• 1400/08/18

چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

امروزه در علم پزشکی استفاده از تجهیزات را می توان از ضروریات اصلی و حیاتی نامید. این تجهیزات در قسمت های مختلف یک بخش درمانی و یا بیمارستان این وظیفه خود را به عنوان یک همکار و همراه انجام می دهند. این تجهیزات انواع مختلف با کارایی های متفاوت دارند که در مقاله پیش رو به معرفی بعضی از این تجهیزات می پردازیم. هدف ما بررسی چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس است. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با ابزار پزشکی مانند ونتیلاتور و یا خرید کپسول اکسیژن و خرید ویلچر برقی می توانید از طریق الیار طب اقدام نمایید.

 

انواع تجهیزات پزشکی

 

همانگونه که گفتیم تجهیزات پزشکی انواع مختلفی دارند که هر کدام خود کارایی خاصی دارند. برخی از این تجهیزات را در ادامه معرفی می کنیم. یکی از اولین ابزار و تجهیزاتی که در مراکز بهداشتی، مطب ها و بیمارستان ها کاربرد اساسی دارد وسائل مربوط به معاینات اولیه بیمار می باشد. این ابزار عبارتند از: گوشی پزشکی که برای تشخیص اولیه وضعیت بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و وضعیت تنفس و ضربان قلب بیمار را نشان می دهد.

 

از دیگر ابزارها دستگاه فشارسنج است که مانند گوشی در همه مراکز بهداشتی استفاده می شود و در معاینات اولیه برای تشخیص وضعیت فشارخون بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیزات پزشکی فراوانی وجود دارند که به همین دو مورد بسنده می کنیم. اما یکی از تجهیزاتی که مورد استفاده فراوانی در مطب ها، مراکز درمانی و بیمارستانها دارد ترالی هاهستند. در ادامه می بینیم که چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس چگونه است؟

 

 

ترالی چیست؟

 

ترالی یک واحد چرخ دار است که به عنوان تجهیزات درمراکز درمانی، بیمارستان ها، هتل ها، فروشگاه ها و مطب ها از آن استفاده می شود. ترالی ها در بیمارستان ها استفاده زیادی دارند و در بخش های مختلف از آن استفاده می شوند. برخی از موارد آن در بیمارستان ها عبارتند از:

ترالی چیست؟

ترالی خدماتی

 

این ترالی بزرگ و دارای یک سبد بزرگ فوقانی و در قسمت پایین محلی برای نگهداری ملحفه تمیز دارد. در سبد بالا ملحفه های کثیف استفاده شده نگهداری می شود. این ترالی برای جمع آوری و تعویض ملحفه ها استفاده می شود.

 

 

ترالی ویژه حمل غذا

 

این ترالی برای حمل غذا و سرویس دهی به بیماران و کادر درمان می باشد. این ترالی بصورت کمد و دارای قفسه های مختلف می باشد. دارای درب های محکم بوده که از نفوذ آلودگی به داخل آن جلوگیری می کند.

 

ترالی اورژانس و چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

 

یکی دیگر از انواع ترالی ها که در بیمارستان ها و بخش اورژانس استفاده می شود. ترالی بخش اورژانس نیز به عنوان یک بخش متحرک شناخته می شود. این ترالی از مهم ترین و حیاتی ترین نوع آن می باشد که در مورد آن توضیحات تکمیل تری خواهیم داد.

 

 

ترالی بخش اورژانس

 

همانگونه که قبلا گفتیم این ترالی در بخش اورژانس حکم یک بخش متحرک و حیاتی را دارد که در خیلی از موارد می تواند به کمک کادر درمان آمده و جان بیماری را از مرگ نجات دهد. این ترالی به صورت قفسه ای دارای چهار کشو روان و یک صفحه ثابت در قسمت بالایی می باشد. در ترالی اورژانس می توان دستگاه شوک الکتریکی و مونیتور نشان دهنده علائم حیاتی را در صفحه بالا دید. همچنین در کنار این ترالی یک کپسول اکسیژن نیز برای مواقع ضروری وجود دارد.

