• 1402/07/15

آشنایی با تجهیزات و وسایل مطب مامایی

 

با توجه به ارتباط مستقیمی که بین مطب زنان با نوزادان و خانم های باردار وجود دارد. از این رو، جهت تضمین جان این دو قشر حساس جامعه بایستی از لوازم و تجهیزات به روز و استاندارد در این مراکز استفاده شود. علاوه بر آن، باید به مسئله بهداشت نیز در این زمینه اهمیت داده شود. در این مقاله می خواهیم به معرفی دستگاه ها و وسایل مطب مامایی بپردازیم. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

آشنایی با تجهیزات و وسایل مطب مامایی

 

 

به چه وسایلی برای مطب مامایی نیاز است؟

 

هدف تمام پزشکان و کادر درمانی این است که خدمات به موقع و با کیفیتی را به بیماران ارائه دهند. این خدمات تنها با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل استاندارد بودن فضای فیزیکی، با کیفیت بودن تجهیزات پزشکی و همچنین تخصص پزشک مورد نظر، به بهترین شکل ممکن قابل ارائه خواهد بود. تأثیر تجهیزات پزشکی استاندارد در این زمینه بیشترین اهمیت را داراست. در ادامه به ضروری ترین وسایل مطب مامایی اشاره خواهیم کرد. 

 

وسایل مورد نیاز برای زخم و خونریزی:

از لوازم مربوط به این بخش می توان به گاز استریل، سرجیفیکس شورتی، گاز معمولی، باند کشی و ساده در اندازه های مختلف، دروشیت و چسب ضد حساسیت و لکوپلاست اشاره نمود.

 

لوازم مربوط به راه هوایی نوزاد:

کپسول اکسیژن همراه با چرخ اکسیژن، لوله رابط اکسیژن و زنجیر محافظ و ماسک یکبار مصرف اکسیژن.

 

تابوره:

صندلی تابوره پزشکی یکی از تجهیزات مورد نیاز در مطب مامایی محسوب می شود. چرا که پزشک در صورت عدم استفاده از صندلی مناسب و استاندارد، ممکن است با اختلالات اسکلتی و عضلانی در آینده مواجه شود. چرخ های با کیفیت، رویه چرم استاندارد، جنس فوم، رنگ آمیزی زیبا و ضد خش از ویژگی های یک تابوره با کیفیت می باشد.

 

 

صندلی تابوره پزشکی

 

 

 

انواع تخت ژنیکولوژی:

این تخت دارای دو نوع برقی و مکانیکی است. در حال حاضر، یکی از وسایل مطب مامایی که استفاده از آن بسیار رواج دارد، تخت ژنیکولوژی برقی می باشد. موتورهای پر قدرت به کار رفته در این تخت ها، رویه بدنه زیبا و مستحکم، فوم و چرم بسیار با کیفیت از قابلیت تخت های ژنیکولوژی تولیدی توسط شرکت الیار طب محسوب می شود.

 

تخت ژنیکولوژی برقی 2 موتوره

 

 

 

 

وسایل کنترل عفونت و حفاظت فردی:

گان یکبار مصرف و ضد آب، ماسک یکبار مصرف، سینک شستشوی دست، عینک محافظ، انواع لاتکس و دستکش استریل، چکمه لاستیکی با قابلیت شستشو، محلول ضد عفونی کننده دست با پایه الکلی، safety box و سطل زباله برای جمع آوری زباله غیر عفونی و عفونی از جمله این تجهیزات به شمار می روند.

 

تخت معاینه پزشکی:

با توجه به حساسیت بالای معاینه و درمان در حوزه مامایی، متخصصان و پزشکان به سراغ خرید تخت معاینه پایه ثابت برای انجام این کار می روند. البته امکان استفاده از تخت های پایه ثابت کشودار یا سر متحرک بسته به سلیقه یا نیاز پزشک نیز وجود دارد.

 

ابزار پروسیجر در مطب مامایی:

از جمله این تجهیزات می توان به کیسه ادرار، ست زایمان، قیچی، ست پانسمان، ست اپیزیوتومی، ظرف لوبیایی، تیغ های بیستوری، نخ های بخیه قابل جذب و عادی، کاتتر نلاتون در سایزهای مختلف، دستبند نوزاد، پوار و کلمپ بند ناف، کاتر فولی در اندازه های مختلف و غیره اشاره نمود.

از دیگر تجهیزات ضروری مطب زنان که برای نمونه برداری و تزریقات مورد استفاده قرار می گیرند. عبارتند از: گوشی پزشکی، ترمومتر، سونیکید، فشارسنج بزرگسالان، گوشی مامایی، اسپوکولوم واژینال، تجهیزات فیکساتور، اسپاچولا، لام، آنژیوکت، پنبه، انواع لوله آزمایش، پایه سرم متحرک و ثابت، الکل افشانه یا پد الکلی، اسکالپ وین، هپارین لاک، ست انفوزیون، سرنگ و سر سوزن در سایزهای مختلف غیره جهت نمونه برداری و تزریقات.

 

چک لیست وسایل مطب مامایی

 

در این بخش به وسایل مطب مامایی به صورت فهرست وار اشاره می کنیم.

 

  • تخت ژنیکولوژی (در دو نوع مکانیکی و برقی عرضه می شود.)

