• 1400/04/31

نکات مهم در انتخاب تخت بستری بیمار برای منزل

انتخاب تخت بستری برای بیمار به خصوص تخت بستری بیمار برای منزل یک تصمیم مهم است، زیرا بیمار قرار است برای مدتی بر روی تخت استراحت کند تا بهبود پیدا کند. بنابراین خرید تخت های بستری باید به گونه ای باشد که با امکانات کامل، از مشکلاتی مثل زخم بستر و ... برای بیمار جلوگیری کند. یک تخت بستری بیمار برای منزل یا بیمارستان، اگر طبق استاندارد ساخته شده باشد، دوره نقاهت را برای بیمار و همراه بیمار راحت تر خواهد کرد. 

تخت بستری بیمار برای منزل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تخت بستری تختی است که برای استراحت مطلق بیمار در طول 24 ساعت شبانه روز طراحی شده است. اگر بیمار در بیمارستان بستری باشد یا در منزل (با توجه به شرایط بیمار)، تخت باید به گونه ای باشد که دچار مشکلاتی مانند خوابیدن بد، سختی جا به جایی بیمار و ... نشود.

تخت های بیمارستانی برای بستری در انواع مدل و با امکانات مختلف ساخته می شوند که در بخش های مختلف بیمارستان به کار می روند. ویژگی های آنها:

  1. قابلیت اتصال دستگاه های مورد نیاز برای بیمار را داشته باشد،
  2. قسمت جلویی، عقبی و هم چنین ارتفاع تخت قابلیت تنظیم داشته باشد،
  3. معمولاً برای ایمنی بشتر ریل ها و حفاظ هایی در کنار تخت تعبیه شده است که باید قابل باز و بسته شدن باشند،
  4. قابلیت کنترل برای تنظیم پارامترهای تخت داشته باشد،

انواع تخت بستری از نظر کارکرد

تخت بستری بیمار برای منزل یا بیمارستان با توجه به کاربردی که دارند به انواع مختلفی دسته بندی می شوند، که شامل موارد زیر می شود:

  • تخت بیمارستانی شکن دار،
  • تخت معاینه بیمار،
  • تخت بستری اطفال،
  • تخت سی پی آر،
  • تخت زایمان یا ژنیکولوژی،
  • تخت جراحی،
  • تخت ارتوپدی،
  • تخت سی سی یو و آی سی یو.

تخت بستری شکن دار

تخت بستری شکن دار از دو لحاظ تقسیم بندی می شوند:

الف- نحوه کنترل (برقی و مکانیکی)،

ب- تعداد شکن ها (تک شکن، دو شکن و سه شکن)،

تخت بستری بیمار برای منزل یا بیمارستان از نظر نحوه کنترل، با کنترل های دستی و برقی تغییر موقعیت می دهند و به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه، تخت با توجه به نیاز و راحتی بیمار در حالت های متفاوتی تنظیم می شود.

این نوع تخت رویه های قابل شستشو و ضدعفونی دارد، هم چنین موتور برقی این تخت ها ضد آب است و امکان تنظیم ارتفاع شکن و ارتفاع کلی تخت را دارد. اما از نظر دسته بندی دوم، همان طور که گفته شد، به سه صورت تک شکن، دو شکن و سه شکن در هر دو نوع مکانیکی و تخت برقی تولید و عرضه می شوند.

تخت بستری تک شکن فقط زاویه سر تغییر می کند، در حالی که در تخت دو شکن قسمت سر و پای تخت تغییر زاویه می دهد و در نوع سه شکن، علاوه بر سر و پا، شیب ران هم قابل تنظیم است.

تخت بستری بیمار برای منزل

در بسیاری از موارد هستند افرای که برای بازیابی توانایی و سلامت خود، محیط امن خانه را به بیمارستان و کلینیک های مراقبتی ترجیح می دهند.

البته بیشتر در مورد افرادی که مدت زمان بستری آنها طولانی است، صادق می باشد. علاوه بر آن، در یکسال اخیر با توجه به شیوع بیماری Covid-19 بیماران ترجیح می دهند به جای بستری شدن در بیمارستان، در منزل دوران نقاهت خود را بگذارنند.

پس استفاده از تخت بستری بیمار برای منزل با توجه به استانداردهایی که دارد، ضروری است تا امنیت و آرامش بیشتری را برای بیمار رقم بزند. از طرفی ایمنی بیمار در تخت بیمارستانی بیشتر از تخت خواب معمولی تدمین می شود.

برتری تخت بستری بیمار برای منزل  نسبت به تخت خواب خانگی چیست؟

تخت مناسب بستری در منزل با توجه به امکاناتی که دارد برای بیماران بستری شده در منزل بهتر و راحت تر از تخت خواب خانگی است، اما این نکته را باید مد نظر داشته باشید که مطابق با نیاز بیمار باید تخت تهیه شود، زیرا می تواند بر روند بهبود اثر بگذارد.

برای مثال بیمارانی هستند که نیاز به تخت های ساده دارند، در حالی که بیمارانی که دچار سانحه شکستگی های زیادی شده اند، تخت بیمارستانی شکن دار نیاز دارند، چرا؟ زیرا این دسته از بیماران با شکستگی های پا و یا جراحی های ساده تقریباً یک ماه بستری لازم دارند.

نتیجه این که اگر بیمار شما شرایط بستری شدن در منزل را دارد، بهتر است قبل از انتقال آن به منزل با پزشک او جهت خرید یا آماده سازی تخت بستری بیمار برای منزل، مشورت کنید.

 

  • نویسنده : الیار طب