• 1402/07/12

معرفی تخت معاینه زنان و اهمیت به کارگیری آن

 

تخت معاینه زنان 

 

تخت معاینه زنان که اغلب آن را با نام صندلی یا تخت معاینه ژنیکولوژی می شناسند، یکی از ابزار مورد استفاده در مطب های متخصصین زنان و زایمان و ماماها می باشد. به این دلیل که یکی از وظایف اصلی متخصصین زایمان، معاینه دستگاه تناسلی بانوان می باشد، این تخت به گونه ای طراحی شده است که پزشک تسلط کافی برای معاینه را داشته باشد. همچنین در طراحی انواع مختلف تخت معاینه زنان، تلاش شده است تا بیشترین راحتی و آسانی برای فرد مورد معاینه فراهم باشد.

 

تخت دکتر زنان به گونه ای طراحی شده است که زایمان و معاینه در حالت نشسته انجام گیرد. جنس صندلی معاینه دکتر زنان معمولاً از پروفیل فلزی است که با پودر سفید رنگی رنگ آمیزی شده است. روکش این صندلی از جنس الیاف بدون درز است که جایگزین چرم طبی می باشد. همچنین در دو طرف  این صندلی دستگیره هایی نصب شده است که زن باردار بتواند برای حفظ تعادل هنگام زایمان از آنها استفاده کند.

 

یکی از انواع تخت ژنیکولوژی تخت معاینه زنان است که قیمت آن با توجه به برقی بودن یا مکانیکی بودن متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که چگونگی خوابیدن بر روی این تخت طبق دستور پزشک صورت می پذیرد. شما مشتریان عزیز می توانید جهت مشاوره تخصصی در خصوص اطلاع از قیمت این تخت با شماره های موجود در همین سایت تماس حاصل نمایید.

 

 

 

تخت معاینه زنان 

 

 

مسلما تخت معاینه زنان از تجهیزات پزشکی بسیار مهم و کاربردی در کلینیک های زیبایی و مطب زنان به شمار می ‌آید. به همین دلیل طراحی و ساخت آن با دقت بالایی انجام شده است. همین باعث شده که پزشک هنگام معاینه بیمار هیچ گونه محدودیتی نداشته باشد و خیلی راحت این کار را انجام دهد.

 

تخت معاینه زنان یا همان تخت ژنیکولوژی کاربرد فراوانی در مطب متخصصان زنان و زایمان دارد. طراحی منحصر به فرد این تخت سبب گردیده تا پزشک یا ماما بر بیمار تسلط داشته و معاینه دستگاه تناسلی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

 

راحتی تخت معاینه زنان خصوصا در زمان هایی که معاینه بیمار از حساسیت بالایی برخوردار باشد، بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از این تخت پزشک به یک تشخیص درستی رسیده و بیمار دچار مشکل نخواهد شد.

 

 

نکات مهم جهت خرید تخت معاینه زنان

 

در هنگام خرید تخت معاینه زنان باید نکات زیر را مد نظر خود قرار دهید:

 

1- کیفیت بالای تخت جهت جلوگیری از هزینه های اضافی برای تعویض و تعمیر آن در آینده

 

2- ابعاد تخت معاینه که یکی از فاکتورهای مهم تلقی می گردد.

 

3- دارای تاییدیه وزارت بهداشت و گارانتی باشد.

 

4- روکش تخت سبب گرما و تعریق بیمار نگردد.

 

5- بیمار هنگام نشستن بر روی آن احساس آرامش داشته باشد.

 

6- پزشک در هنگام معاینه تسلط کافی را بر روی بیمار داشته باشد.

 

 

 

انواع مختلف تخت معاینه زنان

 

 

تخت معاینه زنان برقی:

یکی از انواع پر کاربرد تخت معاینه زنان، تخت معاینه برقی می باشد. چرا که نیاز به تنظیم دستی ندارد و تغییر حالت های صندلی از طریق موتورها صورت می گیرد. از آنجایی که عمر تخت معاینه برقی بستگی به عمر موتورهای آن دارد، لذا باید در زمان خرید به کیفیت موتور آن دقت نمایید. ارتفاع و زاویه این تخت از طریق موتور الکتریکی تنظیم می ‌شود. بنابراین عملکرد موتور آن بسیار با اهمیت است.

 

 

 

تخت معاینه زنان برقی

 

 

تخت معاینه زنان دستی:

یکی از نکاتی که در این نوع تخت باید به آن توجه نمود، هندل های این محصول است که نقش به سزایی در تغییر موقعیت تخت دارند. در خصوص نگهداری از این تخت باید بگوییم که تحت هیچ شرایطی نباید اجسام تیز و برنده با رویه آن در تماس باشند. علاوه بر آن، باید به صورت مرتب اجزای مختلف این تخت را مورد بررسی قرار داد تا اگر یکی از اجزا دچار خرابی گشت، جهت تعمیر به نمایندگی مربوطه ارجاع داده شود. این مورد باعث می شود که برای معاینه بیمار مشکلی به وجود نیاید.

