• 1400/11/18

روش ها و تجهیزات مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل

ویروس کرونا

ویروس کرونا که از سال 2019 در سراسر جهان گسترش یافته است، طیف وسیعی از علائم تنفسی و گوارشی را نشان می دهد. با توجه به شیوع انواع ویروس کووید-19 با قابلیت انتقال بیشتر، اطلاع از روش های پیشگیری از کرونا اهمیت ویژه ای برخوردار است. به علاوه با توجه به کمبود تخت های بیمارستانی، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا مجبور به ادامه روند درمان در منزل و استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی می باشند.

 

پیشگیری از کرونا


1-در صورتیکه به واکسن دسترسی دارید حتما نسبت به تزریق آن اقدام کنید.


2-ماسک بزنید. استفاده از ماسک نه تنها باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس می شود، بلکه می تواند از سایرین نیز مراقبت کند. 


3-حدالامکان از تجمع در فضای بسته و بدون تهویه خودداری فرمایید. در فضاهای بسته مانند مراکز فروش، علاوه بر پوشیدن ماسک فاصله حداقل یک متر را از سایرین رعایت کنید.


4-دست هایتان را بشویید. در صورت دسترسی به آب و صابون به مدت 20 ثانیه و در غیر اینصورت از شوینده های الکلی استفاده کنید. پیش از ضد عفونی کردن دست ها از تماس با چشم ها، دهان یا بینی خودداری فرمایید.


5-میوه ها و سبزیجات را با مایع ضدعفونی کننده مخصوص بشویید.


6-استرس باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن می شود. اخبار مربوط به کووید-19 را از منابع قابل اطمینان دنبال کنید.


7-در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری کرونا مانند سردرد، گلودرد، تب، دل پیچه و خستگی مفرط خود را قرنطینه کرده با پزشک تماس بگیرید.

 

 


 مهم ترین راه انتقال کووید-19، از طریق فرد به فرد است. بنابراین برای محافظت از خود و عزیزانمان ماسک را فراموش نکنیم.

 


مراقبت از بیمار کرونایی در منزل:


در صورت ابتلا یکی از افراد خانواده به نکات زیر توجه فرمایید:

 

1-بهتر است محل استراحت بیمار مبتلا به کرونا از سایرین جدا بوده در یک اتاق (ترجیحا دارای پنجره) بماند. قرنطینه بیمار کووید-19 به مدت 14 روز ادامه خواهد داشت.


2-از همان ابتدا با پزشک خود در ارتباط باشید و تحت نظر او دارو مصرف نمایید.


3-فردی که از بیمار مراقبت می کند، باید مجهز به ماسک چند لایه باشد و زمان تماس با بیمار را به حداقل برساند. در حین حضور مراقب در صورت امکان بیمار باید ماسک داشته باشد.


4-سعی کنید سطوح مختلف را مرتبا تمیز نمایید.


5-ظروف غذاخوری بیمار مبتلا به کرونا را جدا کنید و خوب بشویید.


6-تا زمانی که تب بیمار قطع نشده، دمای بدن او را به وسیله تب سنج و هر دو ساعت یکبار چک کنید. در صورت مشاهده دمای بیش از 39 درجه با پزشک مشورت کنید.


7-در بیماران با درگیری ریه یا احتمال آن، سطح اکسیژن خون را هر دو ساعت به وسیله پالس اکسی متر اندازه گیری کنید.


8-در صورت مشاهده علائمی مانند، گیجی، درد قفسه سینه، مشکل در تکلم و حرکت و یا تنگی نفس حتما به پزشک یا اورژانس اطلاع دهید.

 

تجهیزات مربوط به مراقبت های خانگی بیمار مبتلا به کرونا:


1-تب سنج:

وسیله ای ضروری برای هر خانه به حساب می آید. کنترل درجه حرارت بدن بیمار کرونایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تب سنج ها انواع گوناگونی دارند. اما استفاده از تب سنج های دیجیتالی راحت تر بوده نیاز به تماس با بیمار ندارد. همچنین این تب سنج ها نتایج دقیق تری را نشان می دهند. 


2-پالس اکسی متر:

کووید-19 به واسطه ایجاد عفونت در ریه، باعث کاهش سطح اکسیژن خون در بدن بیمار می شود. میزان اشباع اکسیژن پایین تر از 95 غیر طبیعی بوده، جهت اقدامات بعدی باید با پزشک مشورت نمایید. پالس اکسی متر یک وسیله کوچک است که بر روی انگشت بیمار قرار گرفته، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را نمایش می دهد.


3-کپسول اکسیژن یا اکسیژن ساز:

بیمارانی که میزان اشباع اکسیژن خون آنها از 95 پایین تر باشد، باید تحت نظر پزشک اکسیژن درمانی شوند. با توجه به کمبود تخت های بیمارستانی در دوران کرونا، بیماران در منزل بستری شده، باید از دستگاه اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن برای اکسیژن رسانی به آنها استفاده شود. اکسیژن ساز ها با ظرفیت 5 یا 10 برای بیمار مبتلا به کرونا مناسب هستند. به علاوه برخی از بیماران کرونایی، درگیر عوارض مربوط به عفونت ریه شده، به استفاده دراز مدت از اکسیژن نیاز دارند. در این موارد اکسیژن ساز گزینه بهتری به نظر می آید. دستگاه اکسیژن ساز از منبع برق شهری برای خالص سازی اکسیژن هوا و تحویل آن به بیمار استفاده می کند، بنابراین در صورت قطع برق باید حتما یک کپسول اکسیژن یدک در منزل داشته باشید. استفاده از کپسول اکسیژن گرچه مقرون به صرفه تر به نظر می رسد، اما با توجه به اینکه حجم کپسول ها محدود است و نیاز به شارژ مجدد دارند، حمل و نقل و پر کردن آنها بسیار سخت است. برای خرید اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن با توجه به تنوع ظرفیت و مدل ها، بهتر است از پزشک و فروشندگان مطمئن تجهیزات پزشکی کمک بگیرید.
 

دستگاه اکسیژن ساز 

 


4-ونتیلاتور:

دستگاه تنفس مصنوعی بیمار است. در واقع ونتیلاتور به طور مکانیکی و زمانیکه ریه بیمار قادر به تنفس نیست، اکسیژن مورد نیاز بیمار را تامین و دی اکسید کربن تولید شده را از ریه ها خارج می کند. ونتیلاتور یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی به خصوص در دوران پاندمی کرونا به حساب می آید. در مراحل حاد و پیشرفته بیماری کووید-19 فرد نیاز به استفاده از تهویه مکانیکی دارد. طبق آمار به دست آمده حدود 5 درصد از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند و نیمی از این تعداد به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارند. دستگاه های ونتیلاتور خانگی، برای افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن ریوی بوده، مدت زمان زیادی به استفاده از ونتیلاتور برای تنفس نیاز دارند در بازار موجود می باشند. این ونتیلاتور ها قابل حمل و مقرون به صرفه بوده، تا زمان بهبود بیمار به او در فرایند تنفس کمک می کنند.
 

ونتیلاتور خانگی

 

برای کسب اطلاعات کامل در زمینه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا و انواع دیگر از وسایل مراقبتی و درمانی به سایت الیار طب مراجعه بفرمایید. فروشگاه تجهیزات پزشکی الیار طب، در زمینه خرید تمامی وسایل مراقبت پزشکی خانگی و بیمارستانی و با برندهای معتبر داخلی و خارجی به ارائه خدمات می پردازد. 

 

  • نویسنده : الیار طب