• 1400/09/07

بررسی تجهیزات پزشکی بیهوشی

تجهیزات پزشکی به عنوان اصلی ترین کمک در کنار کادر درمان به نوعی ارائه خدمت می کنند. بعضی از این تجهیزات به مرحله ای از ضرورت رسیده اند که بدون استفاده از آن ممکن نیست پزشکان بتوانند کاری انجام دهند. یک سری از این تجهیزات مربوط به اتاق عمل و بیهوشی می باشد که بدون این ملزومات عملا نمی توان دست به عمل جراحی زد. در مقاله پیش رو در مورد تجهیزات پزشکی بیهوشی توضیحات مختصری خواهیم داد.

 

تجهیزات بیهوشی و وظیفه هر کدام

در پزشکی مدرن بیهوشی عمومی را می توان این گونه تعریف کرد که در آن بیمار به علت استفاده از داروهایی به‌ طور کامل هوشیاری خود را ازدست خواهد داد. در طی فرایند بیهوشی دارو های متعدد با کارایی های متفاوت به بیمار داده می ‌شود. هدف کلی آن کنترل بیهوشی و ایجاد حالت عدم هوشیاری و بی دردی است. البته لازم به ذکر است که ممکن است پزشک بیهوشی از ساعاتی قبل ازعمل دادن دارو به صورت خوراکی یا تزریق را شروع کند. معمولی ترین دارو های پیش از عمل عبارتند از:

نارکوتیک و سدتیو

 

 

تجهیزات پزشکی بیهوشی

تجهیزات پزشکی بیهوشی تنوع بسیار زیادی دارند. در ادامه این بخش ما به بررسی انواع مختلف و برخی از این مدل ها می پردازیم.

 

لوله های تنفسی

از تجهیزات بیهوشی می توان در اولین مرحله بیهوشی به استفاده از لوله های تنفسی نام برد که می توان از آن برای کنترل مجاری تنفسی و رسیدن راحت اکسیژن به ریه ها استفاده کرد. برای انجام تنفس دهی بهتر یک لوله تراسه به داخل گلو هدایت می شود.

 

مانیتورینگ

مانیتورینگ شامل استفاده از تکنولوژی های مختلف به منظور حفظ و کنترل بیهوشی عمومی است. یکی از انواع  این تکنولوژی ها عبارتند از ECG. یعنی قراردادن الکترود هایی بر روی پوست به منظور کنترل ضربان قلب که با استفاده از این روش برخی علائم اولیه مشکلات قلبی تشخیص و قابل پیشگیری خواهد شد.

 

پالس اکسیمتری

این دستگاه از تجهیزات پزشکی بیهوشی می باشد که با دقت بر روی یکی از انگشتان نصب می گردد و به طور دقیق و منظم میزان غلظت هموگلوبین حاوی اکسیژن را کنترل می کند.

 

دستگاه کنترل فشارخون

به دو صورت این کار انجام می پذیرد. نوع اول به صورت معمولی و رایج و نوع دوم این که در حین عمل های سخت که نوعی ابزار پلاستیکی وارد شریان بیمار شده و از این طریق فشار خون بیمار کنترل می شود.

 

استفاده از دستگاه ونتیلاتور

یکی دیگر از تجهیزات بیهوشی دستگاه ونتیلاتور بیهوشی می باشد. چون هنگام بیهوشی بیمار نمی تواند تنفس کند. با استفاده از این دستگاه و به صورت مکانیکی عمل اکسیژن رسانی و تنفس انجام می پذیرد. این دستگاه تنفس مصنوعی می باشد. اما عوارضی هم دارد که می توان به مجروح شدن مجاری تنفسی، آسیب های دندانی و ذات الریه اشاره کرد.

 

دستگاه IronLung

یکی ازدستگاه هایی است که برای تنفس مصنوعی بلند مدت استفاده می شود. در این دستگاه هوا به وسیله یک پمپ برای تولید فضای داخلی در داخل مخزن به طور مکانیکی مکش شده اند. بنابراین فشار منفی ایجاد می کند. این فشار منفی باعث انبساط قفسه سینه و کاهش فشار درون ریوی و جاری شدن هوا درون ریه ها می شود.

 

بیسپتکرال یکی از انواع تجهیزات پزشکی بیهوشی

از دیگر تجهیزات پزشکی بیهوشی بیسپتکرال می باشد. از این وسیله برای اندازه گیری عمق بیهوشی استفاده می شود. در عین حال از حنجره بینی یا دستگاه لارنگوسکوپی که برای مشاهده حنجره در حین عمل استفاده می شود.

 

دستگاه کاپنوگراف

این دستگاه در بخش مراقبت های ویژه استفاده می شود. ولی کاربرد اصلی آن اتاق عمل می باشد. در طول بیهوشی این دستگاه اطلاعتی مثل علائم تنفسی بیمار، قطع شدن مسیر تهویه  ونشت هوای دمی را در  اختیار تیم جراحی قرار می دهد. این دستگاه غلظت گاز دی اکسید کربن را اندازه گیری می کند.

 

لوله تراشه

این وسیله در میان تجهیزات پزشکی بیهوشی یک کانتراست که در داخل نای قرار می گیرد. هدف آن ایجاد وحفظ راه هوایی مطمئن برای بیمار است. این کار به جهت این است که تبادلات گازی به درستی انجام شود.

 

در پایان لازم به ذکر است که بعضی از تجهیزات بیهوشی مخصوص عمل های خاص می باشد و در مراکز و بیمارستان های تخصصی مورد استفاده قرارمی گیرد. این گزینه ها می توانند کمک بسیار زیادی به شرایط بهبودی بیمار کنند و آن ها را از شرایط سخت دور کنند. در عین حال از ابزار دیگری مانند کپسول اکسیژن و یا دستگاه اکسیژن ساز خانگی هم می توان استفاده نمود.

  • نویسنده : الیار طب