• 1400/04/31

هر آنچه برای خرید گوشی معاینه بیمار باید بدانید!

پیشرفت ابزار آلات در علم پزشکی بیش از هر چیزی اهمیت دارد، زیرا این علم با جان و سلامت انسان ها سروکار دارد. این پیشرفت هر چه در تمام تجهیزات محسوس تر باشد، بهتر است. یکی از این تجهیزات خرید گوشی معاینه بیمار است.

این وسیله در تشخیص اولیه بیماری های بسیاری به پزشک کمک می کند. در این مقاله قصد داریم با اطلاعاتی که در اختیارتان می گذاریم شما را برای خرید گوشی معاینه بیمار راهنمایی کنیم.

راهنمای خرید گوشی معاینه بیمار

شاید به نظر برخی افراد که تخصصی در علم پزشکی ندارند، گوشی معاینه بیمار کار چندانی انجام ندهد، در حالی غربال گری و یا تشخیص اولیه متدوال ترین کاربرد آنها است. به طور کلی 4 نوع گوشی معاینه وجود دارد:

  1. گوشی معاینه آکوستیک،
  2. گوشی معاینه الکترونیکی (هوشمند)،
  3. گوشی معاینه نوزاد (جنین)،
  4. گوشی دامپزشکی،

گوشی معاینه نوزاد؛

این گوشی معاینه به گونه ای طراحی شده است که می تواند صداهای ضعیف برآمده از سینه نوزاد را دریافت کند. این گوشی‌ها به علت کاربرد خاص‌‌تری که نسبت به دیگر گوشی‌های پزشکی دارند، عمومیت کمتری دارند.                 

گوشی دامپزشکی؛

خرید گوشی معاینه بیمار تنها برای انسان ها نیست، بلکه برای معاینه دام و حیوانات نیز از استتوسکوپ استفاده می‌شود.

گوشی معاینه بیمار آکوستیک؛

معروف‌ترین گوشی پزشکی که به گوشی پزشکی مکانیکی شناخته می شود. این گوشی‌ ها ساده ‌ترین نوع گوشی‌ های پزشکی هستند که توانایی دریافت صدا از اعضاء بدن مثل  ریه، قلب، معده و ... را دارند و از 3 بخش اصلی دیافراگم، تیوب و گوشی تشکیل شده است.

گوشی معاینه الکترونیکی؛

این گوشی ‌های پزشکی به علت توانایی در افزایش 17 برابری صدا، جایگاه ویژه ‌ای دارد، زیرا مجهز به سنسورهایی هستند که صداهای دریافتی از طریق دیافراگم را تقویت می ‌کند و صدای واضحی را در اختیار شنونده می ‌گذارد.

خرید گوشی معاینه بیمار

اجزای گوشی معاینه بیمار

به طور کلی هر گوشی پزشکی شامل 3 بخش اصلی است:

  1. سر گوشی یا دیافراگم؛ بخشی از گوشی پزشکی است که روی بدن قرار می‌گیرد و صدای درون بدن را دریافت و تقویت می کند.
  2. تیوب؛ مسؤل انتقال صدا از بخش دیافراگم به سمت گوشی است.
  3. گوشی؛ بخشی که صدا به آن می رسد و از آنجا نیز به گوش پزشک منتقل می شود.

چگونگه یک تجربه خوب از خرید گوشی معاینه بیمار داشته باشیم؟

محل استفاده گوشی معاینه؛

قبل از هر چیز، یک پزشک، دانشجو، پرستار یا هر کسی که قصد خرید دارد باید بداند برای کار در چه محیطی قصد خرید گوشی معاینه بیمار دارد! اگر محیط ساکت است و صدای مزاحمی ندارد، پزشکی مکانیکی پیشنهاد می شود. در غیر این صورت گوشی‌های دیجیتال مناسب هستند که توانایی تقویت صدا تا چندین برابر را دارند.

مخاطبی که معاینه می کنید،

مخاطب شما برای معاینه عامل مهمی در خرید گوشی معاینه است، برای مثال اگر مخاطب شما کودکان هستند، بهتر است گوشی‌ هایی انتخاب کنید که صداهای کم فرکانس را بهتر تشخیص ‌دهد و کارایی بیشتری داشته باشد.

یا اگر در بخش بیهوشی کار می کنید باید گوشی معاینه مخصوص تهیه کنید. همچنین اگر دانشجو هستید، خرید گوشی معاینه بیمار باید به گونه ای باشد که صداها را به خوبی دریافت و انتقال دهد.

هزینه خرید گوشی پزشکی،

قیمت گوشی پزشکی استعاملی است که در خرید یک گوشی معاینه بیمار تأثیرگذار است به خصوص برای دانشجویان. معمولاً کیفیت با قیمت گوشی معاینه رابطه مستقیمی دارند. با این حال عوامل مختلفی بر کیفیت خریدی که انجام می دهید، تأثیر دارد:

  1. متریال به کار رفته (جنس)،
  2. تکمه گوش،
  3. ضخامت تیوب و طول آن،
  4. طول عمر مفید که معمولاً دو سال بعد از استفاده از گوشی معاینه باید کیفیت صدای آن با یک گوشی نو مقایسه شود، در صورت افت زیاد باید برای خرید یک گزینه جدید اقدام کنید،
  5. تکنولوژی به کار رفته در تولید گوشی معاینه بیمار، با توجه اینکه معمولاً برخی محصولات با کیفیت، در دیافراگم از نانو متریال استفاده می کنند و خب تأثیر زیادی هم بر صدای نهایی که به گوش پزشک می رسد، دارند،
  6. دیافراگم و بل گوشی معاینه،
  7. بخش ­های الکترونیکی استفاده شده؛ اگر از گوشی های هوشمند خرید می کنید،
  8. برند تجاری برای خرید گوشی معاینه بیمار.

 

  • نویسنده : الیار طب