• 1401/06/01

چگونه تخت بیمارستانی را تعمیر کنیم؟

 

تخت بیمارستانی چیست؟

 

تخت بیمارستانی، همان تخت مخصوص بیمار است که مطابق با استانداردهای پزشکی طراحی و ساخته شده است. هدف از استفاده از این تخت ها ایجاد احساس آرامش در بیمار است به همین دلیل هر تختی مطابق با شرایط بیمار ویژگی های خاص خود را دارد. به طور مثال ویژگی های تخت بخش جراحی متمایز از تخت اطفال، CCU و  ... است. با توجه به اینکه بیمارستان یک مکان عمومی است که روزانه صدها بیمار را پذیرش می کند، این تخت ها در معرض آسیب دیدگی و خرابی قرار دارند. از این رو تعمیر تخت بیمارستانی به یکی از دغدغه های دولت و بخش های خصوصی تبدیل شده است زیرا هیچ کیفیت بالایی نمی تواند مانع از بروز خرابی در آنها شود.

 

 

تخت  3 شکن مکانیکی بیمارستانی

 

 

 

استفاده از تخت بیمارستانی تنها به بیمارستان ها محدود نمی شود. بیمارانی که نیازمند مراقبت ویژه در منزل هستند نیز به استفاده از این تخت ها روی می آورند. علت استقبال از این تخت ها به تمایز و تفاوت آنها با تخت های معمولی برمی گردد. از ویژگی های این تخت ها می توان به امکان تنظیم ارتفاع آنها اشاره کرد. همچنین ارتفاع قسمت سر یا پایین تخت نیز بر حسب شرایط بیمار  قابل تنظیم است. علاوه بر این، امکان باز و بسته کردن ریل ها و حفاظ های کناری تخت بیمارستانی  نیز وجود دارد. لازم به ذکر است، در برخی مدل ها امکان تنظیم اتوماتیک تخت ها نیز وجود دارد. ویژگی های ذکر شده در بالا خود گواهی بر پیچیدگی ساختار تخت بیمارستانی است به همین دلیل در هنگام بروز خرابی، تعمیر آن از عهده هر کسی بر نمی آید.

 

 

آشنایی با انواع تخت های بیمارستان

 

تعمیر تخت بیمارستانی مستلزم شناخت انواع مدل های این تخت است. به طور کلی تخت بیمارستانی را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

 

1-تخت بیمارستانی مکانیکی:

این مدل تخت ساختار ساده ای دارد. در واقع تنظیم ارتفاع، سر و پای تخت کاملا دستی و با کمک اهرم در نظر گرفته شده برای آن صورت می گیرد.

 

2- تخت بیمارستانی نیمه برقی:

در ساختار این تخت امکان تنظیم ارتفاع سر و پایین تخت به صورت اتوماتیکی وجود دارد. اما تنظیم ارتفاع آن همچون تخت مکانیکی به صورت دستی انجام می شود.

 

3- تخت بیمارستانی برقی:

مکانیزم تخت بیمارستان برقی کاملا اتوماتیک است.  یعنی ارتفاع، سر و پایین تخت کاملا اتوماتیک تنظیم می شود. همچنین این مدل تخت ها بر اساس تغییر زاویه و قسمت های تاشو تخت به سه دسته تک شکن، دو شکن و سه شکن تقسیم می شوند. در تک شکن زاویه سر و در دو شکن زاویه سر و پا قابل تنظیم است. در تخت برقی سه شکن علاوه بر دو قسمت ذکر شده قسمت متحرک دیگری مابین این دو وجود دارد که می توان زاویه آن را تنظیم کرد.

تخت بیمارستانی اصولا بر اساس شرایط بیمار، مکان استفاده از آن و مدت زمانی که قرار است بیمار بر روی آن قرار گیرد، انتخاب می شود. به همین دلیل در جهت افزایش رفاه بیمار استفاده از تخت های تمام اتوماتیک برقی در اولویت بالاتری قرار دارد.

 

 

تعمیر تخت بیمارستانی

 

 

 

روش تعمیر تخت بیمارستانی

 

 تعمیر تخت بیمارستانی امری ناگزیر برای استفاده کنندگان آن است. تخت های بیمارستانی همانگونه که گفته شد ساختار متنوعی دارند به همین دلیل این احتمال وجود دارد که بخش هایی از آن دچار آسیب دیدگی و نقص شود. بنابراین روش تعمیر تخت بیمارستانی بسته به نوع تخت متفاوت است. 

 

تعمیر تخت بیمارستانی مکانیکی :

همانطور که گفته شد ساختار این تخت بسیار ساده و ابتدایی است بنابراین خراب شدن آن می تواند به اهرم تنظیم کننده ارتفاع مربوط شود. البته امکان خراب شدن ریل های نگهدارنده نیز وجود دارد. با این تفاصیل تعمیر این تخت روند پیچیده ای ندارد و یک تکنسین آشنا با امور مکانیکی می تواند آن را تعمیر کند.

 

تعمیر تخت بیمارستانی برقی و نیمه برقی:

ساختار این تخت ها به مراتب پیچیده تر از تخت بیمارستانی مکانیکی است. بیشتر علت خرابی این تخت ها به آسیب دیدگی بردهای داخلی و الکترونیکی آن مربوط می شود. تعمیر این بردها را باید به متخصصان حوزه برق سپرد زیرا تعمیر آن مستلزم صرف دقت بالایی است. علاوه بر این ممکن است مشکلاتی در سیستم کنترل و هدایتگر دستگاه رخ دهد. تعمیر این بخش را نیز باید به تکنسین های مجرب و کاربلد سپرد.

 

 

سخن پایانی

تعمیر تخت بیمارستانی امری کاملا تخصصی است. بسیاری از افراد گمان می کنند ساختار تخت های بیمارستان ساده است. اما این تخت ها دارای انواع بسیار پیشرفته ای هستند که در بخش های حساسی همچون اتاق عمل و ... مورد استفاده قرار می گیرند. هر چه میزان تکنولوژی به کار رفته در تخت های بیمارستانی بیشتر باشد، قیمت آنها نیز بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر این تخت ها از ملزومات اساسی بیمارستان ها هستند و نبود آنها موجب کند شدن جریان درمان خواهد شد. تمامی موارد ذکر شده به خوبی گویای اهمیت تعمیر تخت بیمارستانی است. با توجه به اینکه ساختار این تخت ها پیچیدگی مختص به خود را دارد، لازم است که روند تعمیر آن به متخصصان این حوزه سپرده شود. تکنسین های برق و مکانیک دارای توانمندی کافی برای تعمیر این تخت ها هستند. آنها می توانند در کمترین زمان ممکن تخت را عیب یابی و تعمیر را اعمال کنند. بهره بردن از تعمیرات تخصصی، موجب صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه ها می شود.

 

تخت بیمارستانی

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب