• 1400/04/31

چگونه یک دستگاه ساکشن را ضد عفونی کنیم؟

همانطور که می ­دانید دستگاه ساکشن برای استخراج مخاط و دیگر مایعات از بدن بیمار استفاده می ­شود. یکی از اصول مهم کار با این دستگاه، ضد عفونی به موقع آن است.

هر دستگاه ساکشن یک مخزن با حجم معینی دارد که با اتمام ظرفیت نگهداری آن، باید برای تخلیه و ضد عفونی اقدام شود، اما چگونه؟

چرا ضد عفونی دستگاه ساکشن ضروری است؟

تا وقتی که ظرفیت مخزن دستگاه ساکشن به پایان نرسد، همه چیز تحت کنترل پزشکان و ... است، اما به محض اتمام سیستم دیگر کارایی ندارد.

بنابراین اولین نکته در استفاده از این دستگاه، نگهداری درست از آن است، که یکی از اقدامات در این جهت تمیز کردن و ضد عفونی کردن به موقع دستگاه است.

این تمیز کردن اجزایی مثل لوله­ های مکش و فیلترها را نیز شامل می­ شود و از آن جهت بر انجام این کار اصرار می کنیم، زیرا ممکن است برخی مواد یا مایعات ناسازگار با سیستم تخلیه باشند و یا حتی واکنشی با محتویات فیلترها بدهند، بنابراین تمیز کردن به موقع دستگاه ساکشن از واجبات است.

علاوه بر آن اگر از کاربران دستگاه ساکشن در دندان پزشکی ها هستید، باید بدانید که جریان برگشتی این لوله­ های مکش کم حجم، ممکن است باعث ایجاد آلودگی شوند.

ضد عفونی دستگاه ساکشن به چه صورت است؟

جز اصلی یک دستگاه ساکشن suction lines یا لوله­های مکش هستند که به طور مستقیم با خون و دیگر مواد زائد بدن انسان در تماس هستند.

این قسمت ها باید با یک پاک کننده قوی که به پاک کننده سیستم تخلیه معروف هستند، پاکسازی شوند. البته فراموش نکنید، مواد شوینده ای که استفاده می کنی باید با لوله های مکش سازگار باشند.

در ضمن اگر این لوله ها، مانند دستگاه ساکشن دندان پزشکان از نوع کم حجم هستند، باید بین ویزیت بیماران ضد عفونی شوند.

البته در صورتی که از ابراز مخصوص برای جلوگیری از جریان برگشتی استفاده می ­کنید. اما با این حال ضد عفونی کردن در پایان هر روز، تحت هر شرایطی اجباری است.

چرا؟ چون مواد زائد و ... بعد از مدتی در لوله ها جمع می شود و راه عبور را مسدود می کنند، به همین دلیل است باید از پاک کننده های سیستم تخلیه بصورت روزانه استفاده شود و تصفیه شوک دار نیز دوره ای انجام شود.

ماهیت مواد ضد عفونی کننده دستگاه ساکشن

مواد ضد عفونی کننده آنزیم هایی برای پاک کردن مواد زائد از لوله ها دارند که حضور آنها فرآیند شستشو را آسان تر می کند.

دقت کنید که مواد شوینده حاوی کلر، نباید استفاده شوند! چرا؟ زیرا کلر ماهیت خورندگی دارد و به قطعات فلزی داخل دستگاه آسیب می رساند.

هم چنین تحقیقات ثابت کرده است که در دستگاه ساکشن دندان پزشکی مواد اکسید کننده سبب آزادسازی جیوه از ذرات آمالگام می شوند، که منجر به آلودگی آب می شوند.

آمالگام در دندان پزشکی مخلوطی از جیوه مایع و آلیاژ فلز است که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان به کار می رود. 

بنابراین فیلترهای یکبار مصرف دستگاه ساکشن باید هر هفته و یا حتی زودتر تعویض شوند، زیرا این فیلترها ذرات آمالگام دارند و نباید همراه با سایر زباله ها در سطل زباله دفع شوند.

نکته! فیلترها باید توسط دستگاه امحاء کننده زباله های خطرناک دفع شوند.

 نکات مهم در ضد عفونی کردن دستگاه های ساکشن

  1. در دستگاه ساکشن یک تیوب به کاتتر متصل است و باید بعد از هربار استفاده تمیز شود.
  2. به طور کلی بعد از هر بار استفاده از دستگاه، باید با آب داغ شسته شود و بعد با محلولی به نسبت 1 به 3 از سرکه و آب داغ نیز شسته شود. در پایان نیز با آب داغ آبکشی و خشک شود.

نکته! سازندگان دستگاه های ساکشن از برند های مختلف ممکن است روش های مختلفی را برای تمیز کردن این تیوب ها اعلام کنند که باید حتماً قبل از استفاده از دستگاه از دفترچه راهنمای آن بخوانیم.

  1. کاتتر ساکشن را هم باید تمیز کرد، اما باید زودتر از بخش های دیگر دستگاه جایگزین شوند. برای تمیز کردن و یا تعویض کاتتر های دستگاه لازم است با پزشک و تأمین کننده آن مشورت کنید.
  2. تعویض فیلتر باکتری نیز فراموش نشود. همانطور که می­دانید دستگاه ساکشن از فیلترهای باکتری تشکیل شده است تا از فرار باکتری های موجود در ترشحات جمع شده در دستگاه جلوگیری نماید.

نکته! به طور کلی این فیلترها باید هر 60 روز یکبار و یا بسته به میزان استفاده از دستگاه و یا هر زمانی که بطری مایعات پر شد باید تعویض گردند.

  1. بهتر است برای افزایش طول عمر دستگاه ساکشن و همینطور عملکرد مناسب آن، تجهیزات را هر شب 15 دقیقه در سینک یا ظرفی که با آب گرم و مایع ظرف شویی پر شده است شستشو دهید.
  2. هم چنین برای تمیزی دستگاه و جلوگیری از آلودگی تجهیزات مانند بطری، درب آن و تیوب ساکشن و ... هر 3 یا 4 بار در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه در محلولی به نسبت 3 به 1 از آب و سرکه شستشو دهید.
  3. حین شستشو و رعایت نکات فوق، مطمئن شوید که فیلتر و یا بخش های الکتریکی ساکشن با آب در تماس نیستند.
  4. قبل از اتصال بخش های ضد عفونی و شسته شده به دستگاه اصلی، حتماً از خشک شدن کامل آن ها مطمئن شوید. 

با ضد عفونی به موقع دستگاه ساکشن، از عفونت بیمار خود جلوگیری کنید!

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، دستگاه ساکشن یکی از تجهیزات ضروری در بیمارستان­ ها است، اما عدم توجه به تمیزی آن می تواند جان بیمار را به خطر بیندازد.

پس این مقاله را مجدد بخوانید تا بتوانید به نحو احسن دستگاه ساکشن خود را چه در منزل و چه در مراکز درمانی، تمیز کنید.

 

  • نویسنده : الیار طب