 

 

چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

 

سیستم چینش داروها در طبقات مختلف این ترالی طبق استاندارد خاص خود قرار می گیرند. در طبقه اول انواع آمپول های مورد نیاز و ضروری قرار دارد. طبقه دوم قسمت دیگری از داروها قرار دارد که شامل سرنگ ها، لوله های آزمایش، انواع گاز ها و غیره است. طبقه سوم انواع چسپ ها و سرم هاست و طبقه چهارم انواع پنس پانسمان و.... دیگر لوازمات می باشد. اما به تفسیر می توان اینچنین گفت.

 

 

طبقه اول و چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

 

آمپول ادرنالین که در مواقع ایست قلبی استفاده می شود و به عنوان تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می شود. آمپول اتروپین که مورد استفاده کاهش ترشحات و بلوک رفلکس های واگ قلبی  است. لیدوکائین که موارد مصرف در اریتیمی های قلبی مسمومیت دیژیتال، صرع وپ اسخ ندادن به داروها دارد. آپمول های دوپامین، آدنوزین، دوپامین نیتروگلیسرین، هپارین، وارپامیل، دیگوکسین، لابتولول، فورومازید، نالوکسان، میدازولام، لورازپام فنی توئین، فنو باربیتال و دیگر آمپول ها و داروهای حیاتی در ترالی اورژانس مورد نیاز که جنبه حیاتی دارند در طبقه اول نگهداری می شوند.

 

 

طبقه دوم و چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

 

ژل الکترود 1عدد، ژل لیدوکائین 1عدد، سرم کلروید9./.یک عدد، سرم دی.دبلیو اس 5درصد یک عدد، اسپری سالبوتامول قرص آ- ث-ا ده عدد،  قرص کلوپیروگرل 20 عدد،  ویال کلرور سدیم 5درصد 1 عدد، ویال دکستوز20 درصد3 عدد، ویال دکستوز 50درصد 3 عدد و ویال سدیم بی کربنات 3 عدد این داروها و ملزومات طبقه دوم ترالی اورژانس را تشکیل می دهند.

 

 

طبقه سوم ترالی اورژانس

 

انواع سرنگ ها که عبارتند از:سرنگ 2 ، 5 و10 سی سی هر کدام3 عدد، سرنگ20  سی سی 2 عدد، سرنگ انسولین 3 عدد سر سوزن در سایزهای مختلف هر کدام 5 عدد،  کانکشن 7 یک عدد، دهان بازکن 1عدد، چست لید10 عدد، انواع انژیوکت زرد، آبی،  صورتی، سبز، خاکستری و نارنجی هر کدام یک عدد، اسکالپ سبز و آبی هرکدام یک عدد، تری وی 2 عدد، پد الکلی 3 عدد، هپارین لاک لوله ازمایش،  لارنگوسکوپ بزرگسال 1دسته 4 تیغه، لارنگوسکوپ اطفال 1 دسته4 تیغه، نایف نخ سیلک نخ، نایلون باطری و دیگر ملزومات.

 

 

طبقه چهارم و چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس

 

تجهیزات و ملزومات طبقه4 عبارتند از: دستکش سایزهفت، هفت ونیم و هشت هر کدام یک عدد، ماسک بزرگسال و اطفال هر کدام یک عدد، آمبوبگ بزرگسال و اطفال هر کدام یک عدد، ست سرم و ست خون هر کدام یک عدد، باند و گاز هر کدام 2 عدد، ساکشن تیوپ 1 عدد، ماسک اکسیژن و رابط اکسیژن هر کدام یک عدد،  نازل کانولا یک عدد،  بتادین 1 عدد و برخی دیگر از ابزار مورد احتیاج!

 

نکته مهم این که کلیه ملزومات بایستی استریل شده، سالم و بدون پارگی بسته و آسیب دیدگی باشند. بعد از تعویض هر شیفت بایستی کلیه داروها و ملزومات چک شده و در صورت ناقص بودن نسبت به جایگزین کردن اقدام شود. چیدمان داروهای حیاتی در ترالی اورژانس اهمیت زیادی دارند.

  • نویسنده : الیار طب