• 1401/12/01

آشنایی با تجهیزات درمانگاه، خرید و انواع آن

 

به طور کلی تجهیزات درمانگاه شامل تهیه، نصب، راه اندازی و بهره برداری موارد مختلفی از جمله تجهیزات پزشکی، تجهیزات اداری و تجهیزات رفاهی برای بستری بیماران و رفاه حال آنها می باشد. هر یک از این تجهیزات اهداف مشخصی را دنبال می ‌کنند. این اهداف عبارتند از:

 

1-تشخیص بیماری، پیشگیری و درمان آن

 

2-استریل سازی و ضد عفونی کردن وسایل و محیط درمانگاه

 

3-دفع پسماندهای پزشکی جهت اقدامات درمانی به بهترین شکل ممکن

 

4-فراهم شدن یک سری اطلاعات پزشکی از طریق روش های مختلف آزمایشگاهی

 

 

 

 آشنایی با تجهیزات درمانگاه، خرید و انواع آن

 

 

اصولا تجهیزات درمانگاه پس از مرحله ساخت بنا و تجهیز موارد تاسیساتی، الکترونیکی و مکانیکی صورت می ‌پذیرد. سپس نوبت به تهیه کلیه ابزارهای پزشکی، مواد مصرفی و لوازم اداری می باشد. برای آماده کردن تجهیزات درمانگاه باید از دستورالعمل های مشخصی پیروی نمود. از این رو آگاهی از قوانین مربوطه امری ضروری تلقی می گردد.

تجهیزات درمانگاه بستگی به این دارد که مرکز درمانی شامل چه بخش هایی می باشد. معمولا برخی از تجهیزات تخصصی بوده و برخی دیگر به صورت عمومی در بخش های مختلف کاربرد دارند. همانطور که می ‌دانید، درمانگاه ها دارای بخش ‌هایی از قبیل زنان و زایمان، اتاق های مخصوص برای معاینات و نمونه گیری جهت آزمایش بیماران، آزمایشگاه و رادیولوژی، اتاق CPR و جراحی های سرپایی، داروخانه، بخش بستری و اورژانس می باشند. البته ناگفته نماند که چند کلینیک تخصصی مانند دندانپزشکی، کلینیک زیبایی، چشم پزشکی و غیره نیز ممکن است در یک مرکز درمانی وجود داشته باشد. بنابراین می ‌توان گفت که یک سری از تجهیزات مانند فشار سنج پرتابل در تمامی بخش ها مورد نیاز است.

 

 

نکات مهم جهت خرید تجهیزات درمانگاه

 

با توجه به اینکه تجهیزات درمانگاه تاثیر بسزایی در تشخیص بیماری و آسان تر شدن فرایند درمان دارند، لذا از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، مبلغ زیادی از هزینه راه اندازی درمانگاه به تهیه تجهیزات عمومی و تخصصی مربوط می شود. بر این اساس می خواهیم نکات مهمی را در رابطه با خرید تجهیزات درمانگاه بیان نماییم.

 

1-کارایی دستگاه: خرید هر یک از تجهیزات درمانگاه نیاز به هزینه زیادی دارد. پس باید بر اساس اولویت و کاربرد بیشتر دستگاه اقدام به انتخاب و خرید آن نمود.

 

2-دستورالعمل آسان جهت استفاده از تجهیزات درمانگاه: اصولا در مراکز درمانی پیگیری ها و روابط بسیار زیاد است. بنابراین کادر درمان نباید برای یادگیری دستگاه جدید زمان زیادی را صرف نمایند. پس داشتن یک دستورالعمل دقیق و ارائه خدمات آموزشی از سوی فروشنده بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

3-رضایتمندی پزشک: اگر در انتخاب دستگاه، کارایی آن و روش استفاده آسان مد نظر قرار گیرد، رضایتمندی پزشک را به دنبال خواهد داشت. این رضایتمندی تمایل پزشک را به انجام کار درمان بیشتر می ‌کند. علاوه بر آن، فضای درمانی را برای وی جذاب تر نموده و تا حد زیادی از دغدغه ‌های او می کاهد. در نهایت نیز با این حس خوشایند و تعامل مثبت با کادر درمان، بهره وری مرکز بالاتر می ‌رود.

 

4-اهمیت کیفیت تجهیزات درمانگاه: هر چه کیفیت تجهیزات درمانگاه بیشتر باشد، درمان نیز راحت تر و سریع تر صورت می گیرد. در این مورد می توان به آمار مرگ و میر انسان ها به علت کمبود تجهیزات لازم و همچنین کیفیت پایین تجهیزات اشاره نمود. پس حتما متوجه شده اید که برای یک پزشک، داشتن تجهیزات درمانگاه با کیفیت بسیار مهم بوده و در واقع با سلامتی اشخاص ارتباط مستقیم دارد.

 

 

نکات مهم جهت خرید تجهیزات درمانگاه

 

 

انواع تجهیزات درمانگاه

 

تجهیزاتی هستند که طراحی ساده ای دارند و برای تولید آنها سخت گیری خاصی نمی کنند. ولی در مقابل، برخی از تجهیزات درمانگاه نیاز به کنترل بیشتری دارند و کیفیت آنها تحت آزمایش قرار می‌ گیرد. این تجهیزات شامل تشک تخت معاینه، لوازم طبی و تجهیزات آزمایشگاهی می باشند. تعدادی تجهیزات نیز مانند فشار سنج و برخی وسایل دندانپزشکی از حساسیت بالایی برخوردار می باشند. در ادامه قصد داریم انواع تجهیزات لازم را بیان نموده و به اختصار شرح دهیم.

 

 

1-وسایل معاینه: به هر نوع وسیله ای که به پزشک در تشخیص بیماری کمک کند، وسایل معاینه می گویند.

 

2-تجهیزات عمومی: وسایلی هستند که در بیشتر درمانگاه ها و بیمارستان ها وجود دارند.

 

3-وسایل مربوط به زنان و زایمان: به آن دسته از وسایلی گویند که در تشخیص و درمان بیماری های زنان و زایمان به کار می روند.

 

4-تجهیزات درمانی: این مورد از تجهیزات درمانگاه در درمان سریع بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.

 

5-تجهیزات اتاق عمل: هر نوع وسیله ای که در اتاق عمل از آن استفاده می کنند، به عنوان تجهیزات اتاق عمل شناخته می شوند.

 

6-تجهیزات آزمایشگاه: وسایلی که برای تشخیص بیماری در آزمایشگاه موجود است را جزء تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می آورند.

 

7-وسایل مربوط به بخش ها: انواع تجهیزات مورد استفاده در بخش ‌های مختلف مراکز درمانی در این گروه قرار دارند.

 

8-تجهیزات مهم دندانپزشکی: تجهیزات بسیار حساسی هستند که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

انواع تجهیزات درمانگاه

 

جمع بندی حرف آخر

تجهیزات درمانگاه ابزار و وسایل مختلفی هستند که جهت تشخیص بیماری و درمان مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این تجهیزات با اهداف گوناگونی تولید گردیده و هر یک کارکرد مخصوصی دارند. همچنین از تنوع خاصی برخوردارند. شرکت الیار طب به عنوان یک شرکت تجهیز مراکز درمانی، انواع تجهیزات درمانگاه را با قیمت مناسب ارائه می نماید. برای خرید این تجهیزات می توانید با این شرکت مشورت نمایید.

 

 

 

  • نویسنده : الیار طب