• 1401/06/20

معرفی اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان

 

 

به مجموعه تجهیزات مورد استفاده برای نمونه برداری های تخصصی و تشخیص اختلالات زنان و زایمان، تجهیزات پزشکی زنان و زایمان اطلاق می شود. این لوازم می توانند کمک شایانی به درمان مشکلات و بیماری های زنان کنند. بدون تردید کلینیک زنان و زایمان یکی از مراکز و بخش های درمانی پر مراجعه محسوب می شود که افراد مختلف جهت دریافت خدمات مامایی به آن مراجعه می کنند. بنابراین یکی از مسائل حائز اهمیت برای این مراکز، انتخاب درست و آگاهانه تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی خواهد بود. پس باید توجه ویژه ای به این موضوع در هنگام راه اندازی یک کلینیک شود. در این مقاله به معرفی اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان خواهیم پرداخت.

 

 

معرفی اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان

 

 

 

در کلینیک زنان و زایمان به چه تجهیزاتی نیاز است؟

 

مسلماً کلینیک هایی که به سراغ خرید تجهیزات و دستگاه های به روز و پیشرفته می روند، کارایی بهتری داشته و دارای بازدهی بالاتری خواهند بود. برای بانوان مراجعه کننده به این مطب ها، مسلماً در کنار مهارت و تجربه پزشک متخصص، تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی بسیار اهمیت دارد. در ادامه قصد داریم برخی از اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان را معرفی نماییم.

 

 

1-تخت معاینه:

یکی از ابتدایی ترین و اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان که می توان به آن اشاره نمود، تخت معاینه است که بسیار پر کاربرد نیز می باشد. این تخت ها دارای انواع مختلفی بوده و هر یک با هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

2-دستگاه کولپوسکوپ:

پزشک به منظور بررسی اندام های تحتانی بدن از جمله دستگاه تناسلی، تخمدان، رحم و دهانه آن، مثانه، لوله های ناحیه رحم و غیره به انجام معایناتی می پردازد. هدف از انجام این معاینات، شناسایی عفونت، وجود یک بافت غیر طبیعی یا تغییر شکل یافته و یا تغییر سایز غیر عادی اندام ها است. به عنوان مثال، از آزمایش پاپ اسمیر، جهت تشخیص انواع عفونت ها در رحم مانند عفونت های ویروسی و همچنین وجود سرطان در دهانه رحم استفاده می شود که البته دستگاه کولپوسکوپ جهت ارزیابی دقیق تر بافت ها و اندام ها به کار می رود. این دستگاه با قابلیت بزرگنمایی کمک شایانی به پزشک در تشخیص دقیق تر بیماری خواهد نمود.

 

3- تخت ژنیکولوژی:

یکی دیگر از اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان که هدف از طراحی و تولید آن بالا قرارگرفتن پای بیمار است، تخت ژنیکولوژی به شمار می رود. این تخت ها شامل دو نوع برقی و مکانیکی می شوند.

 

تخت ژنیکولوژی مکانیکی:

متریال مورد استفاده در تخت ژنیکولوژی مکانیکی و میزان استحکام آن بسیار اهمیت دارد. در این نوع تخت ها، امکان تنظیم بخش پشت بیمار در چند حالت به صورت دستی وجود دارد. شایان ذکر است که تغییر شیب این تخت در بخش بدنه آن میسر بوده و فوم سرد در تشک این تخت به کار رفته است. همچنین استفاده مکرر بیماران از این تخت، سبب فرو رفتگی آن نخواهد شد.

 

تخت ژنیکولوژی برقی:

این تخت را می توان با فشردن دکمه های ریموت، کنترل کرد و به عنوان تخت معاینه بیمار قابل استفاده خواهد بود.

 

 

تخت ژنیکولوژی برقی

 

 

4-دستگاه لوپ پایه دار یا ایستاده:

این دستگاه در کلینیک زنان و زایمان کمک زیادی به معاینات چشمی دقیق خواهد کرد.

 

5-دستگاه سونیکید یا جنین یاب پرتابل یا رومیزی:

این دستگاه نیز یکی از اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان بوده که به نوعی آشکارساز ضربان جنین است. طراحی و ساخت این دستگاه بر اساس نظریه داپلر انجام می شود.

 

6- دستگاه اسپکلوم واژینالی:

از دیگر تجهیزات پر مصرف کلینیک زنان و زایمان، دستگاه یکبار مصرف اسپکلوم واژینالی به شمار می رود. این دستگاه به پزشک در شناسایی مشکلات موجود در تخمدان، رحم، واژن و سایر اندام ها کمک خواهد کرد.

 

7-سیتو براش:

از این وسیله برای انجام آزمایش پاپ اسمیر استفاده می شود.

 

9-فتال مانیتورینگ:

دستگاه دیگری که در دریافت داده گرافیکی مربوط به ضربان جنین کاربرد دارد و وضعیت و شرایط رحم مادر را بررسی می کند، فتال مانیتورینگ است.

 

از دیگر وسایل مورد نیاز در کلینیک های زنان و زایمان می توان به کاتترورد(جهت درمان کیست ها)، کاواترام(به منظور پیشگیری از خونریزی های بیش از اندازه در ناحیه رحم)، سالینژوگراف(جهت انجام تزریق مرتبط با رادیولوژی به لوله های رحم یا پاکسازی محیط رحم) و ... اشاره نمود.

 

 

شرکت تجهیزات پزشکی زنان و زایمان

امروزه شرکت های زیادی در حوزه طراحی و تولید انواع تجهیزات پزشکی زنان و زایمان فعالیت دارند که انتخاب یکی از آنها امری دشوار خواهد بود. هر چه میزان کیفیت این تجهیزات بیشتر باشد، مسلماً خدمات بهتر و مؤثرتری را می توان از بیمارستان ها، کلینیک ها و درمانگاه ها انتظار داشت و در نتیجه رضایت بیماران نیز جلب خواهد شد. بنابراین سعی کنید به سراغ شرکت هایی جهت خرید اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان بروید که علاوه بر کیفیت بالای محصولات از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند.

 

 

شرکت تجهیزات پزشکی زنان و زایمان

 

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با برخی از اساسی ترین تجهیزات کلینیک زنان و زایمان صحبت کردیم. شرکت الیار طب بهترین تولید کننده تجهیزات پزشکی زنان در کشور، با بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات به روز دنیا و استفاده از دانش و تخصص کارشناسان و متخصصان مجرب خود، به ارائه بهترین دستگاه ها و وسایل مورد نیاز کلینیک ها و بیمارستان ها خواهد پرداخت. از این رو، شما مشتریان عزیز می توانید جهت خرید محصولات این شرکت و آگاهی از قیمت های آن به سایت آن مراجعه نمایید.

 

 

  • نویسنده : الیار طب