 

با توجه به اینکه جابجایی و تنظیمات این مدل تخت معاینه زنان به صورت دستی می باشد، لذا باید به جنس تخت و شاسی آن دقت زیادی نمود. چرا که تنظیم با دست به صورت مداوم ممکن است موجب خرابی تخت معاینه شود.

 

به طور کلی انواع مختلفی از تخت ها برای معاینه زنان وجود دارند که بر اساس ساختار و نوع کاربردشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یکی از این تخت ها که کاربرد فراوانی نسبت به بقیه دارد، تخت مخصوص زایمان است. این تخت به گونه ای طراحی گردیده که خانم های باردار می توانند کودک خود را در حالت نشسته به دنیا آورند.

 

 

مهمترین بخش های تخت معاینه دکتر زنان

 

همانطور که گذشت، اصلی ترین بخش های تخت معاینه زنان عبارت است از:

 

  • نگهدارنده یا جای قرار گیری پا؛ در دو طرف انتهایی تخت معاینه، دو سینی فلزی قابل جا به جایی، برای نگه داشتن پاهای بیمار وجود دارد.در هنگام معاینه بیمار می بایست کف پای خود را بر روی سینی های مذکور قرار دهد.

 

  • محل نشستن؛ با توجه به طراحی خاص تخت معاینه بانوان، یک کفی صندلی برای قرار گرفتن باسن بیمار و نشستن روی آن در تخت معاینه پیش بینی شده است.

 

  • تکیه گاه؛ این بخش از تخت معاینه که پشت و کمر بیمار بر روی آن قرار می گیرد، مانند یک پشتی صندلی در ابتدای تخت وجود دارد. تکیه گاه یا پشتی می بایست قابلیت جا به جایی و تغییر زاویه، متناسب با وضعیت بیماران گوناگون را داشته باشد.

 

 

ویژگی های اصلی تخت دکتر زنان

 

همانطور که اشاره شد انواع تخت معاینه دکتر زنان در مطب های متخصصین زنان و زایمان و همچنین مطب های مامایی موجود است. به طور کلی این کالا ابزاری نیست که عموم مردم تقاضای خرید آن را داشته باشند. در واقع این کالا جز ابزار خاص عملیات جراحی پزشکی به شمار می رود. از همین رو می بایست مطابق با روش ها و دستورالعمل های خاصی تهیه شده و استاندارد های لازم را کسب نماید. برخی از مهمترین ویژگی های فنی و بهداشت تخت معاینه زنان عبارت از موارد زیر است:

 

  • جنس تخت می بایست از فلز و الیاف پلاستیکی بهداشتی تهیه شده باشد و پس از هربار استفاده، استریل شود.

 

  • صندلی یا تخت معاینه ژنیکولوژی می بایست دارای کنترل کننده های مناسب باشد، به گونه ای که قابلیت تنظیم با قد، وزن و فرم بدنی بیمار را داشته باشد. همچنین ارتفاع صندلی از سطح زمین و زوایای بخش های مختلف آن نیز می بایست به تناسب اندام بیمار تنظیم شود.

 

  • صندلی معاینه زنان می بایست به اندازه کافی مستحکم و مقاوم باشد، به گونه ای که با تحمل وزن زیاد دچار شکستگی یا خرابی نشود.

 

  • ارزان قیمت بودن نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی های صندلی یا تخت معاینه زنان و زایمان است.

(معاینه.)

 

 

 

برخی از مهمترین کاربردهای تخت معاینه بانوان

 

به طور کلی تخت معاینه زنان برای انجام معاینات بالینی اندام جنسی زنان، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این برخی از مهمترین کاربردهای رایج از تخت معاینه بانوان از قرار زیر است:

 

  • جراحی شکم

 

  • جراحی لگن

 

  • جراحی قفسه سینه

 

  • زایمان

 

  • مراقبت های بعد از زایمان

 

 

 

 

نکاتی در خصوص خرید تخت ژنیکولوژی

 

برخی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید تخت ژنیکولوژی می بایست در نظر داشته باشید، عبارتند از:

 

  • بیمار هنگام نشستن بر روی تخت می بایست احساس راحتی داشته باشد. بنابراین روکش تخت نباید از جنس الیاف زمخت یا آسیب رسان به پوست تشکیل شده باشد.

 

  • جنس روکش تخت نباید موجب گرمای بدن بیمار و تعریق او گردد.

 

  • طراحی تخت معاینه زنان می بایست به گونه ای باشد که پزشک هنگام معاینه بیمار بتواند با تسلط کافی به بهترین شکل بیمار را معاینه کند.