 

  • تخت معاینه و چهار پایه کنار تخت

 

  • صندلی تابوره پزشکی

 

  • فشارسنج برای بزرگسالان که در انواع مختلف در بازار به فروش می رسد

 

  • دستگاه اسپوکولوم یکبار مصرف (برای معاینه واژینال)

 

  • سونیکید و ترمومتر

 

  • گوشی های مامایی و پزشکی

 

  • تجهیزات مربوط به نمونه گیری از قبیل: فیکساتور، لام، اسپاچولا و غیره

 

  • پرده جداکننده بیمار یا پاراوان چند تکه (جهت پوشاندن فضا جهت راحت بودن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.)

 

  • زنجیر محافظ و چسب ضد حساسیت

 

  • کپسول اکسیژن و چرخ اکسیژن

 

  • ماسک یکبار مصرف اکسیژن و لوله رابط آن

 

  • لکوپلاست و گاز استریل

 

  • گاز معمولی و باند کشی ساده

 

  • سرجیفیکس شورتی و دروشیت

 

  • سه راهی آنژیوکت و آنژیوکت در اندازه های مختلف

 

  • ست انفوزیون یا سرم

 

  • سرنگ و سر سوزن در اندازه های مختلف

 

  • ظرف الکل با سر افشانه یا پد الکلی

 

  • عینک محافظ و چکمه لاستیکی

 

  • گان یکبار مصرف

 

  • پنبه در حجم زیاد

 

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی و وسایل مطب مامایی

 

با توجه به حساسیت بالای مطب های مامایی به جهت سر و کار داشتن با جان نوزادان و زنان باردار، از این رو، باید از لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی به روز و استاندارد در آنها استفاده شود. امروزه شاهد فعالیت فروشگاه های تجهیزات پزشکی بدون جواز و با جواز در سراسر کشور هستیم. شاید افراد کمی پیدا شوند که از فروشگاه ها، هنگام خرید محصولات شان درخواست مجوز کنند. ولی در سال های گذشته امکان جستجوی فروشندگان مجاز از طریق سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی فراهم شده است تا خریداران با اطمینان خاطر اقدام به خرید وسایل مورد نیاز خود از آنها نمایند.

 

 

فروشگاه تجهیزات پزشکی و وسایل مطب مامایی

 

 

فروشگاه های مجاز تجهیزات و وسایل مطب مامایی علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت، دارای قیمت های مصوب نیز هستند. در نتیجه پزشکان و مراکز درمانی می توانند وسایل و تجهیزات مورد نیاز مطب خود را به راحتی و با خیال آسوده خریداری نمایند.

 

 

قیمت وسایل مطب مامایی

 

وسایل مطب مامایی با توجه به عوامل مختلف دارای قیمت های متفاوتی هستند. برخی از این تجهیزات مانند تخت ژنیکولوژی و ابزار پروسیجر از قیمت های بالایی برخوردارند و برخی دیگر همچون دستکش و ماسک یکبار مصرف قیمت اندکی دارند. وسایل مطب مامایی بر اساس برند و کیفیت نیز قیمت گذاری می شوند. ابزار برندهای مشهور و باکیفیت گران تر هستند. البته فروشگاه های مختلف نیز با قیمت های متفاوتی وسایل مطب مامایی را به فروش می رسانند. در این بخش به قیمت برخی از این وسایل و تجهیزات در تابستان 1402 می پردازیم.

 

قیمت تخت ژینکولوژی که یکی از مهمترین وسایل مطب مامایی به شمار می رود 4 میلیون و 400 به بالا عرضه می شود. تخت معاینه یک شکن با پایه ثابت از یک میلیون و 300 هزار تومان به بالا قیمت فروش آن است. صندلی های تابوره که یکی دیگر از لوازم مهم برای مطب های مختلف است نیز با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد. قیمت این صندلی ها با توجه به کیفیت و امکانات آنها از 850 هزار تومان شروع می شود. قیمت گوشی های مامایی نیز از 250 هزار تومان است.

 

قیمت تخت ژینکولوژی

 

اسپکولوم واژینال یکی دیگر از تجهیزات و وسایل مطب مامایی است که استفاده زیادی دارد. این وسایل در دو نوع استیل و یکبار مصرف به فروش می رسد که نوع یکبار مصرف آن به دلیل راحتی کار پزشک و اطمینان بیشتر بیمار، مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد. این نوع تجهیزات نیز به دلیل تفاوت در سایز، برند و کیفیت با قیمت های گوناگون عرضه می شوند. قیمت اسپکولوم یکبار مصرف از 5 هزار و 750 تومان شروع می شود. قیمت ست زایمان که یکی دیگر از اقلام مهم در مطب های مامایی است نوع یکبار مصرف آن از 290 هزار تومان و استیل از یک میلیون به بالا شروع می شود.  

 

 

جمع بندی

یکی از مهمترین مسائل در راه اندازی مطب زنان، داشتن نهایت دقت جهت انتخاب درست و آگاهانه تجهیزات پزشکی آن محسوب می شود. شرکت الیار طب، از آمادگی لازم جهت ارائه مشاوره تجهیزات کلینیک مامایی به مشتریان و مراکز درمانی و بیمارستان ها برخوردار است. شما می توانید به منظور خرید انواع تخت معاینه و تخت ژنیکولوژی و سایر محصولات این شرکت معتبر به سایت آن مراجعه نمایید.

 

  • نویسنده : الیار طب