• 1400/09/15

مهم ترین تجهیزات پزشکی که باید در همه بیمارستان ها باشد چیست؟

از دغدغه‌ های اصلی هر جامعه سلامت و بهداشت آن است. رسیدگی به موقع به امور بهداشتی  اولین گام برای سلامت عموم مردم آن جامعه است. این مسئله صحت دارد که رعایت بهداشت عمومی تا حدود زیادی جلوی بروز بیماری ها را می گیرد. اما بیماری ها جزئی جدانشدنی از پیکره جامعه هستند. در کنار بیماری و بیمار مسئله درمان، رسیدگی به موقع به بیمار و تجهیزات و امکانات کافی اولویت نخست درمان است. با این چند کلام به عنوان مقدمه در نوشته پیش رو به بیمارستان ها به عنوان محل بهبود بیماران و تجهیزات مورد لزوم یک بیمارستان خواهیم پرداخت. هدف ما بررسی مهم ترین تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها می باشد.

 

مهم ترین تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ها

همانگونه که گفتیم یک بیمارستان بایستی یک سری امکانات حداقلی را داشته باشد تا بتوان به نوعی نام بیمارستان را بر آن بگذاریم. تجهیزاتی که در کنار کادر درمان واجب و  لازم و ملزوم یکدیگرند. این تجهیزات به دو گروه خاص و مهم و گروه عمومی تقسیم می شوند که درمورد هرکدام توضیح خواهیم داد.

 

تجهیزات عمومی بیمارستان ها

این تجهیزات جنبه عمومی داشته و در دیگر مراکز و حتی مطب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیزات عمومی مورد به عنوان مهم ترین تجهیزات پزشکی استفاده عبارتند از:

 

تخت های بیمار

 این تخت معاینه بیمار ویژه بستری نمودن بیمارها می باشد که در درمانگاه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ترالی های مختلف

هر کدام از ترالی ها برای کار مشخصی تهیه می شوند. مثل ترالی اورژانس، ترالی خدماتی، ترالی اتاق عمل وغیره.

 

تجهیزات اختصاصی مهم ترین تجهیزات پزشکی بیمارستان ها

 

آن دسته از دستگاه ها و ملزوماتی هستند که از ضروریات در یک بیمارستان می باشند.

 

 

 

 

این تجهیزات عبارتند از:

 

تجهیزات اورژانس

این تجهیزات شامل کلیه داروهای احیاء و دستگاه های آن می باشد. معمولا این ملزومات و دستگاه ها در ترالی مخصوص اورژانس تعبیه شده است. یک ترالی اورژانس شامل چهار کشو ویژه دارو و تجهیزات احیاء، دستگاه مونیتور نشان دهنده علائم حیاتی، دستگاه شوک الکتریکی و کپسول اکسیژن سیار می باشد.

 

تجهیزات اتاق عمل

مهم ترین تجهیزات پزشکی اتاق عمل شامل دستگاه های تنفس مصنوعی الکتریکی، دستگاه احیاء قلب، کلیه ملزومات از قبیل تیغ جراحی، انواع پنس، گیره قیچی و دیگر ملزومات مورد استفاده در اتاق عمل می باشد.

 

دستگاه نوار قلب

این دستگاه سیگنال های الکتریکی حاصل از فعالیت قلب را ثبت می کند. کادر درمان و پزشکان با این دستگاه می توانند هر نوع اختلال در کار قلب را تشخیص و ثبت کنند. دستگاه های نوار قلب از حیاتی ترین تجهیزات مورد نیاز یک بیمارستان می باشد.

 

دستگاه کوتر یا الکتروسرجری

از این دستگاه در اتاق عمل به منظور ایجاد برش، انعقادخون و شکافت بافت ایجاد می شود. با کنترل خون ریزی در جریان عمل می تواند دید بهتری به جراح داده شود. از این دستگاه به عنوان مهم ترین تجهیزات پزشکی می توان برای سوزاندن و کنترل خونریزی استفاده کرد.

 

دستگاه سونوگرافی یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی

با استفاده از این دستگاه می توان از وضعیت داخلی بیمار بدون شکاف یا برش مطلع شد. استفاده از این دستگاه هیچ خطری برای بیمار نداشته و می توان به راحتی داخل بدن وضعیت کلیه ها، مثانه و احتمالا توده های داخلی را دید.

 

دستگاه تست ورزش

کسب اطلاعات از طریق تست ورزش یک روش عالی و فوق العاده برای تشخیص بیماری قلب و عروق می باشد. با تحمیل فعالیت بدنی و تحرک و استرس بالا وضعیت قلبی بیمار بررسی می شود. این گزینه یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی می باشد.

 

چراغ های جراحی

 وجود این چراغ ها در اتاق عمل به منظور تولید نور کافی ضروری می باشد. استفاده از این تجهیزات باعث می شود که پزشک جراح به راحتی و با دید کافی کار خود را انجام دهد.

 

دستگاه استرلیزه یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی

دستگاه استریلیزه در مدت زمان کوتاه توسط حرارت بالا و با استفاده از بخار آب همه لوازم از جمله جراحی و غیره را استریلیزه خواهد کرد.

 

تجهیزات بیهوشی

این دستگاه به طور دقیق و مداوم اکسیژن و نیتروس اکساید را با فشار مناسب فراهم می کند تا بیمار سطح بیهوشی مناسبی را داشته باشد.

 

الکترو شوک قلبی یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی

این دستگاه یکی از ضروریات هر بیمارستان می باشد که وجود آن می تواند جان یک بیمار را از مرگ نجات دهد. این دستگاه می تواند در مواقع بی نظمی های قلبی با ایجاد شوک کار قلب را نظم بخشیده و جان بیمار را نجات دهد.

 

مانیتور بیمار مهم ترین تجهیزات پزشکی

این ال سی دی ها از وضوح تصویر بسیار بالایی برخوردار بوده و جراحان حین عمل می توانند تصاویر فرایند جراحی را به خوبی تماشا کنند.

در پایان لازم به ذکر است که بیمارستان های تخصصی تجهیزات خاص دیگری دارند که مربوط به خدماتی می شود که خاص همان بیمارستان می باشد. مانند بیمارستان های تخصصی چشم یا دیگر تخصص ها. اما در کل تجهیزات مکمل درمان در همه بیمارستان ها بوده و خیلی از آن ها به عنوان مهم ترین تجهیزات پزشکی جنبه حیاتی دارند.

 

 

  • نویسنده : الیار طب