برای انجام بهینه کارها این ابزار و تجهیزات در هر جایی مورد نیاز می باشد. یکی از محل هایی که وجود تجهیزات در آن جنبه حیاتی دارد و حتی به جان انسان ها بستگی دارد بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند. بعد از این مقدمه در متن پیش رو در مورد تجهیزات پرکاربرد بیمارستانی توضیح خواهیم داد. هدف ما بررسی معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد می باشد.

معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد

این تجهیزات به دو دسته عمومی و بخش ها تقسیم می شود و در قسمت ها و تحت عناوین مختلف استفاده می شوند. در ادامه به تفکیک و خلاصه در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد -  تجهیزات عمومی بیمارستانی

این تجهیزات در تمام قسمت های بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آن ها عبارتند از:

تخت بیمار

این تجهیزات یعنی انواع تخت های بیمارستانی مربوط به بخش های مختلف می باشد که ویژه بستری کردن بیماران می باشد.

 تجهیزات مربوط به نظافت و عمومی

این ابزار و وسائل مربوط به استفاده در قسمت های مختلف بیمارستان می باشد. تجهیزات عمومی برق مانند لامپ های روشنایی که برای همه بخش ها ومحوطه بیمارستان استفاده می شود.

  تجهیزات تنفسی

این گروه شامل کپسول های اکسیژن که مربوط به همه بخش های مختلف می باشد. این گروه تجهیزاتی بودند که تقریبا جنبه عمومی داشتند. معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد به گروه های دیگر هم اشاره دارد.

تجهیزات اختصاصی

تجهیزات اختصاصی که ویژه بخش های مختلف و مورد استفاده آن بیشتر خاص همان بخش می باشد. این تجهیزات عبارت اند از:

معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد-  تجهیزات بخش اورژانس

 بکی از حیاتی ترین بخش های یک بیمارستان قسمت اورژانس می باشد. کلیه تجهیزات آن بایستی به روز باشد. این تجهیزات شامل کمک های اولیه و احیاء بیمار می باشد. تجهیزات احیاء در یک کمد متحرک به نام ترالی نگهداری می شود. ترالی ها  حکم یک بخش مستقل احیاء را دارند و انواع داروها، آمپول و دیگر ملزومات طبق استاندارد تهیه شده و نگهداری می شود. این ابزار الات و تجهیزات بایستی کامل و استریل باشد. درصورت استفاده باید سریع توسط مسئول بخش جایگزین شود.

 معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد - تجهیزات بخش جراحی

این ابزار آلات ویژه همین بخش می باشد که شامل کپسول اکسیژن، دستگاه شوک، ابزارالات و وسائل احیاء قلب می باشد. انواع قیجی، پنس ها، گیره، تیغ های مخصوص جراحی و دیگر ملزومات که بایستی استریل شده و آماده استفاده باشد. تخت مخصوص عمل هم دارای ویژگی های خاص خود می باشد.

 دستگاه های بیهوشی

به منظور تامین دقیق و مداوم گازهای پزشکی برای تعیین سطح بیهوشی بیمار طراحی شده اند. مانیتورهای بیمار که وضعیت عمومی و سلامتی بیمار را در حین و بعد از عمل نشان می دهد. دستگاه های ویژه جراحی الکترونیکی و چراغ های ویژه اتاق عمل از دیگر تجهیزات این بخش می باشند. البته لوازم و تجهیزات اتاق های عمل در بیمارستآن های تخصصی متفاوت هستند.

دستگاه های دیگری نیز در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند. مانند دستگاه نوار قلب که بایستی در تمام بخش ها خصوصا بخش اورژانس موجود باشد.

معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد – استفاده از ترالی ها

در بخش های مختلف لوازمات و ابزارالات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند ترالی های پخش دارو که ویژه حمل داروهای بیمار است. ترالی های مخصوص بخش خدمات مانند حمل ملحفه و تعویض آن ها یا ترالی های کمد دار مانند مدل های مخصوص حمل غذا.

خودرو های حمل و نقل بیمارستانی

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات هر بیمارستان گروه نقلیه آن  می باشد که وظیفه تامین خودرویی سالم بیمارستانی را بر عهده دارد. همیشه بایستی حداقل دو دستگاه آمبولانس و پرسنل خدمات به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی باشند.  در کلیه بیمارستان ها  بخش های دیگری نیز وظیفه خدمت رسانی و حمایت را برعهده دارند. مانند بخش تجهیزات الکتریکی و موتور خانه های مستقل تامین برق بیمارستان. گروه خدمات نظافت که عهده دار پاکیزگی و نظافت تمام بخش ها هستند. از بخش های دیگر خدماتی می توان به فضای سبز بیمارستان نیز اشاره کرد که خدمات آن ها به عنوان پشتیبان می تواند مؤثر واقع  شود. این موارد در کنار معرفی تجهیزات و لوازم بیمارستانی پر کاربرد اهمیت زیادی دارند.

  • نویسنده : الیار طب