• 1400/09/24

تخت بیمارستانی شیمی درمانی

تجهیزات پزشکی از اولین احتیاجات و ضروری ترین آنها در همه مراکز درمانی، بیمارستآنها و مطب ها می باشد. امروزه بدون وجود این تجهیزات ممکن است  کاری از دست پزشک و کادر درمان بر نیاید. این تجهیزات از یک گوشی و یا یک تب سنج شروع و به مجهز ترین دستگاه ها مانند سی تی اسکن و ام آر آی وغیره ختم می شود. یکی از این تجهیزات که می توان اصلی ترین آن در جهت راحتی بیمار باشد تخت بیمار می باشد که بعداز این مقدمه در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد. هدف ما در این مقاله تخت بیمارستانی شیمی درمانی می باشد. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با ونتیلاتور، تخت معاینه بیمار و تخت بستری بیمار برای منزل می توانید از طریق وب سایت الیار طب اقدام کنید.

تخت بیمارستانی

در تعریف آن می توان گفت وسیله ای است برای استراحت بیمار در دوران بیماری نقاهت که در بیمارستان ها، مراکز درمانی و غیره استفاده می شود. این تخت ها انواع مختلف و برای کاربرد های گوناگونی ساخته می شود که برخی از آنها عبارتند از:

تخت ویژه بیمار - تخت بیمارستانی شیمی درمانی

این نوع تخت مخصوص استراحت بیمار و گذراندن دوران بهبودی می باشد. دارای چهار چرخ روان جهت حرکت است. قسمت تخت آن متحرک بوده به گونه ای که می توان قسمت بالا و سر آن را به حالت پشتی در آورد. در قسمت پایین آن میز متحرکی تعبیه شده. جهت پذیرایی و سرو غذای بیمار استفاده می شود.

تخت ویژه دندانپزشکی

همانگونه که از نام آن پیداست این تخت ویژه استفاده مراکز درمانی مخصوص دندانپزشکی و مطب پزشکان است. این تخت به صورت متحرک می باشد که پزشک بیمار را در بهترین حالت ممکن جهت کارهای درمانی قرار دهد. در کنار این تخت تجهیزات دیگری نیز مانند چراغ معاینه پرتابل و ظرف مخصوص آب و دیگر تجهیزات می باشد.

تخت بیمارستانی شیمی درمانی

یکی از انواع این تخت های بیمارستانی ویژه شیمی درمانی می باشد و بیماران احتیاج به این نوع درمان از آن استفاده می کنند. این تخت ها ویژه بیماران سرطانی می باشد. پزشک متناسب با نوع سرطان و وخامت حال بیمار نسبت به درمان می تواند اقدام کند. بایستی این نکته را در نظر گرفت که این تخت باید دارای چه ویژگی هایی باشد. قبل از این نگاهی بیاندازیم به فرایند شیمی درمانی و در این مورد توضیحات اندکی بدهیم.

تخت بیمارستانی شیمی درمانی

فرایند شیمی درمانی چیست؟

قبل از اطلاع در ارتباط با تخت بیمارستانی شیمی درمانی، در ارتباط با خود این مفهوم صحبت می کنیم. در تعریف شیمی درمانی می توان گفت روشی درمانی است که از داروهای شیمیایی جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان و بعضی علائم آن استفاده می شود. شیمی درمانی با استفاده از داروهای ترکیبی و در کنار پرتو درمانی یا جراحی جهت بهبود حال بیمار به کار گرفته می شود.

در این شرایط تخت شیمی درمانی بایستی به گونه ای طراحی و ساخته شود که بیمار هنگام شیمی درمانی احساس راحتی می کند. تا حدودی از رنج بیماری آن کاسته می شود. با توجه به اینکه روند شیمی درمانی یک فرایند تخصصی می باشد در نتیجه نیاز به تجهیزات پیشرفته خاص خود نیز دارد. تخت ویژه شیمی درمانی یکی از آنهاست. در ادامه در مورد این وسیله توضیح بیشتری خواهیم داد.

تخت شیمی درمانی

باید توجه داشته باشیم که تخت بیمارستانی شیمی درمانی از نظر ظاهری و ساخت با یک تخت عادی و یا برقی مجهز بیمارستان کاملا تفاوت دارد. قبلا هم گفتیم این شیوه درمانی تخصصی بوده و در موارد مختلف با درد و رنج همراه است. به همین دلیل تخت ویژه شیمی درمانی حکم یک اتاق راحت را دارد که ویژگی های خاص خود را خواهد داشت.

ویژگی های تخت بیمارستانی شیمی درمانی

ویژگی های این تخت ها عبارتند از:

  • برای اینکه بیمار در طول مراحل درمان احساس راحتی کند بایستی بالشت های تخت شیمی درمانی از انعطاف و نرمی خاصی داشته باشد. یکی از موادی که می تواند این نرمی و راحتی را تامین کند استفاده از دیسکوز می باشد که از پشم مصنوعی است.
  • جنس رویه تخت بیمارستانی شیمی درمانی بایستی به گونه ای ساخته و طراحی شود که بتوان هر موقع ضرورت داشته باشد به راحتی تمیز و ضدعفونی شود. بهترین گزینه که این شرایط را داشته باشد چرم مصنوعی می باشد. این روکش به راحتی تمیز شده و عمر مفید خوبی دارد. به راحتی با استفاده از مواد شوینده بدون اثر تخریبی تمیز شود.
  • برای تخت های شیمی درمانی بهترین گزینه استفاده از فوم می باشد که هوم نوع سرد بهترین گزینه می باشد. این نوع فوم حالت کششی و ارتجاعی خاصی دارد و در صورت تحت فشار قرار گرفتن سریع به حالت اولیه برمی گردد.

نکته پایانی این که تخت بیمارستانی شیمی درمانی باید از لحاظ فنی نیز دارای کارایی خوبی باشد. چگونگی تغییر و تنظیم ارتفاع تخت به صورت آرام، نرم و بدون لرزش باشد. این مزیت های خاص باعث راحتی بیمار در طول درمان می شود.

  • نویسنده : الیار طب