 

 

 

نحوه خوابیدن روی تخت معاینه زنان چگونه است؟

 

نحوه خوابیدن روی تخت معاینه زنان، به گونه ای است که بیشترین تسلط و راحتی برای انجام معاینات فراهم باشد. بخش جلویی این تخت زیر باسن بیمار قرار می گیرد. بخش انتهایی تخت قابلیت انتقال و جابه جایی دارد و معمولاً برای انجام معاینات بالینی، پاهای بیمار روی نگهدارنده هایی که در قسمت جلویی تخت نصب شده اند، قرار می گیرد. تخت معاینه زنان با توجه به مدل ها و قیمت های مختلف ممکن است امکانات جانبی دیگری را نیز برای پزشک و بیمار فراهم آورد. به عنوان نمونه در جلوی تخت و در محل قرار گرفتن اندام تناسلی بیمار، کاسه فلزی برای دفع ترشحات بدن تعبیه گردیده است. از جمله برخی دیگر از امکانات انواع تخت های معاینه زنان می توان به زانوبند پلاستیکی، دستگاه رادیو الکترونیکی، انواع کنترل کننده و ... اشاره کرد.

 

 

 

دلایل اهمیت تخت معاینه ژنیکولوژی برای زنان

 

همانطور که می دانید، معاینات زنان و زایمان قسمت مهمی از مراقبت های زنان محسوب می ‌شود. همچنین از متداول ترین روش جهت انجام عمل جراحی در زنان می باشد. برخی از زنان ممکن است در طول زندگی خود چندین بار تحت این معاینات قرار گیرند. در واقع معاینه زنان به دلایل مختلفی از جمله غربالگری، تشخیص بارداری و غیره صورت می پذیرد. از این رو باید معاینه به گونه ‌ای باشد که تجربه ای مثبت برای زنان به دنبال داشته باشد.

 

تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که زنان در طول معاینه در شرایط آسیب ‌پذیری قرار دارند. به همین دلیل تخت معاینه زنان جهت حمایت از بیمار در معاینات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در طول معاینات پزشکی از این تخت مکانیسمی که قابلیت تنظیم شدن دارد، جهت بررسی هرچه دقیق تر بخش لگن بیمار استفاده می‌ کنند. این تخت متشکل از دستگیره هایی بوده که در بی ‌حرکت نگه داشتن پای بیماران نقش اساسی دارد.

 

دلایل اهمیت تخت معاینه ژنیکولوژی برای زنان

 

 

نکاتی کاربردی در مورد خرید تخت معاینه زنان

 

در این نوشتار یکی از ابزارآلات مورد استفاده در معاینات و جراحی های پزشکی را با نام تخت ژنیکولوژی یا تخت معاینه بانوان مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مهمترین اجزای تشکیل دهنده این صندلی و شیوه استفاده از آن را دانستیم. به طور کلی تخت معاینه زنان برای استفاده در بیمارستان ها و مطب های زایمان، طراحی شده است. از همین رو نیز مشتریان اصلی تخت معاینه بانوان را بیمارستان های زنان و زایمان تشکیل می دهند. در حال حاضر برای خرید تخت معاینه بانوان می توان به دو شیوه حضوری و غیر حضوری اقدام کرد. تا چندی پیش به دلیل وجود تحریم های اقتصادی، تولید این محصول در داخل کشور ممکن نبود. اما امروزه با رشد و توسعه صنعت و مهندسی پزشکی، نمونه های داخلی این محصول نیز در بازار موجود است. در پایان به برخی از مهمترین نکات در خرید تخت ژنیکولوژی یا همان تخت معاینه بانوان اشاره خواهیم کرد:

 

 

  • جنس؛ ناگفته پیداست که یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در ارزش خرید یک محصول، جنس آن است. همانطور که اشاره شد تخت معاینه بانوان از فلز، روکش چرمی، پایه های نگهدارنده و ... تشکیل شده است.

 

  • قیمت؛ قیمت نمونه های داخلی این محصول نسبت به نمونه های خارجی، ارزان و به صرفه تر است.

 

  • تکنولوژی؛ برخی از نمونه های تخت معاینه بانوان به امکاناتی مانند دستگاه درایو برقی، زانوبند و ... می باشند.

 

 

 

 

نتیجه گیری

تخت معاینه زنان از مهمترین تجهیزات پزشکی به حساب می ‌آید. بر این اساس انتخاب یک تخت با کیفیت و استاندارد سبب صرفه ‌جویی در هزینه ‌ها می ‌شود. علاوه بر آن، مانع از ایجاد اختلال در روند کار خواهد شد. وظیفه اصلی این تخت، حمایت از بیماران در موقعیت های مختلف مانند دراز کشیدن است. زنان باید به طور کامل با مزایای معاینه آشنا شوند و تجهیزات مناسبی مانند تخت معاینه مرغوب در اختیار آنها قرار گیرد. در حقیقت تجهیزات مناسب در حین معاینات از اهمیت بالایی برای خانم ها برخوردار می باشد. دقت به این موارد کمک شایانی به بهبود تجربه معاینه بیمار خواهد کرد.

 

 

  • نویسنده : الیار طب